Torsdag 2 maj 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Cykelhjälm – ett skämt

Cykelhjälm – ett skämt

Visst är det bra att barn lär sig att ha cykelhjälm.
Visst är det bra att vuxna som vill, använder cykelhjälm men att ställa ett krav på det kommer att medföra att ännu fler personer kommer att undvika den fina motion som cykling innebär för att det är struligt att bli av med hjälmen eller att den förstör den fina frisyren. Vi blir fetare och fetare. Finns det ingen variant på hjälm som vi skulle kunna ...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 30
Sidor: «1 2 3

Aldrig att jag sätter på mej hjälm för att cykla Då åker jag hellre bil.Då behöver man inte ha hjälm än.Guud va bra man ser när man skriver
Jag kommer inte använda cykelhjälm. Blir det lag så kommer jag att åka bil istället och smutsa ner naturen, eller använda andra färdmedel. Inte för att jag egentligen har något emot att använda hjälm iof. MEN, att bli tvingad till det är larvigt.
Jag är väl medveten att jag kan ta skada av att ej använda hjälm, men det är mitt beslut.
Ingen annan blir skadad mer än jag av att jag ej anväder hjälm. Det är dags för myndigheterna att behandla svenska folket som omyndiga 3-åringar som inte har rätt att ta egna beslut.
Kat: Men hallå själv. (-;

Fundera på hur många som råkar ut för olyckor i trafiken. Tänk sedan på att det vanligaste stället där vi råkar ut för olyckor är i hemmet och där är badrummet och köket värst. Med den logiken borde vi alla ha hjälmtvång i badrummet och asbestdräkt när vi lagar mat.

Visst finns det de som drabbas av hjärnskador av att råka ut för en olycka när de cyklar utan hjälm men, handen på hjärtat, det finns inte hela sjukavdelningar i sverige med hjärnskadade cyklister. En mycket vanlig hjärnskada i dessa sammanhang är att dyka och slå huvudet i botten. Dyka med hjälm? Japp, nästa lag. Och, igen, kom ihåg hjälmen i badrummet, man kan döööööööö.
Annons
Jag håller med Kat!

Alla borde använda cykelhjälm, jag cyklar ibland till jobbet och använde alltid hjälm. Det borde vara en självklarhet, precis som vi använder bilbälte vid bilfärd och hjälm när vi åker moped och motorcykel. Det är ju inte enbart för att skydda vid singelolyckor (vilka iofs är de flesta) man använder hjälm.
frille: Visst är det så att det förekommer olyckor även på andra platser. Men det tycker jag borde vara en anledning till att negligera risken att råka ut för en cykelolycka, eftersom det är så lätt att minska risken markant med en hjälm. Man behöver inte fundera över hur många som råkar ut för olyckor i trafiken, det står på
http://www.sika-institute.se/Doclib/Import/100/ss_2005_14.pdf
2004 rapporterades 392 olyckor med dödlig utgång eller svåra personskador!
Det står inte där hur många som rapporterats totalt, men det vet Vägverket: 30 000 cykelolyckor året varav 4000 behövde läggas in på sjukhus.
Samhällets kostnader är ca. 2 miljarder, det personliga lidandet med förlorade anhöriga, eller handikapp är ju naturligtvis mycket större!
Det är konsigt att jag lever än.Har aldrig haft hjälm vi ungar satt lösa i bilen och föräldrarna rökte i bilen och inne.
Jag tycker inte att vi borde ha någon lag på cykelhjälm.
dels för att ingen kommer följa den.
exempel på detta är.
vi laddar ner låtar på nätet trots att det är olagligt.
vi trimmar bilar, moppar mm ---------------||------------

så att införa en lag som ingen kommer följa är helt och hållet onödigt.

som "vanlig" person tycker jag inte man ska behöva använda hjälm då man ändå alldrig kommer över okontrolerade hastigheter, men om man tävlincyklar tycker jag det ska va lag på det.

ha en bra dag //
Detta var en av de dummaste insändarna jag någonsin läst. En ev. hjälmtvång är inte till för de som stiftar lagar, utan för sådana som insändaren, som inte begriper nyttan av en sådan.

Du skulle må bra av att sitta på en akutmottagning i t.ex Malmö, och se alla de svårt skadade människor som resonerar i samma ointelligenta banor som du. Det är tragiskt att en hjälm skulle innebära att allt färre cyklar, frisyren och utsendet är tydligen viktigare än att skydda det som förhoppningsvis ryms i huvudet.

Alla "riktiga" cyklister fattar detta, synd att många skall dö och lida resten av sitt liv, på grund av ren dumhet!!!

Motionär
Micke03: det är sällan man läser en sådan sågning av en persons åsikter och en sådant skarpt uttalande om en persons intelligens. I detta fall uttalar du dig om mig på att inte så trevligt sätt. Det är synd att du inte kan eller vill se förbi det du uppfattar som ointelligenta åsikter.
Jag försöker framföra en åsikt att det inte borde vara samhällets främsta uppgift att skydda sina medborgare från olyckor. Då skulle fotboll, ishockey och en rad andra idrotter förbjudas. Tänk bara på hur många som skadar knän och blir skadade för livet efter att ha spelat fotboll som ung.
Om du nu vill sitta på akuten och vänta på en skada orsakad av att en person inte har haft hjälm, kan du få vänta länge men, alkoholrelaterade skador det du. Där kan vi tala om skador. Och, tänka sig. Alkohol är tillåtet. Men, vi kanske borde ha hjälmtvång när vi dricker, utifall man hamnar i slagsmål.

En eloge till alla som vill ha hjälm på sig frivilligt och alla personer som tar vara på sig. Tack ni cyklister som har förstått att man inte får företräde bara för att man cyklar på ett övergångsställe. TAck ni cyklister som inte cyklar mot rött. Så bra, att ni cyklister som sköter er finns. Men låt bli att lagstifta om saker som inte kommer att efterföljas. Det urholkar vår syn på rättssamhället.
Väl talat Frille!!!!
Tvång är aldrig rätt sätt att tackla ett problem. Tvång kan man frånse. Insikt däremot är svårt att värja sig emot.
Det är bättre att ge folk insikt i risken i att inte använda hjälm istället för att försöka tvinga dem till något genom lagstiftning. Fast att stifta nya lagar verkar ju vara väldigt populärt nuförtiden.
Och när skall vi förbjuda bergsbestigning? Såvitt jag kan påminna mig har det dött och skadats mängder av människor bara i år.
Snacka om att belasta samhällets resurser med helikopterräddning och åratal av rehab.

Sida:
« 1 2 3


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem