Fredag 26 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Hobby och motor

Fästingar

Fästingar

Så har man fått börja plocka fästingar på katten igen...samma sak varje år.

Är det någon här på forumet som har ett bra tips på ett naturligt skydd mot fästingar ?
Det finns förvisso en del medel på Apoteket, men jag känner inte riktigt för att duscha katten med kemikalier.

Läste i en annan tråd att man kunde hålla mygg borta genom att äta vitlök...kan det finnas nåt liknande mot fästingar ?
Antal svar på detta inlägg: 26
Sidor: 1 2 3 Nästa »

Om du inte vill använda Expot,och det tror jag är lite lurigt på
katter,då dom slickar sig ofta.(ont i magen)

Det finns nog bara den där pincetten.

Du har ju gott om tid,att plocka katten varje dag,har jag förstått,
eftersom du är dubbelarbetande.He,he
Det finns fästinghalsband till hundar, det bör väl funka på katt också! En granne till mej köpte hos veterinären.
Jag hittade det här på Google. Man ska tydligen vara försiktig med en del medel när det gäller katt.


http://www.veter.se/frontline/index2.html
Annons
Joanna...hur fungerar dom där halsbanden, utsöndrar dom något, eller...?
Breeze, jag antar att dom gör det. Men jag hittade ett giftfritt, kolla på länken.

http://www.swecat.com/v4/product.php/1538
Frontline...tackar för tipset.

Du har inte hört talas om några naturliga sätt att avskräcka fästingarna...vitlöksdroppar, maskrossaft, kaffesump...eller nåt sånt...naturliga saker ?

leiake...inte dubbelarbetande, men jobbet tar en del extra tid i anspråk...men lite tid att sitta och noppa fästingar har man väl...

Eller ställer Du upp och hjälper alla oss djurinnehavare.
"Leiakes Lopp & Fästingnopperi" ...namnet har en tilltalande klang, tycker Du inte det ? He,he...
Leiake får mycket att göra nu! Först var det visst nåt om "Leffes stolar" angående återvinning av öron och näshår..........och nu "Leiakes Lopp & Fästingnopperi". Fast jag tänker inte söka jobb på nåt av ställena! Äckligt att hålla på med näs/öronhår, för att inte tala om fästingar. Jag hade en på magen för ett par år sedan, blääääää


Det är nästan synd om Leiake, han känner sej väl snart mobbad!!
Han får en blomma av mej som tröst.

Åååå...jag tror leiake är en rätt härdad typ som ser skillnad på skämt och allvar....sen är han ju rätt vass i tungan själv också.

Ta det för vad det är, leiake....och på köpet får Du en hel del uppslag på möjliga sysselsättningar om Du känner att dagarna går för långsamt....
/Breeze
Ett tag hade jag både hund och katt.Om dom kom hem,utan att
ha några fästingar på sig,så gav jag dom stryk så dom skrek i himmelns sky.

Jag tycker nämnligen,att det är så roligt,att plocka fästingar,så jag
blev sur,när dom kom helt rena.

Men jag hade jobb innan,jag fick dom att" haja" det hela.Hunden fattade först.Som bäst hade han fått ihop 24 fästingar,på 4 timmar.

Katten,hajade inte,så den backade jag över med traktorn.Vad skall
man med en sådan dum katt,när det finns råttgift.

Ni som inte fattar,att jag skojar,får uppsöka närmaste vårdcentral.

Angående tal om mobbing,så tar jag det som en komplimang.
Den man älskar,den agar man ibland,heter det ju.He,he
.
Här kommer en länk till en liten brygd som man kan fixa till själv.

Jag hörde redan för någara år sen om denna häxbrygd från kennelklubben som sa att den var väldigt effektiv.
Men jag har inte testat den själv, jag kör bara med dundergiftet Frontline i nacken på jycken.

http://www.poseidon.goteborg.se/GenericTemplates/Sections/sectionsRig
ht.asp?
sectionIdentifier=Rosmarin%20mot%20fastingar

Länken behöver nog lite cut & paste för att funka.

/B

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem