Torsdag 2 maj 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Problem med fjärrvärmen

Problem med fjärrvärmen

Hej , är det nån som vet vad man ska göra , bor i en hyreslägenhet och har under många år haft problem med värmen har pratat med fastighetsskötarn som bara har sagt att han inte kan göra mer utan att dom måste anlita folk som kan fixa det , nå ja i år ( 31 Oktober) skulle den "nya" fjärrvärmen startas jaha så kul tyckte jag iom att jag inte trodde på att det skulle fungera som det borde. Så blev det o...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 27
Sidor: «1 2 3 Nästa »

Hej! Fjärrvärmevattnet och vattnet i fastighetens värmesystem är inte samma. Fjärrvärmen värmer upp vattnet i värmesystemet. Kommunerna brukar skicka ut 85 gradigt vatten i fjärrvärmesystemet. Är ventilerna på elementen OK och ingen luft i värmesystemet så kan det vara den motorstyrda tvåvägsventilen på fjärrvärmesystemet i källaren som inte fungerar efter ordning. I apparat skåpet kan man också styra kurver för att skicka ut rätt temeratur i förhållande till yttertemperatur. Fastighetsskötaren klarar tydligen inte av detta, så han får väl ringa till en rörfirma.

Bengan
Hej Hej
Nu börjar jag faktiskt undra hur mycke våran fastighetskötare kan , och om han kan göra nåt .. Jag tror det va folk från Bravida som höll på med rören undra om man ska ta kontakt med dom

Men det bästa är väl att kontakta vicevärden och hoppas på att han förstår problemet och åtgärdar det så snabbt som möjligt för fast det är mildare ute idag så är det kallt inne ..

Ha en fortsatt bra kväll allihopa
Hej , Jag var på möte igår me hyresvärden och hyresgäsföreningen fick veta då att många har samma fel så nu ska det fixas förhoppnindvis , dom får oxå kolla fönstren då det är en stor bov i dramat , fick oxå veta att fastighetskötarn inte talat om alla gånger som jag ringt och klagat på värmen så dom visste inget där brast han i information för det är som så att han kan inte göra nåt mer åt det utan det är andra herrar som håller i detta , får hoppas nu på att det händer nåt positivt och innom den närmaste framtiden .
Alla ni som oxå har kallt i hemmet kämpa på för man ska trivas helst nu när det är kyligt och kallt

Tack alla för vissat intresse i den frågan
Annons
Bea !

Utan att ta för stora ord i munnen,kan jag påstå att den fastighetsskötaren
nog inte håller sig till sanningen.

Som fastighetsägare i många år,så vet jag vad det handlar om när
hyresgästerna klagar.Men det är pengar,pengar,pengar som styr.

Även om fönstren är lite dåliga,så skall det inte inverka.Utan man höjer
temperaturen på ingående.Men det kan kosta fläsk.Så det går inte.

Nu är det ju lag på bostäders skötsel och minimivärme.Så jag vill påstå
att ni som hyresgäster skött detta ärende urdåligt.

Ni skulle agerat mer aggresivt.En tidningsartikel brukar göra susen.
Jo du dom ska fixa allt nu " säger" dom värmen ska höjas och vi gick just in på det att det är lag på 20-21 grader så vi får hoppas på att dom ordnar det fönstren är gammla så det är ju bara bra att dom åtgärdar det oxå sen är det en massa andra saker som dom ska fixa och det får man verkligen hoppas på att dom gör för om inte då blir det att skriva i tidningen osv , det är ju första gången som vi har haft ett sånt möte så man får ge det en chans det har ju alla rätt till eller hur ! *L*

Jag blir sååå ledsen , det va ju möte me hyresvärden osv å värmen skulle åtgärdas tiden har gått å jag har ringt å frågat när dom ska fixa det å inte fått nåt svar . I alla fall så ringde jag reparations avdelningen idag å frågade när dom ska komma å åtminstonde kolla upp det ordentligt ! hmm ja han kommer väl snart men det va efter att ha skällt ut mig ganska så regällt *suck* kan ju börja undra varför vi ska fylla i en enkät om innomhus miljön när dom inte tar till sig kritik hade jag kunnat så hade jag väl fixat värmen själv som det är nu så får vi ha värme fläckt å det gissar jag drar en hel del el . Forsättning lär följa ... va besviken man blir på sånt

Leiake du hade nog väldigt rätt i det du skrev sist !
Ja du Bea, enkäter verkar vara hyresvärdarnas metod i allt. Det är väl för att det ska synas att de bryr sig men att åtgärda felen ja det är en annan femma.
Här har vi fyllt i enkäter på löpande band, händer det nått, nä inte det minsta.
Mätningar 5 gånger samma svar varje gång o att det bara är jag som klagar till hyresvärden men när man pratar med andra hyresgäster så har de oxå klagat då undrar man lite, vem ljuger????
Besviken, ja det är det minsta man kan säga att man är.
Hmm ja det va den typen av " utskällning " jag fick av hyresvärden det är BARA i din lägenhet det är kallt men när jag pratade me grannar så har dom flesta kallt , ja å dessa enkäter jag tror inte heller på att det kommer att hjälpa nåt nå ja man får väl tänka som så det är inte långt kvar till våren *L*, det känns bra att se att andra oxå har samma problem för ibland känns det ensamt me allt å helst när man börjar känna sig som en gamal gaggi tant ;) nu menar jag inte att det är kul att du å andra me mig har detta problem ( får inte missförstås) !
Gissar på att allt bottnar i det som en annan person skrev här ( minns inte vem ) men det kan man kolla det handlar om pengar pengar å åter pengar , tydligen har det blivit bortglömt att man betalar sin hyra
Tror inte heller längre på hyresgästföreningen dom verkar jobba för hyresvärdana å inte gästerna *suck*
Hej på er frusna själar..
Här kommer en länk som rätar ut några frågor.
Klipp ut länken nedan och klistra in i adressfältet OBS hela länken.
Ha det gott
ingemar

http://www.miljo.goteborg.se/top/tryck/fakta/Faktablad_19_En_god_in
omhusmilj%F6.pdf
Hej igen .
Gick inget vidare med länken .
Jag citerar från Hälsa & Miljö i Göteborg.

TEMPERATUREN
En tillfredsställande värme är viktig fördet allmänna välbefinnandet.
En lägstatemperatur på 18 ˚C har man rätt att
kräva som hyresgäst av sin värd.
Menmånga fastighetsägare har i avtal med
hyresgästföreningen åtagit sig att hålla
en högre temperatur på 20 ˚C.
Dålig värme inomhus kan bero på flera orsaker. Huset kan vara gammalt
och dåligt isolerat med kyla och drag
NÅGRA ENKLA TIPS FÖR ATT GÖRA INOMHUSMILJÖN BÄTTRE:
Håll ventiler öppna.
Rengör ventilerna medj ämna mellanrum, speciellti kök och badrum.
Torka upp fukt från väggar och golv efter att du har duschat.
Ha dörren på glänt till badrum för att göra ventilationen bättre.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem