Tisdag 16 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Hobby och motor

Fästingar

Fästingar

Så har man fått börja plocka fästingar på katten igen...samma sak varje år.

Är det någon här på forumet som har ett bra tips på ett naturligt skydd mot fästingar ?
Det finns förvisso en del medel på Apoteket, men jag känner inte riktigt för att duscha katten med kemikalier.

Läste i en annan tråd att man kunde hålla mygg borta genom att äta vitlök...kan det finnas nåt liknande mot fästingar ?
Antal svar på detta inlägg: 26
Sidor: «1 2 3

plocka bort dem för hand
det ger er ju även tilfället att vara tillsammans med era husdjur
Usch, jag tycker det kryper överallt på mej!!!
Jag har fobi mot småkryp.

Spindlar, fästingar och tvestjärtar, ..........hjälp!!
Hm, har svårt att tro att medlet är så starkt så att det kan slå ut fiskbeståndet i en mindre sjö. Hur liten sjö i så fall? Möjligtvis som en vattenpöl?

Problemet/kruxet är nämligen utspädningen. Den gör även de starkaste medlen ganska verkningslösa när de kommer i kontakt med vanligt H2O

Det starkaste medlet som jag hört talas om i det sammanhanget är: "Rotenon". Det kan bedöva fisken för en stund om använt i mindre mängd eller komplett utrota dem om använt i väldigt stora doser. Det krävs dock åtskilliga liter för att uppnå det resultatet i en medelstor svensk sjö (ca 0,57 km2).

Skulle man således vilja utföra ett eget test och dränka hunden (stackars sate) med Rotenon så tror jag knappast att den vid ett eventuellt bad skulle vara kapabel att utrota fisken i den nämnda medelstora sjö (eller ens bedöva).

Som jämförelse så behövs det ca 25 kg rent kvicksilver för att uppnå ett sådant resultat.

EZ
Annons
Göcke...tänk bara om katten hade uppskattat att man noppade fästingarna, då hade man kanske kunnat åtnjuta lite kvalitetstid tillsammans, he,he...
Men som det nu är så får man halvt om halvt sätta sej över kattskrället, min son håller frambenen och jag sätter igång med själva noppandet...och det är allt annat än trevlig samvaro med husdjuret.
Väl färdiga glor katten lite morskt på oss, men lite ost får den snabbt på andra tankar igen...
som sagt , många bäckar små.

och vi borde vid detta laget veta att på sikt så slår det tillbaka
oavsätt hur giftigt eller inte det är.

att mäta hur dödligt något är i kilo eller liter är en vansklig form att
gradera något i. när ingen vet hur plågsamma mellanstadierna är.
eller hur mycket koncentration som behövs för att påverka negativt.
i hela ekokjedjan.

Ta till pincetten och gör en miljöinsats och gosa med djuren istället.
Nu får du allt ge dig Göcke .

Förutom att jag håller med dig i det du säger rent allmänt (många bäckar små osv), så behöver du inte leka landsfader. Jag bemötte helt enkelt ett felaktigt påstående. Varken mer eller mindre.

EZ

Sida:
« 1 2 3


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem