Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Skatt på fet mat??

Skatt på fet mat??

Enligt Dagens nyheter vill 4 av 10 svenskar ha extraskatt på feta matvaror.

Varför undrar jag då?

Kan det vara för att staten skall bli fetare eller för att de ska ska göra av med mera pengar när de handlar mat.

Ibland har jag svårt att förstå hur folk tänker.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=145&a=568042&pr
eviousRenderType=6
Antal svar på detta inlägg: 27
Sidor: «1 2 3

Som bekant så är ju skatt och böter samt vissa avgifter ett styr-
medel för myndigheterna.Det finns inget annat system som funkar.

Undra hur det skulle se ut i storstäderna om parkeringsavgift och
böter togs bort.Ha,ha ! Vilket kaos.Då hade folk kört in i NK:s
vestibul och parkerat där.

Ta bort böter på fortkörning så skall ni få se på Monte-Carlo Rally
som ni aldrig kommer att glömma.

En senator i USA föreslog för några år sen,att överviktiga skulle
betala mer i vårdavgift.Övervikt 30 kg/300:- mer om dagen.Han blev nedröstad,men undrar om han inte var rätt på det.Bra ide´,men
kanske lite ohuman.Men snart är vi nog där,om folk blir fetare.
Istället för skatt...varför inte införa ett tvång på att märka fet mat liknande som man märker tobaksprodukter idag.
Vore jättekul att läsa på McDonalds Happy meal:

DU KAN DÖ I HJÄRTATTACK OM DU ÄTER VÅR MAT.
eller
BIGMAC ORSAKAR FETMA
och varför inte
CHEESEBURGAREN SKADAR DIN HÄLSA ALLVARLIGT

Detta i kombination att vi belägger skräpmatskedjorna med reklamförbud likt det vi redan har på sprit och tobak borde väl hjälpa mer än att göda de redan giriga politikernas penningkassa ännu mer.
Dom kommer ändå att som vanligt bara schabbla bort pengarna på någon ny meningslös utredning och tillsätta någon partikamrat på ett nyinrättat ministerium för skräpmatsproblematiken.
Troligen kommer vi att få se Anna Greta Leijons återkomst som skräpmatsminister...för henne är det ju synd om efter tsunamischabblet.

Äsch...jag ger upp...nu åker jag och fixar en rejäl Whopper Supermeal till kvällsmat.

//Breeze
egentligen så kan jag inte låta bli och garva i smyg.
att göra politik av en undersökning där man frågar människor
vad de tycker. 1000 personer i en undersökning gav detta.

"Höj skatten på onyttig mat"
Sänk matmomsen –
men beskatta godis, chips och onyttig mat hårdare.
Fyra av tio svenskar vill se krafttag mot fet och söt mat.
Det visar en ny opinionsundersökning Dagens Nyheter
och test- och researchföretaget Testfakta låtit göra
genom sifos försorg.

Annons
Att vara fet är lika med dålig disciplin. Det är inte svårt att äta rätt, det är inte svårt att motionera.
Livet är orättvist, vissa kan äta och dricka vad f-n som helst och sitta framför datorn 12 timmar om dagen utan att lägga på sig ett endaste gram. För andra är det svårare, varenda kaka, varenda cl mjölk i kaffet sätter sig direkt i bukfettet och måste tränas och motioneras bort. Men livet ÄR orättvist, vissa föds med miljoner på banken, andra utan fingrar på ena handen.
Finns ingen anledning att gnälla över sitt liv eller sin vikt, man är vad man är och det är upp till en själv att förverkliga sin egen tanke om lycka och de drömmar man när med de verktyg som livet har gett en – även fast det är orättvist.
Jag undrar när socialstyrelsen, "vetenskapen" skall erkänna att de har rekommenderat fel kost i 50 år. 50 % kolhydrater i kosten... Det är inte fettet i maten vi blir feta av utan kolhydraterna. Fibblan har insett det. Sen kan man kalla det Atkins-modell eller vad man vill. På Grönland, där man ätit sin "felaktiga" kött- och fettkost i 100-tals år och sluppit hjärtbesvär, diabetes och fetma, har sedan ett antal år dessa sjukdomar ökat enormt. Varför? kolhydrater kanske... Så det vore nog bra om man chockbeskattade socker och istället införde subventioner för köttproduktion. Det är inte lätt att äta "rätt" om man dels inte får lära sig det och dels inte ens staten kan inse faktum...
Helt enkelt gör vi så här, vi inför straffskatt på alla feta människor så ska ni se att det ordnar sig, då kan folk äta vad de vill. men blir de feta får de betala skatt för det eftersom det är de som belastar vårt sociala skyddsnät.

Så feta människor ni ska betala extra.. så kan vi köra med invägning 1 gång om året, då får man åka till en station där de kollar att man inte är fet.
Undrar vad vår statsminister får betala i extraskatt.Dom kanske
kan ta bort fastighetsskatten,bara dom väger dom som sitter i
regering och riksdag.Bra ide´Rob.

Jag såg på vår statsminister i TV-utfrågningen och då rullade sig
nackskinnet i stora valkar.Det blir mycket straffskatt.He,he

Fastighetsskatt bytes mot överviktsfettskatt.Den blir ju inte
orättvis i alla fall för man har ju själv tuggat till den.Vi går ju miste
om momsen på chips och glass tyvärr.

Sida:
« 1 2 3


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem