Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Samhall

Samhall

Hej!

Är det någon som fattar varför Samhall är så usla på övergångar och att skaffa riktiga jobb till sina anställda?
Antal svar på detta inlägg: 54
Sidor: «1 2 3 4 5 6 Nästa »

Hej!


Nu var det dags igen...

Samhalls anställda ska ha sämre villkor än andra människor på öppna arbetsmarknaden...

Varför då?
Samhall;s struktur och insatser för den enskilde = 0
Samhall;s uppgift i Sverige = Att hålla nere dom statistiska siffrorna var det gäller arbetslösheten för vissa grupper av människor.
Detta resulterar i slutändan till att dessa människor för en självkänsla som inte är acceptabel dom dom känner sig totalt nertrykta, handlingsoförmögna då samhall inte orkar , har lust, känner för att hjälpa dessa människor ur en redan problematisk situation
Bubben ; vet inte vilka vilkor du pratar om som skall bli sämre. du får nog förtydliga var du får det ifrån så man vet vad man skall svarar på.

Fonzie@ : var får du dina uppgifter ifrån.?
samhalls funktion i minna ögon är att hjälpa dem som
inte kan slussas ut i verkligheten eller de som efter viss tids träning, kan komma ut i verkligheten. tex, efter en bil/mc olycka.
de har ingen som hellst anknytning till att maskera arbetslöshets siffror osv.

mvh / göcke
Annons
vet inte men har människorna försökt o hjälpa sig själva?

sånna som varit med om olyckor kan jag förstå men de som är helt rehabiliterade varför inte bara gå till AMS?

(kan avslöja en hemlis jag vet inte vad samhall är) ;)
De kanske är så att en del som är på samhall ej passar o jobba på vanliga arbetsplatser...
Rob: att hjälpa sig själv är bra men inte alltid att det funkar.
och då kan det vara bra att få hjälp.

Helle: oavsätt vilka som jobbar på samhall. så har de rätt att
få vara en del av samhället.

tycker att tanken med samhall är god
men förstår även bubben-s tankar.

Men att kassta skräp på en organisation som man inte vet något om är dåligt tycker jag.
Nästa gång kanske det är våran tur att få hjälp att komma igång igen.

Och jag vet, för en kompis till mig fick hjälp denna vägen att komma igång och nu är den personen en egen företagare.
utan denna hjälp så hade vi ett olyckskolli istället.


här kan man läsa vad samhall gör/är
http://www.samhall.se/
Hej igen:

Uppgifterna fick jag från Dagens Arbete:

Förhandlingarna om ett avtal för Samhalls industriarbetare har strandat. Facket riktar hård kritik mot arbetsgivarnas lönebud och hårda krav på att arbetshandikappade ska resa mer.


Avtalet för drygt 22 000 LO-facksanslutna industriarbetare på Samhall gick ut den sista mars. Men ännu har inget nytt avtal tecknats. Efter flera timmars förhandlingar brakade förhandlingarna samman i går kväll. Facken hade då meddelat att de inte accepterade arbetsgivarnas bud. Arbetsgivarförbundet Almega valde därefter att avsluta förhandlingarna.

Några av de krav som Samhall via Almega fört fram är:

• Endast ett ettårigt kollektivavtal.
• En löneökning på 280 kronor i månaden.
• En arbetstidsförkortning på sex minuter i veckan.
• Samhalls anställda ska tvingas att resa mer, men få mindre betalt för resandet.

Erik Andersson, chef på Metalls avtals- och arbetsrättsenhet, kallar arbetsgivarnas krav för ett systemskifte inom Samhall.

- Man vill öka flexibiliteten. Man säger åt Samhalls anställda att de ska resa mer, men inte få betalt för det.

Samhall vill ta bort resebidraget för jobbresor upp till fem mil. I dag kan en Samhallanställd få ett lönetillägg på närmare hundra kronor per dag för resor.

Om arbetsgivarna får som de vill ska Samhalls anställda i framtiden inte vara anställda på en arbetsplats. I stället ska de vara anställda inom ett område, där de kan flyttas runt. Det är ännu ett sätt att öka resandet, enligt facket.

- Man kan fråga sig hur en del av de arbetshandikappade mår av att få allt längre och fler resor, säger Erik Andersson.

Facken är bestörta över arbetsgivarnas lönebud. Enligt Erik Andersson leder det inte till reallöneökningar.

- Det går inte att kalla 280 kronor för något annat än ett skambud.

Inga nya förhandlingsdatum är utsatta. Men den 17 maj ska parterna hålla så kallade kansliöverläggningar. Det gamla Samhallavtalet fortsätter att gälla med sju dagars uppsägningstid fram tills att ett nytt avtal tecknats. Dit tycks det i dagsläget långt. Erik Andersson tror dock inte att det är aktuellt med några stridsåtgärder från fackets sida ännu.

- Vi får använda tiden till den 17 maj åt att fundera över hur vi ska gå vidare. Men man kan konstatera att läget är väldigt spänt.

Dagens Arbete har under förmiddagen inte lyckats nå vare sig Almegas förhandlare eller Catharina Sidenvall, direktör på Samhall med ansvar för avtal.

Ha en bra dag!
bubben .
Det är som det är på alla fronter, bevis för att arbetsledningarna inte kan sköta pengar.
och då menar jag att det spelar ingen roll om det är privat eller statligt/kommunalt eller vad som hellst.
så fort som det blir nedskärningar eller permiteringar så speglar det dålig ledning.
att ledningen sedan vill ta tillbaka
förmåner som de har gett i tidigare förhandlingar är ju bara
en del av maktspelet. och det är ju inte samhall ensama om att göra.
lite av detta speglar ju vår andas barn också.
vi tänker mer på oss själva än är solidariska mot varandra.
så jag tror att det väntar ännu tuffare tider.

Sedan bubba så hörde jag på radion att de hade
utfört någon gallup för hur många som kom ut från
samhall till riktiga jobb, och i den så blev det tummen ned
för samhall.

Tycker nog att det verkar som någon typ av lobbing.
för att påverka strömningar i egna riktningar.

Kanske är något att följa upp.

har inte hört vad som skulle komma i stället.
i så fall.
nu när det inte det finns jobb
till alla övriga arbetslösa.

är det val snart
mvh / göcke
Hej!

Varför inte skaffa dessa ett riktigt jobb på öppna arbetsmarknaden istället för att gå på statsbidrag???

Då slipper man ju alla problem!
En inte alltför dålig tanke.
Fungerar samhället så ?

skall tex , att en blind tävlar med en seende på 100m häck

annars så är jag inne på samma linje som Rob nämnde.
att hjälpa sig själv.
men inser att det finns begränsningar där också för vissa.

/göcke

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem