Måndag 29 april 2024 vecka 18
Forum
Kategori: TV, film och musik

TV-Licensen rätt eller fel?

TV-Licensen rätt eller fel?

Att tvinga svenska folket till nåt tillhör vardagen.
Vi måste alla som har en TV betala TV-licens, även om vi inte kan se de markbundna kanalerna.
Varför måste inte alla betala för 2 liter mjölk varje dag till sin lokala Ica-affär även om man inte kan dricka mjölk.
Det tycker då jag som har en Ica-affär i Skövde!
Antal svar på detta inlägg: 32
Sidor: «1 2 3 4 Nästa »

Nej Har parabol för att dom släcker ner.Har boxar till 2 TV-apparater.Tycker att alla som betalar TV-licens ska ha gratis box för att kunna se TV.Men det får man betala själv.
Wilma det är en annan aspekt och har inte med licensen/avgiften att göra
men jag håller med att det hade varit roligare att få boxarna gratis på licensen. för det markbundna digitala nätet.

Men jag fattar inte varför du tar en parabol uppe i stockholm, du säger att de släcker ned , men de startar ju även nya digitala kanaler med detta.
från samma master.???
Där jag bor har vi alltid haft dålig bild men med parabolen har vi jätte fin bild.Vi har även telefon tråden i luften från vägen så det var osäkert om vi skulle få bredband.
Annons
Nu har jag kommit på detta elände med TV.

Göcke är tydligen inne på samma linje.Vi har 6 statliga kanaler som går på
skattsedeln,utan reklam och sponsorer.Helt gratis(licens är gömd)

Sen kan 10 kanaler vara,billiga betalkanaler,med dambindor,He,he

Sen kan det finnas,och det gör det väl redan,100 betalkanaler,med dåliga
och ibland bra långfilmer,utan reklam,men dyra som tusan,så att
PirateBay,får något att bita i.
Om Göckes inlägg 2006-06-07 09:26 var svar på mitt inlägg från dagen innan kl. 22:30, ber jag om en utförligare redogörelse, så att det blir begripligt.
Att vara moderator innebär väl inte att man måste ha åsikter om allt, eller är det bara s.k nålstick för att hålla diskussionen vid liv ?

Mitt inlägg - om det inte framgick - var att det är orimligt att betala skatt för innehavet av obrukbara tv-apparater, det liknar gamla Sovjet-republiken. Man bör kunna ställa större krav på programkvaliten, när vi har världens högsta skattetryck och en tvingande tv-skatt.
Kan dom verkligen tvinga någon som inte har någon TV-eller obrukbar-
att betala licens.Men man måste väl informera om detta,och intyga på
heder och samvete,att så är läget.Så slipper man väl betala.

Hur många finns det i Sverige,som inte har en TV.Jag finner det otroligt att
det finns några.Har ju läst i media,att det finns,här och där,men jag tror
dom bluffar på något vis.

Ibland träffar man folk som säger att dom aldrig,ser på TV.Men sen kan dom
relatera,hur förhållandena i en dockusåpa fortskrider. Mystiskt!!
Att ta ut skatt för att man äger en tv-mottagare (varesig den sitter i en video eller tv) är som att ta ut en biblioteksavgift för att man äger en bok. Det är ett förlegat sätt att ta ut avgifterna. Det har även lagstiftarna insett och en ny lag, som tar hänsyn till att tv kommer att kunna tas emot via nya kanaler (bredband, 3g, etc) kommer att införas till nyåret.

Vi har bibliotek för att det är bra för folkbildningen, och det är jag gärna med och betalar och det gör jag ju via skatten.

Lika gärna, är jag med och betalar för att vi har en public service television som lägger pengar på att producera tv som nyheter och mer smala produktioner som inte kanske skulle kunna finansieras av blöjreklams-tv. (Men då borde de inte producera saker som Robinson, som de en gång gjorde)

Fel är det dock att ta ut avgiften via en tv-avgift. Det borde enligt min mening gå på skattesedeln men, genom att vi har ett så högt skattetryck redan, vore det väl ett politiskt självmord om de skulle föreslå en skattehöjning för att finansiera tv.
pergoran, jag vände mig inte specifikt till dej.
svara istället på vad som är skillnaden på de olika sätten att betala.
jag ser nämligen ingen skillnad.
förutom att vi betalar till oss själva via TV-licensen och till någon annans ficka när det är privatägt.
men vi får likväl betala för att få våra tjänster.
Gick licensen på skattsedeln,så slapp vi ju dom i Kiruna.Dom skall jobba
i gruvor,och inte hålla på att jaga licensskolkare.

Vad kostar inte detta,idiotiska system.Jag håller med Göcke.Det är
ordvrängning,inget annat.
Det är en avsevärd skillnad mellan att tvingas betala en skatt och acceptera vad staten erbjuder för program och att kunna välj en leverantör av tv-program som står upp till ens förväntningar.

Skatten betalas även om tv:n är trasig. På den fria marknaden betalar du för vad du vill ha - inget som andra bestämmer att du ska titta på.

Jag förmodar att det snart finns tv-sändningar från stora delar av världen man får tillgång till via datorn (liknande iTunes för radio) där du kostnadsfritt kan titta på vad du vill.

Men staten kommer nog snart på att drabba även det med en ny skatt.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem