Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: TV, film och musik

TV-Licensen rätt eller fel?

TV-Licensen rätt eller fel?

Att tvinga svenska folket till nåt tillhör vardagen.
Vi måste alla som har en TV betala TV-licens, även om vi inte kan se de markbundna kanalerna.
Varför måste inte alla betala för 2 liter mjölk varje dag till sin lokala Ica-affär även om man inte kan dricka mjölk.
Det tycker då jag som har en Ica-affär i Skövde!
Antal svar på detta inlägg: 32
Sidor: 1 2 3 4 Nästa »

Har parabol måste ändå betala TV-licens helt fel tycker jag.alltså betalar jag två gånger.Och tål inte mjölk.Du har så rätt.
Radio och Tv-licens är en gammal förlegad konstruktion.
Men det är klart att du väljer själv om du vill betala eller inte, så många betalar inte.
Ju fler som struntar i att betala, ju angelägnare blir staten att reformera systemet.
För betala får vi göra ändå i vilket fall som helst.

Sedan kan man ifrågasätta om det verkligen ska vara en politiskt tillsatt styrelse som bestämmer vad vi får se eller inte.
Jag tycker vi skall betala 500:/mån,och så skall vi ha sex(he,he)kanaler
och ingen reklam i TV.Jag är så trött på dambindor och tamponger så
jag spyr.

Nu sitter en dåre i Bryssel,och vill att Tv:en skall spärras,så man inte kan
byta kanal,under tiden reklamen pågår,i det program man senast tittade på.Philips har redan prototyp framme.Håll i er!!!
Annons
Man betalar för innhav av "FärgTV-mottagare" inta vad för slags antenn/Parabol du har. Sedan kan man ju alltid ha synpunkter på det

leiake:
Vilka 6 kanaler skulle det vara, då
Nog tycket jag att vi ska ha SVT kvar men det borde betalas via skattsedeln.
Det där med att spärra TVn fast vid dambindor och tamponger hoppas jag är ett skämt.
svenkalle !

Om det vore så väl,men det är inget skämt.Sen om det går igenom,är en annan sak.

Men ni märker själva,när ni tittar på en reklamkanal,så sträcker ni er efter
fjärrkontrollen,och slår om,till en annan kanal,för att sen återgå till
ursprunget,när dambindorna har dansat förbi.He,he

Detta har reklamgubbarna,förstått,och då är det svårt att få annonsörer.

Zacko!

Trodde du hade flyttat till Afrikas savanner,men det var tydligen fel.
Jag kan gå med på 69 kanaler,he,he.Bara jag slipper reklamen.
Ja du leiake du slutar aldrig att förvåna!
http://susning.nu/TV-licens
Kolla vad TVavgiften används till. "pengarna används för att finansiera Sveriges Television, Sveriges Radio och Utbildningsradion. "

Det är alltså inte bara TV1o2 som finasieras.

Uttrycket "public service" kommer ursprungligen från Storbritannien och kan översättas med "radio och television i allmänhetens tjänst" eller med det lite mer talande uttrycket; "hela Sverige i tv/radio- form".

Public service innebär ett reklamfritt och oberoende programutbud i radio och television. Utbudet ska vara av mångfald och kvalitet samt med bredd och djup. Programmen ska spegla Sverige och omvärlden samt vara god underhållning. Utbudet och programmen ska intressera och engagera stora som små grupper, smaker och intressen i samhället utan att vara beroende av politiska intressen eller behöva sikta på stora publiksiffror (för att få annonsörer).

I Sveriges riksdag råder en enighet om att fria och oberoende kanaler säkerställer den fria åsiktsbildningen i ett demokratiskt samhälle. De tv-avgifter som Radiotjänst administrerar finansierar public serviceutbudet i Sverige, d v s

Sveriges Televisions kanaler SVT1, SVT2, SVT 24*, Barnkanalen*, SVT Europa, SVT Text och SVT.se.

Sveriges Radios kanaler P1, P2, P3, P3 Rockster*, P3 Street*, P3 Svea*, P3 Star*, P4, Radio Sweden och SR.se.

Utbildningsradion, Kunskapskanalen*, UR.se."

Jag är beredd att betala för detta även om utlandssvenskar via webben kan få mycket gratis av detta, men dessa kommer vi aldrig åt.
Via TV-licens eller som Svenkalle tycker via skattsedeln en smaksak. Som nu drabbar det ju bara en gång per hushåll och konstruera något mera rättvist via skattsedeln tror jag är omöjligt. Dock skulle smitarna inte komma undan men ...
Betalar 2 ggr skriver en del med parabol. Kanske 3 ggr om man tänker på att vi går på reklamen och betalar via dessa varor. Allt ska ju finansieras.

Tar man bort TV-licensen blir det minst 200 fler arbetslösa varav ca 100 i Kiruna. Ett dråpslag för Kiruna med 23000 inv.
Skulle motsvara en företagsnedläggelse i Stockholm på 3350 personer!!!
Det trodde ni inte?
(De 100 som inte är i Kiruna är TVkontrollanterna runt om i landet.)
Det får konsekvenser med förändringar - vi kör som idag tycker jag. Dock kan jag tycka att de som inte kan se TV via TVantenn ska befrias.
Men hur gör vi i så fall med mobiloperatörer som inte bygger ut på vischan framför allt Norra Sverige. Dessa ska straffas!!!! men det är en annan tråd kanske.

Sverige har världens högsta skattetryck.
Det är beklämmande hur uppfinningsrik Staten är när det gäller att ändra namn på skatter - för att fok ska tro att det är avgifter. Liksom arbetsgivaravgift, som är en skatt för att du utför ett arbete.

TV-avgift är inget annat än en ytterligare skatt. Även om du äger en trasig TV skall du betala avgift. Om du har en intern-TV för egna inspelningar skall du betala TV-skatt.

Med den kvalitén det är på många program i den statliga TV:n så borde det vara enbart de som är intresserade att titta på just detta, som ska betala. Det mesta handlar ändå om vad som händer i och omkring Stockholm.
vad är det för skillnad på tv-avgift/licens
eller avdrag direkt på skatten

Vad är det som är så bra med att
ha en introduktions pris på 1kr
[ gratis ] och sedan betala 200-X00kr
per månad för att glo på reklam.

köper ni konceptet för att det inte kallas
licens eller skatt. utan abonnemang.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem