Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Hejsan

Hejsan

jaha ja nu är det fösta för mej så vi får väl se..
Var till Motala i helgen på Vätternfestivalen, det var kul, vi gick dit på lördagen för då skulle Pudels o Rydel & Qvick vara där och de kom, men det tragiska är att se alla ungdomar så fulla?? Vad får dom ut av det i det tillståndet? Inget...Synd för dom betala så mycket och sen få ligga i sjukvårdstält eller magpumpas på lasarettet....Trist för dom... Men annars var det ös, Rydell är bra alltså oj....Det rycker i en när dom spelar....

Stintan
Antal svar på detta inlägg: 24
Sidor: «1 2 3 Nästa »

Xenix
Det fanns poliser sjukvårdspersonal och massor av vakter som såg till dom ungdomar som mådde som dåligast..
Vad jag menade är vad får dom ut av det? Dom hade förmodligen tänkt bara lite men det blev fel o blev för mycket av det goda...
Jag moralicerar ingen vi har alla nån gång varit fulla i vår ungdom...
Jag bara tyckte att det var synd om dom för de gick miste om en upplevelse som var bra...Jag såg massor av ungdomar som var nyktra så gott som, även andra själv hade jag tagit en stor stark till maten, det var lagom för mej...Ungdomar har nästan alltid gjort så och kommer förmodligen att alltid göra det.....Så är det...
MVH Kristina
Kristina: Jo du...det finns många föräldrar som inte bryr sig.
Det är skrämmande. Själv så kör jag alltid och hämtar oxå....inget snack om det. Måste hålla koll för jag är en riktig hönsmamma.
Fast hellre det än att ingen bryr sig som mina ungar säger:))

BMW är gudomliga bilar.
Får nästan samma effekt att åka i en som att se en riktig man med hår på bröstet*S*

Ha det gott
Fibblan
Xenix : Håller med dej.
Annons
"Så har det alltid varit och kommer alltid vara"

Det går alldeles utmärkt att ha kul utan alkohol. Det finns för mycket som pekar på att en för tidig alkoholdebut leder till konsekvenser senare i livet. Varför inte följa de regler som finns och inte låta ungdomar under 18 dricka alkohol. Det finns en anledning till att vi har dessa regler.

Om vi vore bättre på att skapa forum där ungdomar kan träffas utan att behöva dricka så kanske vi kunde undvika mycket av den tragik som idag beror på alkohol eller annat missbruk av droger.

Framförallt så tror jag att vi har mycket att vinna om många föräldrar tog sitt ansvar på ett annat sätt och att de är bra förebilder, även när det gäller alkohol.

Mentaliteten "Så har det alltid varit och kommer alltid vara" är inte rätt tänk. Alla ser vi ju att alkohol är ett stort samhällsproblem och de flesta av oss vet vad det beror på. Börja våga tänka annorlunda och tillåt inte ditt barn dricka alkohol före 18! Det finns mycket vi kan göra för att vända den negativa trenden.

Informera och diskutera om alkohol. Ensam är inte alltid stark men kan man engagera flera föräldrar så blir allt lättare.
Det går faktiskt att roligt utan alkohol,men vem f-n vågar chansa.
helgarp. Jag säger bara...tack för ditt inlägg!!!
Självklart har varje förälder ett moraliskt ansvar att se till att ens barn vet vad alkohol är, hur det påverkar kroppen och vilka rikser som man tar om man utsätter sig för alkohol i för stor mängd och/eller tid.

ABSOLUT!

Men tror ni verkligen att föräldra generationen kan påverka mer än så?

Ge dom vettiga forum var det någon som sa ?

Skulle det vara roligare än att hänga med polarna, hångla med halvfulla brudar och ha kul som f*n ? Många ungdomar lockas av alkohol intag för att kunna släppa loss lite och bli lite mera modiga, framför allt gäller detta i kontakten till tjejer i samma ålder...

När man lysnnar på vissa i detta forumet och framförallt i denna tråden, så kan man undra vilken sorts uppväxt många av er hade, om ni förträngt den, eller om ni helt enkelt ångrar något mycket djupt som hände dom åren!

Att "Festa" var ju för f*n det enda man pratade om från det att man var 14 år gammal! Nästa fest, vem hånglade du med?, fick du komma till ? Är ni tillsammans ? SKall ni ses hos xxx på fredag eller ?

Lär dina barn att ta ansvar, och berätta konsekvenserna av deras handlande, men akta er noga för att sätta "lagar" på fel ställen i samhället.. Det kommer att slå tillbaka mycket hårdare än vad ni någonsin önskat......

// X
Jag hoppas verkligen inte att alla föräldrar har förlorat sin förmåga att påverka sina barn på ett positivt sätt.

Ditt alkoholbeteende som förälder har större påverkan på ditt barn än vad många är medvetna om. Jag håller med dig Xenix att fler lagar ofta inte har den effekt som var tänkt ifrån början, det är därför jag förespråkar ett större ansvar hos föräldrarna.

Jag tror att vi har mycket att vinna om alkoholdebuten hos unga skjuts upp ett antal år. Förresten så var det en artikel just om det i DN idag:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=557176&previousRender
Type=6

Ett exempel: Min syster har startat ett litet projekt i den lokala idrottföreningen där de bjuder in föräldrar och unga att samtala om de problem som finns i byn, bl a alkohol som flödar för att föräldrar köper ut. De bjuder in polis, människor från sociala myndigheter, läkare och andra människor som har kunskap om ämnet och informerar. En del verkar inte ens veta om att det är olagligt att köpa ut sprit till minderåriga..
Ofta vet alla om vem det är som köper ut och om man hanterar det på rätt sätt och i rätt forum så finns det goda möjligheter att stoppa detta beteende.
Ungdomar vet ofta inte om de verkliga konsekvenserna av ett tidigt supande, information ifrån läkare kan få åtminstone någon att tänka om.
Etc etc.
Effekten av detta arbete har i alla fall varit mycket bra och fler föräldrar har fått upp ögonen för problemen.
Tänk, vad jag tycker det är trevligt med ett inlägg utan en massa förkortningar! Istället för att undra vad den eller den förkortningen betyder så kan man läsa hela inlägget rakt av. Man tar till sej informationen på ett mycket bättre sätt. Snyggt och prydligt helgarp! Jag blir lycklig ända in i själen av att läsa dina inlägg.

Det är inte bara snyggt, det är så sant det du skriver också!
Om fler hade tänkt som helgarp vad som gäller ungdom o alkohol!

Jag har aldrig tillåtet att mina barn har fått dricka hemma el köpt ut till dem när de var minderåriga, det skulle inte falla mig in att ge mina barn alkohol, varför ska jag som mamma vara orsak till deras förfall om det nu hade varit så att de hade blivet beroende av alkohol för ju yngre de är med alkoholdebuten ju större risk att de ramlar dit.
Jag har inte glömt min ungdom, visst jag dack när vi skulle ut o festa MEN jag var 18 år då o inte 14 år som vissa. Hade en mamma som var rädd om mig. Jag tyckte säkert inte som hon då men senare i livet var jag tacksam mot henne som inte tillät mig att supa.
Klart att föräldrar ska ta ansvar vem ska annars göra det.

Har jobbat med ungdomar i ett antal år inom fritidsverksamheten o har sett mycket tragiskt både med sprit o droger.
Att veta var sina barn är på fritiden är A o O, de behöver våra gränssättningar mer än många tror.

Inte att förglömma, det är vi vuxna som sätter reglerna inte barnet själva. Narturligtvis ska vi lyssna på våra barn men i slutändan är det vi som har ansvar för besluten.
Jag skulle kunna säga hur mycket som helst i detta men nu får det räcka för denna gång.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem