Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Egen hemsida

Egen hemsida

Är det svårt för mej som inte har så stor datavana att gör en egen hemsida.Tar tacksamt imot råd.Eller är det för svårt.
Antal svar på detta inlägg: 60
Sidor: «1 2 3 4 5 6 Nästa »

Breeze - jag har skummat igenom din Webbyggarsida och jag måste säga - jag är imponerad!
Du har solklara anlag att göra det begripligt.
Varför inte ta kontakt med programtillverkaren så de kan länka till din sida och du måste få gratis uppdateringar, kanske betalt t o m.
Jag ska under sommaren testa detta verktyg.
Jag hatar kodning eller ska jag säga så här - amatörer ska kunna klara sig med Webbyggarverktyg som genererar kod automatiskt.
Jag vet att vissa på IS har andra synpunkter, Rob t ex, men de har ju rätt de också.
Jag tycker att vi får acceptera att en del går den smala vägen(kodning), en del den breda vägen(de lata, amatörerna).
Till syvende och sist är det slutresultatet som gäller. Hur det åstadkommits skiter jag i egentligen.
Tack Breeze!
En trevlig midsommar på er alla!
Tommie...jag tyckte din sida var riktigt hyfsad...den är mörk men Du har valt väl kontrasterande färger, så jag hade inga problem att läsa den.
Däremot...Musiken...för det var när jag klicka på ngn länk så började det....

Som jag läste nånstans...Webben är ett visuellt medium och allt ljud ska man vara försiktig med. Finns musik med bör man hålla sig till en dämpad bakgrundsmusik.

En annan här på forumet "svenkalle" har en sida där musikvalet är en fullträff. Kika in på hans sida http://www.ewiklund.com/
Nu vet jag att den musiken inte är din, eller min generation heller, men ta en titt på Norah Jones eller Katie Melua...där har du samma mjuka bakgrund men i modern tappning. Och varför inte kolla in någon av Leonard Cohens låtar. Eller bara lågmält instrumentalt..

Det värsta man kan välja är väl något i stil med KISS - I Was Made For Lovin´You eller nån av de nya uppskruvade "Dance" låtarna ! Visst kan låtarna vara bra...men efter att ha lyssnat på dem om och om igen i en halvtimme gnisslar det i öronen, man stänger av ljudet och framöver undviker man den webbsidan.
Och det är ju inte meningen...avskräcka folk från att besöka din sajt !

Freewebs, Googlepages m.fl....dessa är webbaserade tjänster som är mycket enkla att nyttja och då för en absolut nybörjare kanske ett bra sätt att skapa sin egen sida. Jag har själv ett par olika sidor som är gjorda på det sättet...Om BF2 på K-Webben, har en för familjen på just Freewebs samt min Webbsidebyggarsida som ligger på Googlepages.
Det här är bra sidor...MEN...Du kan inte styra dom PRECIS som Du vill...där finns ett set mallar att följa, vissa är snygga och bra, men flertalet är för tradiga (tråkiga)
Bygger man sidan i datorn hemma har Du praktiskt taget full kontroll över slutresultatet...är man sen en hejare på Photoshop eller nåt sånt program finns det inga gränser för vad man kan åstadkomma. Om sen sidan blir ful eller snygg hänger ju mycket på om man har ett öga för design...och inte minst individen som bedömer sidan, hans eller hennes personliga smak.

Din sida var i mina ögon helt OK, Tommie...det var en KILLES sida !
//Breeze
Breeze
Jag vet inte om jag har svårt för att fatta men jag anser att du lär ut lite fel då det gäller att länka inom webbplatsen.
På sidan "textblockochnavigation" fattar jag det som om du menar att man ska lägga till webplatsens adress före "sid.htm", alltså http://web.telia.com/~u4552935/sid1.html
Det är helt fel.
Då du bygger hemsidan hemma i datorn ska den ju funka lika bra oavsett vilket webhotell du sedan lägger upp hemsidan på.
Då du länkar inom webbplatsen ska länken enbart heta "sid1.htm" eller om man vill "sid1.html" så länge den ligger i samma mapp som index-filen.
Gör du så funkar sidan på alla webplatser
Hoppas jag skriver så att det är begripligt

Vänligen/svenkalle
Annons
Tack, Ni som lämnat synpunkter på Webbsidebyggare sidan...jag tar gärna emot fler omdömen, Positiva som Negativa.
Det är ju så att de Positiva signaler man får sporrar en till att fortsätta försöka göra en insats...och de Negativa får en att titta över sina svagheter för att förbättra sig...

Wilma...nu undrar jag, har Du kommit nånvart, har Du bestämt dig för om Du ska satsa på något webbaserat som ex Googlepages, eller tänker Du försöka dig på att bygga sidan i datorn ?
svenkalle...ska titta på det lite närmare.
Bra om felaktigheter hittas...då får de ändras.

Sådär har jag skrivit in alla interna länkar och det har fungerat fint....hittills iallafall.
Börjar begripa en bra bit av lingot nu så visst är ditt påpekande fullt förståeligt.
Du menar att länkadressen ska enbart lyda: sid1.html

Som jag ser det så är egentligen båda sätten logiska....min beskriver den fullständiga sökvägen och din beskrev en kortad version, då när man länkar från sin "index" sida till undersidan "sid1.html" hittas denna automatiskt när den ligger i samma mapp som "index" sidan.

Gör det egentligen nån skillnad ? Vad kan den fullständiga sökvägen ställa till med för strul då den faktiskt pekar mot sidan som jag vill öppna ?
Som sagt...får undersöka detta lite närmre, experimentera och korrigera. Fungerar båda sätten lika bra väljer jag ju då hellre ditt förslag som "default" vad gäller internlänkar...ju enklare man kan göra något, desto bättre !

Men skriv hemskt gärna vilka tänkbara problem som skulle kunna uppstå med den fullständiga sökvägen....har ett annat länkproblem jag inte blir klok på och de kan ju vara relaterade med varandra.
(externa länkar blir inaktiva när man går genom subdomäner)

"Hmmm...verkar som om jag kanske får öppna upp min gamla tråd igen, vill ju inte monopolisera Wilmas här"
//Breeze (säger godnatt nu)
Breeze
Mitt sätt att länka är ju inte "mitt" utan det är skolans sätt att länka.
Om du skriver hela sökvägen som du gör så är jag inte förvånad om du får problem om du använder dig av subdomän. Använder du subdomän blir ju hela sökvägen ny.
Nu vet jag inte säkert vad du menar då du skriver att länken blir "inaktiv", funkar den inte som länk längre eller får du upp "sidan kan inte visas"
Är det det senare tror jag att det beror på ditt sätt att länka.

Använder du inte skolans sätt får du även problem om du byter från tex.Telia till egen domän. I mitt fall skulle det betyda att jag skulle ha fått göra om hundratals länkar då jag bytte från Spray till egen domän.
Samma sak då jag gör en hemsida till någon annan, nu kan jag testa den på egen domänplats, det skulle jag inte kunna göra med ”ditt sätt”.
Du behöver inte ens ha en webbplats då du börjar med din hemsida, du blir ju kanske inte ens färdig så att du vill lägga ut den.
Gör hemsidan först—sedan skaffar du en domän/serverplats om det blir aktuellt att lägga ut den—
på vilken plats som helst.
Jomenvisst
Jag menar att länkadressen ska enbart lyda: sid1.html
svenkalle....ska testa vid första bästa tillfälle !
Skriver "ditt & mitt sätt" bara för att det är vi som diskuterar just nu.
Fortsätter med problemet med inaktiva länkar under min gamla tråd när jag funderat ut ett bra sätt att förklara det på....vi hörs !
//Breeze
Varför bygga hemsidor när det finns färdiga.
Jag har företag och började med OS Commerse som var den första gratislösningen. Nu har jag övergått till Joomla. Det är nästan samma som Mambot och modelerna passar båda.
Där finns det 100-tals Templates, språkfiler och en massa annat godis.
Webbhotell för 12 kr/mån funkar bra för mig. Där finns se-domän för 95 kr så det behöver inte vara vare sig dyrt eller svårt att ha egen hemsida och egna e-mailadresser.
Hemsida
http://www.joomla.se
Butiksmodul
http://virtuemart.net/
Domän
http://www.b-one.net

Glad midsommar
Bassman
bassman !

Du har så rätt.Men det är inte samma känsla,att skaffa färdigt,som
att imponera på släkten,och sig själv,att man gjort det själv.Jag
tror att intresset är så stort att bygga hemsidor,på grund av
detta.Inget fel i det.Trevlig hobby.Men meningslös i privat regi.

Jag tänker på IKEA.Där man köper en färdig trähylla,för hälften
av vad virket och skruven kostar.Om man sen lägger till,alla
svordomar,över att skruvar fattas,och att ritningenen är fel,så har
man en annan variant,av terapi,som kan vara bra för psyket.He,he

Tittade på din hemsida.Du måste verkligen komma i tid till jobbet,
och stämpla in.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem