Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Skatt på fet mat??

Skatt på fet mat??

Enligt Dagens nyheter vill 4 av 10 svenskar ha extraskatt på feta matvaror.

Varför undrar jag då?

Kan det vara för att staten skall bli fetare eller för att de ska ska göra av med mera pengar när de handlar mat.

Ibland har jag svårt att förstå hur folk tänker.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=145&a=568042&pr
eviousRenderType=6
Antal svar på detta inlägg: 27
Sidor: 1 2 3 Nästa »

Läs artikel igen och fundera på vad de skriver.
fattar du inte vad som är pointen?
om den sortens "mat" blir dyr så köper folk inte lika mycket av den sortens matvara och lever nyttigare förhopningsvis.
Om varje pommes frites vore belagd med en krona i skatt,så skulle
väl Mac Donalds försvinna,och med dom flera ton överviktiga i
Sveriges land.

Sen kan dom lägga på 100:-,på varje läskedryck,som var och
varannan människa går och skvalpar i sig.

Drick vanligt vatten,det är kalorifritt

Det är ingen garanti på att ni lever längre,men ni lever bättre och
känner er piggare så länge ni trampar denna jord.
Annons
Tanken är god: Låt extraskatten på feta matvaror bidra till att sänka momsen på mat i allmänhet.

Hm, var har man hört liknande logik? Räcker bara att titta på bilismen för att inse att det finns vissa mjölkkossor som man mjölkar om och om igen.

Ett exempel. Har den våldsamt höga skatten på bilismen bidragit till förbättringar i infrastruktur eller gett högre säkerhet på våra vägar? Knappast. Våra vägar ser ut som de gör oavsett hur mycket vi betalar. Pengarna används i stället för att täcka förluster i andra verksamhetsområden.

Med andra ord; jag tror inte ett dugg på att den höjda momsen på onyttiga varor kommer att gynna oss konsumenter... som vanligt. Det enda som blir fetare är statskassan.

Enda sättet att sänka priset på våra matkassar är ökad konkurrens. Till skillnad från många andra anser jag att det är till konsumenternas fördel att det har kommit kedjor som Willys, Netto och Lidl. Nu fattas bara Aldi. De har antagligen Europas billigaste matkorg. Konsum, ICA och Hemköp har lekt alldeles för länge ostörda i sin lilla lekhage.

EZ
Det verkar som om 1 st. förstod varför jag skrev tråden.
Hur kommer det sig att alla svar på ett problem stavas S-K-A-T-T ?

Är verkligen svensken så fördärvad och beroende av storebror att han/hon inte längre kan eller vill själva bestämma om man ska gå på McDonalds eller inte ?
Det borde vara klarlagt vid det här laget att skräpmat inte är nyttigt att äta jämt och ständigt, men att belägga det med en straffskatt för att folk ska sluta äta den....?

EZ har rätt i sina funderingar...inkomsterna kommer bara att försvinna i ett stort svart hål....precis som med vad bilismen genererar idag.
Bilskatten var ursprungligen tänkt som en tillfällig skatt för att bekosta övergången från Vänster till Högertrafik, och se vad vi har idag...

//Breeze
är inte alla skatter tänkta att betala statens (våra gemensamma) kostnader. det så kallade svarta hålet.
mjölk kossor har det alltid funnits
rättvisa har aldrig funnits.
"Mest angelägna om sänkt matmoms är kvinnor i åldern 3049 år"
Och hur jäkla många kvinnor är så gamla. inte konstigt att det blir en majoritet i den ålder som är för det om det bara finns en som är så gammal.
men det är väl häftigt att betala skatt
Alltså, jag äter för mycket skräpmat, jag dricker mängder med coca cola. Men jag mår bra för det, vad är då denna enorma hemlighet? Jo jag sitter inte hemma framför datorn 24/7! Jag idrottar och rör på mig, och när jag är ute på tävlingar dricker jag knappt någon läsk alls eller äter godis för den delen.
Så varför göda staten med mer skatt när hemligheten är att sluta äta skräpmat eller börja idrotta, eller varför inte en lagom mängd av båda två?

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem