Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Problem med fjärrvärmen

Problem med fjärrvärmen

Hej , är det nån som vet vad man ska göra , bor i en hyreslägenhet och har under många år haft problem med värmen har pratat med fastighetsskötarn som bara har sagt att han inte kan göra mer utan att dom måste anlita folk som kan fixa det , nå ja i år ( 31 Oktober) skulle den "nya" fjärrvärmen startas jaha så kul tyckte jag iom att jag inte trodde på att det skulle fungera som det borde. Så blev det oxå fastighets.. va här tidigare idag och sa me ett glatt flin att han väntat på att nån ska klaga på att det inte är tillräkligt varmt efter en stund säger han Men det är ju inga 21 gr här Jag sa näää det är det INTE det pendlar mellan 15-17 gr.. efter att han knackat pöst ut luften ur elementen så ska det nog fungera bra NOPE nu är det ännu kallare och det är helg :( . Jag är såå himla trött på att hålla på och ringa och klaga på det varje år och få höra dåliga ursäkter som att det beror på att vi bor högst upp osv .. Vad ska man göra ? Kan jag göra nåt själv ??

MVH Bea
Antal svar på detta inlägg: 27
Sidor: 1 2 3 Nästa »

tempen på 15-17 grader räcker. Det ska minst vara 21 grader innomhus i ett hyreshus på vintern, är det inte det kan man gå till hyresnämnden o allt va de där organisationerna heter. Så de kan enligt lag tvinga din värd att fixa problemet.
Ja det va precis vad fastighetsskötaren sa asså 21 gr , ja ja det är väl bara att hålla på å ringa å tjata

Konstigt bara att det har varit sånt problem i många år, å nu när det skulle va fixat så blir det värre

Tack för svaret :)
Bea. Har dom monterat isär termostaterna som sitter på elementen, det hjälper inte att knaka på dom för att få ventilnålen i termostaten att släppa.
Man måste dela på den dra ut ventilnålen och smörja med helst teflonsmörjmedel. Om dom luftade elementen kom det luft? Kan vara så att fastighetsskötaren inte sett till att expantionskärlet är fullt. Sen har han även ett reglage i källaren där fjärrvärmen kommer in att han kan öka ingående temp. Ett annat problem kan vara att cirkulationspumpen inte har rätt effekt, så genomströmmningen till översta våning inte går tillräckligt snabbt för att hålla kvar värmen i rören.
Bara en synpunkt som jag kan se ditt problem.
Annons
Nej han sa nåt om att det va vetilerna men sen har han inte gjort nåt och skyller på att han inte kan göra mer , jag tycker oxå att det är märkligt att han inte kan göra mer än att knacka på elementerna och släppa på luften , men jag ska nämna för honom det du skriver så kanske han" kommer på vad han ska göra" *S*, tycker det är så jobbigt bara att behöva jaga honom hela tiden och känner inte riktigt för att hota med hyresgästföreningen då allt är ok förövrigt .. Men det kan va så att han missat vissa saker iom att han har fulltupp

Det va iaf snällt av dig att föklara lite mer så jag vet vad jag kan poänktera på när jag pratar med honom Tack så mycke för det
Jo förresten dom har INTE monterat isär termostaterna ! det kan ju oxå va en faktor som spelar roll
Jag tycker det verkar som att du ska gå med i Hyresgästföreningen och låta dom hjälpa till att lösa problemet.
Vet du inte själv hur man skruvar i ventiler o termostat är det nog inte annat att göra, fastighetsskötaren verkar ju inte kunna det.
Här är en till som har kallt, knappt någon värme på elementen o vi bor på 1 vån med källare o garage under, golven är iskalla. vi har ventilation över fönsterna. Förra vintern var vaktmästaren här o knacka på dem o inget annat. Nu är det lika dant igen.
Jag förstår precis vad du menar, man tröttnar på att jaga o tjata det händer inget fastän att dem har mätt värmen o konstaterat att det är kallt på golven.
Det håll 14 grader på dasset så det gäller att vara snabb när man är där inne.
Det roliga är att det är bara jag som har kallt enligt husvärden fast när man pratar med andra så har de oxå kallt.
Varför kan dem inte säga att dem har problem med värmen istället för att ljuga. Nej spara pengar handlar det om.
Jag är med i hyresgästföreningen men vad hjälper det inte när det är de stora hyresvärdarna.
Hoppas det löser sig för dig iallafall.
Man kan också vända sig till Hälsovårdsnämnden om man har för kallt
God Kväll, jag är med i hyrestgästföreningen det jag just nu upplever som jobbigt är att behöva tjata om samma sak igen och få till svar att det är det ena och det andra , men det klart jag ska göra det för ingen mår bra av att frysa vi går här och mår väldigt dåligt av det ,tack o lov så finns det värmeljus som det blir ganska varmt av ..

Tozza det låter som att du har det t o m värre än oss , det är faktiskt fruktansvärt me tanke på att boende är en kostsam sak . Jag känner oxå lite som att hyreshästföreningen inte riktigt bryr sig om sånt har bara hittat ETT fall där dom hjälpte till :( ..

svenkalle , aha det visste jag faktiskt inte att man kunde göra Tack för det tipset *L*

Jag återkommer i den frågan när jag får tag på fastighetsskötaren eller hyresvärlden så får vi se om det blir nån lösning . Tack Tozza och hoppas det löser sig för er oxå på nåt sätt
Är det alltid lika dålig värme eller är det mest problem höst och vår innan den riktiga kylan kommer på senhösten eller släpper fram på vårkanten?
Är det så så kan det mycket väl vara automatiken som skall se till att det kommer ut värme i förhållande till hur kallt det är utomhus, som är fel inställd. Enligt egen erfarenhet- så vet jag att det är många fastighetsskötare som inte klarar att sköta den - det finns nämligen en möjlighet att paralellförskjuta kurvan så att det kommer mer värme till radiatorerna när det inte är riktigt kallt ute. Alltså höst och vår! Men det krävs kunskap för att ändra den!

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem