Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Skatt på fet mat??

Skatt på fet mat??

Enligt Dagens nyheter vill 4 av 10 svenskar ha extraskatt på feta matvaror.

Varför undrar jag då?

Kan det vara för att staten skall bli fetare eller för att de ska ska göra av med mera pengar när de handlar mat.

Ibland har jag svårt att förstå hur folk tänker.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=145&a=568042&pr
eviousRenderType=6
Antal svar på detta inlägg: 27
Sidor: «1 2 3 Nästa »

Det gäller att hitta sin grej. Jag som pga kronisk värk inte kan motionera som jag skulle vilja har givetvis övervikt.
Jag har prova allt i bantningsväg men pga att jag inte orkar räkna points, leta nyckelhål eller känna mej hungrig inte lyckats.
Förrens nu. Ja det är en metod man kan diskutera har jag märkt och jag tänker här bara tala om vad det gett mej.

Jag har gått ner 14 kilo på 5 veckor. Nu går jag fortfarande ner men lite långsammare.
Jag har inte hälften kvar av min värk.
Magkatarren är borta, kanske pga att jag kunnat sluta med min smärtstillande medecin.
Sänkt mitt kolestrol.
Jag är mätt, känner inget sug alls.
Jag mår så bra helt enkelt.

Vad har jag gjort då?

Jag har slutat med allt socker.
Jag äter endast 2% kolhydrater/dag
Det innebär att jag inte äter Potatis,Ris,Pomme,Bröd....
Däremot så har jag ökat mitt intag av fett.

Det funkar på mej.
Låter som den så omtalade och genomdiskuterade Atkinsmetoden Fibblan. Körde med den redan 1981, m a o långt före Atkins ens var i ropet.

Jag styrketränade rätt intensivt på den tiden. Gick ner ungefär lika mycket som du, ca 10 kg/månaden. Tyvärr kom kilona tillbaka igen

EZ
Nej det är inte Atkinsmetoden. Detta är SSS Sten Sture Skaldemans diet. Det är ju ingen diet iof, för man fortsätter ju äta så även om man går ner, annars går man upp igen.
Jag kommer fortsätta denna pga att jag mår så bra, det var en bonus jag inte räknade med. Det är nog det man måste göra, byta matstil för evigt.
Annons
Låter likväl som en variant på Atkinsmetoden.

EZ
Varför ska vi som tycker om att njuta av livets goda bli bestraffade med extra skatt??
Visserligen äter jag inga sötsaker men älskar tjockt med smör på mackan, likaså smör på ost!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Jag röker, (och betalar skatt för det), tycker om ett glas vin till maten, älskar öl. Antar att jag har hög förbränning. Behåll er trivselvikt, då trivs man med tillvaron, om det sen är ett par kilo för mycket eller för lite spelar ingen roll. Säg till er själva, jag trivs, jag duger som jag är.
Bortsett från min dåliga rygg, så mår jag faktiskt väldigt bra.

Öka på idrotten istället, det finns alltid någon form av idrott som alla klarar av. Själv är jag tokig i Linedance och det är nåt som jag klarar av, sen är det så in i helskotta kul och man mår så bra i själen också.
Överviktig, näe! Långt ifrån. Högt kolestrol, näe inte det heller.
Det enda viktiga är att variera maten/kosten oavsett om det är fett, kolhydrater eller kalorier. Sedan kan man promenera raskt, simma 30 min per dag eller liknande. På så sätt gick jag ner 40 kg för 5 år sedan. T.o.m att jag åt pizza, hamburgare och riktig fet mat ibland.
Mitt tips. Ät 6 ggr om dagen. ( Lite med ofta )
Motionera 30 min varje dag i någon form. (städning är också motion)
Inget viktväktarna här inte. Där får man inte ens dricka kaffe t.ex.
Ja, vad vore livet utan kaffe.
Jag äter också ofta och lite.
Jag har en bekant som har varit med i viktväktarna minst ett år, jag tror hon har gått ner ett par kilo!! Max.
Jag känner också ett par stycken som varit medlem i viktväktarna men de lyckas aldrig gå ner mer än ett par kilo, sen står det still. Jag tror mer på sin egen vilja. På viktväktarna blir man "tvungen" att äta vissa saker och "smäll på fingrarna" när man tar en kaka med kaffe. Man mår dåligt då man inte får äta vad man vill och går upp efter en viss tid när man givit upp deras hårda regler.
Näe, egen vilja tror jag på... ät vad man vill fast lite och ofta. Motion är den bästa medicinen mot fetma tror jag
Alla orkar med motion Om man inte har någon annan form av skada då förstås, som ont i ryggen, knän o.s.v.
Hur jobbigt är det att ta på sig skorna och gå ut i friska luften för att promenera kanske bara 15 minuter? Gå gärna långsamt också, det gör inget. Öka takten när man känner att det inte är jobbigt längre. Eller öka från 15 till 30 minuter. Raska promenader tar till 95 % lika mycket som det gör med joggning/löpning. Huvudsaken förbränningen sätter igång, sen är det bara att vänta..
Jag vägde 115 kg 1996
2001 vägde jag 75 kg
Nu pendlar jag mellan 85 kg och 90 kg beroende på vilken årstid det är. Har även slutat röka, så det kan ju iofs vara det som gjort att jag gått upp lite, jag vet inte, men jag är nöjd med vikten idag!
Det är vanlig socialdemokratisk politik att med skatter styra människors beteende!
Inte supa = alkoholskatt!
Inte röka =tobaksskatt!
Inte åka bil= bilskatt+bensinskatt.
Inte köa =trängselskatt!
Inte arbeta övertid =marginalskatt!
Inte äga hus =fastighetsskatt!
Inte arbeta =inkomsskatt + höjda bidrag till de som inte arbetar.
Inte bo i områden med arbetsamma grannar som röstar blått =Robinhoodskatt!
Har vi nu blivit lite trinda så är det väl helt naturligt för dem att införa skatt på fett och socker.
Tänk om allt var lika enkelt!
Inför trängselskatt på arbetsförmedligen, akut/vårdmottagningen och på begravningsplatserna så försvinner nog alla problemen?

Snart är vi väl alla cyklande förtidspensionerade bidragstagare och bor i norrlands glesbyggd om vi ska överleva.
Där höjer ingen på ögonbrynen om man bränner hemma och jobbar svart med att tillverka eget snus?

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem