Måndag 29 april 2024 vecka 18
Forum
Kategori: TV, film och musik

TV-Licensen rätt eller fel?

TV-Licensen rätt eller fel?

Att tvinga svenska folket till nåt tillhör vardagen.
Vi måste alla som har en TV betala TV-licens, även om vi inte kan se de markbundna kanalerna.
Varför måste inte alla betala för 2 liter mjölk varje dag till sin lokala Ica-affär även om man inte kan dricka mjölk.
Det tycker då jag som har en Ica-affär i Skövde!
Antal svar på detta inlägg: 32
Sidor: «1 2 3 4 Nästa »

pergoran.
om din tv är trasig så får du inte tillbaka avgiften för månads/kvartalshyra som du redan avlagt.
eftersom det är dekodern/motagarn separat som det abbonemanget är knutet till. och den är ju inte trasig.

det är bara att ansluta en ny eller repad tv, så kan du köra igen.
och det kan du göra i alla lägen, det har inte med betalformen att göra.
Att det blir folk arbetslösa i Kiruna, där det oftast är svårt att få jobb. Men jag förstår inte liksom, det är valfritt att bo där uppe. Det är ju ingen som tvingat dem.

Man får göra ett val, vart man än flyttar. Det var som IKEA som ville ev. starta en butik i Happaranda tror jag det var, men är inte säker. Då tyckte dem invånarna där att det förstörde miljön. Och? Är inte det primära av dem som kan arbeta att kunna få ett arbete? (Kanske något off topic) men då vi pratade om Kiruna, så tänkte jag bara skriva om detta.

Jag är villig att betala för public service, men inte nästan 2000 kr/år som det kostar nu. SVT/SR måste också få ett bättre utbud. Rapport/Aktuellt/Västnytt brukar jag följa. Men mycket av det andra som sänds kan jag inte anse vara bra tv. Ta bort alla dokusåpor med mera.

Visserligen är SVT bättre än de komersiella kanalerna att sända hyfsat bra utbud. De andra komersiella kanalerna sänder ju såpor mer eller mindre hela dagarna. *tröttsamt*

Jag har Com hem digital-tv och där går ju också pengar, men det har man ju ändå valt själv. Så det kan jag inte klaga på, det är ju ett val jag har gjort. Men jag vill ha CNN och så, och det finns ju inte i det vanliga utbudet.
Bäste Göcke, jag tror inte du förstår vad jag menar och det är nästan ofattbart att det förhåller sig så:

Om du är bosatt i Sverige och äger en TV-apparat (även om den är trasig och det inte går att få in något alls på den) så måste du ändå betala den statliga tv-licensen.

Jag förstår inte talet om hyra och dekoder, det har inget i detta sammanhang att göra.
Din trasiga tv kan stå i garderoben - staten kräver dig ändå på licensavgift även om du inte tittar på tv.

Enkelt uttryckt: Du måste betala licensavgift/skatt till staten för en tv även om den är trasig eller är en intern-tv utan antenn.
Annons
pergoran , jag skall vara ärlig
är TVn trasig och du inte har tänkt att laga den
hur dum är man då om man förnyar licensen?
varför inte köra den på skroten?
varför ställa in den i garderoben?

och jag ser fortfarande inte skilnaden i att betal licens till
ett statligt bolag för att få en viss mängd av TV utbudet.
eller att betala till en privat byxa för samma sak.

och betala får man göra oavsätt vem som sänder.
även de fria kanalerna är i mina ögon betalkanaler.
till dem betalar du för drift/underhåll/produktion mm

så du har inte gett mig svaret på min fråga

sen att tro att de hittar en trasig TV i din garderob
tillåt mig garva.
var den kopplad till 230V~ ?
Tror du verkligen att de har husransakan för att rota i din
garderob.

att jag har nämnt boxarna , härör helt klart till den nya bild som kommer att råda framöver. genom dessa boxar kommer det fria
kanaler och betalkanaler.
det är boxen som styr just nu eller det interna TVkortet
Just nu så skall vi betala om vi har möjligheten att se kanalerna.
Det kan också bli så att det blir kort även till de fria kanalerna.

om det blir kort även till de fria kanalerna, så kan du kalla det du gör i dag för licens i morrgon för abbonemang.
är abbonemang då ett högt skatte tryck?
Nej Göcke, det handlar inte om tv i garderoben, det handlar om principen att få bestämma själv - att inte ha staten som överallt beslutar för dig.

Vilka program skall du få se, vad kräver staten dig på för det ?

Abonnemang har ju inget med skatt att göra, abonnemang är en frivillig överenskommelse. Det är uppenbarligen så att du accepterar staten som beslutande organ över dig och dina beslut - det gör inte jag.

Det är fortfarande ett ovedersägligt faktum att vi har världens högsta skattetryck, men det kommenterar du inte.
Enligt min åsikt går public service ut på att tillse att den svenska befolkningen får tillförlitliga nyheter och information utan påverkan ifrån näringsliv, partier eller andra intressenter.

För detta skulle det räcka med en kanal som sänder nyheter, faktadokumentärer, samhällsdiskussion med mera som är till nytta för alla medborgare och som kan kräva ett oberoende från intressenter.

Att finansiera barnkanaler, dokusåpor etc med en påtvingad avgift är rent ut sagt för jävligt. Dessutom borde de inte försöka ta in extra inkomster från sina tittare genom SMS-tjänster, produktförsäljning och dylikt. De får bestämma sig om de ska finansieras genom en avgift eller inte. Är det avgift som gäller så skall det vara endast detta. Pengarna borde räcka till den enda kanal som jag tycker är tillräckligt för public service.

SVT gör många bra program men flera av dem passar inte in i public service och borde finansieras på annat vis.
För en del är det mycket viktigt med principer.
Tjafsa om TV-licens 5 kr/dag.
Tänk på hur mycket du sparar in nu under FotbollsVM. Kunna sitta hemma och se 3 matcher per dag för en 5a.
Jag kan nämna flera ex: Nobelfestligheterna, Kungligheterna, Högmässan varje söndag. Riksdagsdebatter och andra debattprogram, På Spåret m fl.
Klart vi ska vara solidariska (fast vissa verkar vara allergisk mot detta ord) och betala. Inte minst gamla och handikappade har stor glädje av TVn.
Ibland behövs gemensamma lösningar annars skulle det inte funka i detta avlånga land. Marknaden klarar inte allt, bara det som ger snabba pengar.
Men det är många som smiter från TV-licensen.Jag vill inte vara med och betala fotbolls WM.Får man inte se ishocky på mark kanaler (WM) Då kan dom skita i och visa fotboll också/wilma
Göcke:

Jag har en teve som jag inte har betalat licens för någonsin.

Anledningen härtill är att jag aldrig någonsin tittar på teveutsändningarna som erbjuds. Jag vägrar således betala pengar till amatörerna som sköter det s.k. "Public Service" samt till någon av de privata byxorna du talar om, i min nuvarande lägenhet är det ComHem som skulle vara aktuellt.

Anledningen till att jag har en teve är att kunna titta på de dvdskivor jag köper med film och teveserier på, samt på sådanna jag har på min dator.

När det gäller ComHem så betalar jag helt enkelt inte till dem och därför sänder de inte upp "sina" kanaler till min lägenhet - mycket demokratiskt.

När det gäller Radiotjänst så sänder de 1:an, 2:an och 4:an till min lägenhet, även fast jag alltså inte betalar för deras tjänst via licenspengar.

Jag har kontaktat Radiotjänst flera gånger och förklarat min situation och även erbjudit mig att under inspektion från Radiotjänst (när de ändå är här nästa gång) montera ut tunderdelen ur min teve och inför deras ögon förstöra den.
Ingenting fungerar, deras ENDA svar är och förblir "Du måste betala tevelicens". - Oflexibelt, odemokratiskt, idiotiskt.

För mig finns endast två val:

1: betala för någonting jag inte använder
2: bryta mot lagen om tevelicens för att slippa betala för det jag inte nyttjar.

I mitt rättsmedvetande är allternativ 2 mest ok, för egen och för andras del.

Förstår du nu, Göcke, varför det är en synnerligen stor skillnad mellan Radiotjänst och privata aktörer?
TV-licens är något som vare sig jag eller någon i min familj har betalat för. Jag njuter varje år över att ha makten att ej släppa in Kirunas jävla kontrolanter.

TV-licens handlar egentligen om diktatur. Att tvinga alla TV-tittare att se på SVT:s rent ut sagt skitkanaler.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem