Måndag 29 april 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Hobby och motor

Fästingar

Fästingar

Så har man fått börja plocka fästingar på katten igen...samma sak varje år.

Är det någon här på forumet som har ett bra tips på ett naturligt skydd mot fästingar ?
Det finns förvisso en del medel på Apoteket, men jag känner inte riktigt för att duscha katten med kemikalier.

Läste i en annan tråd att man kunde hålla mygg borta genom att äta vitlök...kan det finnas nåt liknande mot fästingar ?
Antal svar på detta inlägg: 26
Sidor: «1 2 3 Nästa »

Har ett tips, men det gäller det gamla hederliga sätten att plocka dem!
Produkten heter o'tom! Med denna har jag plockat hundratals fästingar ifrån min hund!
Det går mycket fortare samt att jag varenda gång har fårr med hela fästingen.

Du kan läsa mer här: http://www.smartstuff.se/pages/jun_06_3.asp

MVH Noflo
Jag håller på att testa bärnstenshalsband på mina hundar mot fästingbett än så länge har vi inte haft några.För här finns mycket fästing.
Vill man ha död på sin katt då ska man använda expotOm man sätter det på hunden och dom bor i samma familj kan katten dö.Jag vill inte använda så giftiga medel på mina hundar.Om vi skulle använda fästingshalsband på oss så slår vi ut våra njurar först.Alla fästingmedel är nervgift
Annons
Men om fästinghalsbandet är till för katter kan det väl inte vara farligt, eller. Det finns att köpa här i djuraffärerna o kan användas på hundar oxå. Har ingen katt men är nyfiken.
Det som säljs i djuraffären brukar vara örter och annat hopkok en del tål och andra inte.det luktar fan.Det som har styrka måste köpas på apoteket
Oki, då vet jag.
Jag tackar för din länk, Bosse...precis sånt som jag eftersökte.

Verkar som om andra medel innehåller en del farliga saker, både för människa och djur, sen är ju frågan hur farliga de är ?
Expot som Wilma skrev om skulle ju vara potentiellt dödligt för katter, för oss skulle det slå ut viktiga kroppsfunktioner...vågar man då använda det på sin hund ?
Den måste ju också påverkas på något sätt.
Egentligen finner jag det lite anmärkningsvärt att ett medel som Expot då finns på marknaden överhuvudtaget.
Det pratades om fästingar på TV,n i morse. Det fanns bara en sak dom rekommenderade till djur.......att plocka bort dom för hand.
Menar du djuren eller fästingarna Joanna?

EZ
Jag har läst allt om fästingmedel och pratat med vetrinärer.Om man har små barn i huset ska dom inte gossa med hunden när den fått medel för att det är så giftigt.Inte ligga i sängen.Badar hunden i en mindre sjö kan den slå ut fisken.Själv vägrar jag använda dessa giftiga medel.Men det är som att välja mellan pest eller kolera.För fästingar sprider faliga sjukdomar till både människor och djur. http://www.elvingsson.com/pag1.html

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem