Torsdag 2 maj 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Cykelhjälm – ett skämt

Cykelhjälm – ett skämt

Visst är det bra att barn lär sig att ha cykelhjälm.
Visst är det bra att vuxna som vill, använder cykelhjälm men att ställa ett krav på det kommer att medföra att ännu fler personer kommer att undvika den fina motion som cykling innebär för att det är struligt att bli av med hjälmen eller att den förstör den fina frisyren. Vi blir fetare och fetare. Finns det ingen variant på hjälm som vi skulle kunna ...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 30
Sidor: «1 2 3 Nästa »

Glömde en sak..

Framför allt, skapa inte lagar om hur barn ska göra om de inte finns möjlighet att straffa personen i fråga. (Se tidigare inlägg om lagar för barn under 15 år)
Hallå där alla. I morgon är det förbjudet att leva så importera någon fort som kan gräva eran grav och hinna försvinna från landet, för i morgon får vi inte leva längre det kommer en lag på det tro mig. Jag undrar bara hur mänskligheten har överlevt utan alla dessa förmyndarlagar som vi har.

Hur FAN gjorde de på STENÅLDERN.
Har någon tidigare regering skapat så mycket nya lagar som direkt påverkar befolkningen. Hjälmlag för barn, rökförbud på krogar, buggning på gång, lättare att få tillstånd till övervakningskamera, övergångsställelagen som gör att man får tvärnita för folk som hoppar ut på gatan...

Överförmynderi, hur har vi klarat oss i alla år tidigare.

Snart blir vi tvingade att ha morgongympa á Kina-metoden för att folk inte ska dö av övervikt. Eller varför inte förbjuda cyklar och bilar så blir det inga olyckor
Annons
Telamundo >> ja den där sista du nämner, alltså angående att stanna för personer som går över övergångställen, den är väldigt farlig på så sätt att det är fruktansvärt många cyklister som tror att lagen gäller för dem också! vet inte hur många gånger man har tvingats tvär nita för att de bara cyklar rakt ut.

/Johan
Något som jag tänkt på,är att dom som inte skyddar sig,med
till buds stående medel,som lagar och förordningar föreskriver,
skulle vid händelse av olycka,bestraffas med någon form av
självrisk.

Vi tar som exempel bilbältet.Pang i rutan.Näsan och pannan
intryckt,och fyra revben knäckta,på grund av ej påsatt bälte.
Skadorna uppskattas till en kostnad av 50.000:-.Med en självrisk
på skadorna med 20%,så blir det 10.000:- back.Lägg därtill
sjukskrivningen,på säkert 2 månader 30.000:-,så blir det 6000:
till back. Totalt 16.000:-

Det är bra betalt för ett bilbälte,eller en cykelhjälm.
leike: om jag då istället dör i en bilolycka vid 65, och staten sparar, säg 25 års pension på att jag dog, ska mina efterlevande få pengarna istället?
Ska skidåkaren som tog den svarta pisten ner få högra självrisk än den som tog blåbärspisten? Det fanns ju ett säkrare alternativ.

Nej, visst är tanken kul och lyfter fram ett problem men att se det som en lösning, skulle aldrig hålla i praktiken.
Frille!

Var inte för säker.Straff i form av penningars utbetalning,är nog
det som tar bäst.Men det finns ju dödsstraff.Inte f-n hjälper det.

Om någon kör ihjäl sig vid 65 år,så är både han och pensionen
glömd.Men efterlevande,får ju tillgodogöra sig,vad dom tillkommer,om den avlidne omkommer,utan säkerhetsbälte minus
20%.

Jag riktigt ser dom arvsberättigade,virar dubbla säkerhetsbälten
runt gubben,samt störthjälm,för att undvika självrisk.He,he

Detta är troligen en utopi,men man måste ju hitta på något,som
gör folk mer ansvariga,och inte lastar allt på samhället.
Det var ett herrans liv när det blev lag på mopedhjälm. Är det någon som tycker det är dumt att det blev så idag?
Jag tycket det är bra med en hjälmlag därför att det blir lättare för mig att få mina tonåringar att använda den (förhoppningsvis).
Ju fler som använder hjälm desto bättre.
Att ha hjälm på sig när man cyklar är inte konstigare än att ha skyddsutrustning på sig vid utövande av olika sporter, att skydda sig mot olyckor när man sportar är naturligt. Varför inte när man cyklar kan man undra. Det är på gott o ont med lagar, det gnälls alltid i början men efterhand när man vant sig brukar det bli bra.
Det finns väl redan en lag om hjälm för barn o när dessa sedan växer upp så blir det narturligt att använda hjälm o kanske kan de påverka sina föräldrar att ha hjälm.
Men hallå!
Vet ni vad ni är emot när ni inte vill använda hjälm?
Ett huvud som far i marken kan krossas som en melon. Hjärnan är ömtålig.
Min granne arbetar med människor som varit helt "normala" och cyklat utan hjälm. De har cyklat omkull, vilket är lätt hänt. Numera är de förståndshandikappade och en del sitter i rullstol.
Om man inte förstår att det är viktigt med hjälm så behöver man inte använda nån för då har man ju inte så mycket att skydda.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem