Fredag 26 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Dator som tjuter

Dator som tjuter

Någon klok person som vet vad det kan bero på att min dotters dator tjuter, det går heller inte att använda musen. Jag antar att det bara är att öppna stora börsen och lämna in den!
Antal svar på detta inlägg: 42
Sidor: «1 2 3 4 5 Nästa »

kolla länken nu såg att det var dtemp den kollar tempen på hårddiskarna förutsatt att du har tempgivare i dem.

Så nej det är inte tempen på din dator. och 43 grader är ganska hög temp men endå innom gränsen för säkerhet, den ska inte över 50 det mår inte hårddiskar bra av.
Jag har en cpu temperatur den pendlar mellan 48- 55 nu i värmen,
vi har satt i en pappersfläkt oxå o smetat på ny kylpasta mellan processer o fläkt för den blev jättevarm. Nu är det bättre men inte bra.
Ska den inte hålla lägre temperatur än så? Är fläkten för klen tror?
tozza du kan även ha haft på för mycket kylpasta, eller så har ni för mycket andra varma komponenter i lådan somni inte kyler vilketgöra atthela miljön i lådan bli varmare, och då är det inte större processorfläkt som behövs utan bättre luftgenomströmning i lådan.

Och har ni för varmt i rummet där datorn står då drar ju inte datorn in någon kall luft i sig utanbara varm och dåblir ju kylningen sämre.
Annons
Rob.
Ja det stämmer nog för det är väldigt varmt i rummet nu när det är varmt ute, rena bastun så där kommer inte in någon kall luft i datan.
Vilka komponenter skulle det vara som är för mycket?
Jasså man kan sätta på för mycket kylpasta det visste jag inte men det är min son som har fixat det.
Jag glömde att berätta att det är viktigt att dammsuga datorn ibland också. Dammet som ligger i datorn kan ställa till en massa problem, fick jag höra.
Cpu temp pendlar mellan ca 48-55 grader
Cpu fan 3350 rpm

system temp 35 grader

system fan 0 rpm, vet inte om detta betyder att jag inte har nån sån fläkt eller om den är termostatstyrd.

Värdena kommer ifrån bios
Emans>> Systemfläkt har du nog en skulle jag tro, det finns minst en i varje dator. Men däremot så är det sällan den är kopplad till moderkortet, och därför så rapporterar den inte varvtalet till BIOS.

Om du kollar in i ett av dom större runda hålen på baksidan ser du ifall du har en systemfläkt.

Och du behöver nog inte vara bekymrad för dina temperaturer, dom verkade helt okej.
Har ni koll på bärbara datorer också?

Har en Fujitsu-Siemens Amilo D
P4, 2.8GHz

Fläkten på den går hela tiden typ. Är nästan aldrig tyst, i så fall bara några sekunder. Upplever att fläkten börjar gå mer och mer för varje år som går. (Haft den i 3 år nu)

Borde fläkten gå hela tiden på en sådan? Det är ju visseligen ingen mobile processor i den. men ändå...

Har tagit loss ned till under tangenbortet och till fläkten, fanns lite damm så jag har kört med tryckluft på datorn. fick faktistk bort en del.
Men ingen skillnad på fläktljudet.

/Johan
Ahnmarker...

jag vet att det finns speciella fläktar som man kan köpa (vet inte vad de heter) som man lägger under bärbara datorer som tydligen ska kunna kyla datorn. kopplas till usb-uttagat.
aha, tackar för svaret.. ska kolla på det!

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem