Fredag 26 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Problem med fjärrvärmen

Problem med fjärrvärmen

Hej , är det nån som vet vad man ska göra , bor i en hyreslägenhet och har under många år haft problem med värmen har pratat med fastighetsskötarn som bara har sagt att han inte kan göra mer utan att dom måste anlita folk som kan fixa det , nå ja i år ( 31 Oktober) skulle den "nya" fjärrvärmen startas jaha så kul tyckte jag iom att jag inte trodde på att det skulle fungera som det borde. Så blev det o...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 27
Sidor: «1 2 3

kgih tack för infon men allt det där visste jag innan, klart att man ska torka av efter duschen. Ventilation i all sin ära om de hade funkat den på dass finns där o det är allt, all stoft ligger på tvättställ, toastol, badkarskant i stället för i ventilationen. Skulle jag ha båda spärrventilationerna öppna i vardagsrummet hade vi blåst ut el så hade vi fått drag lite här o där på kroppen under vinterhalvåret. Vi bor på en gavel o har fönster ut på 2 väggar. Jag vet att de ska vara öppna men det går inte. Den ena är öppen det får räcka.
Jag tror att det är garaget under oss som är boven att våra golv är iskalla, ja jag bor på första våningen men det har jag gjort förr utan att frysa fast i golven. Det är ett 50 tals hus men det är ingen ursäkt tycker jag.
Allt går att fixa med lite vilja men det kostar o det är väl det som är problemet.
Jag gör allt rätt men det är kallt ändå på golven o då blir det kallt i rummen oxå.
Hej tozza
Det är bara så att det inte kommer in mer luft in i ditt hus än det skall ut genom ventilationen om det inte kommer genom dåligt tätade fönster etc.. Då har du för kraftigt utsug.Har du mekaniskt utsug eller är det självdrag??
Om det är mekaniskt utsug så be att dom kommer och gör en luftmätning hos dig ,så skall du se att det blir fart på dom. Har du för kraftigt drag så finns ingen värme i världen som klarar att hålla varmt.
Har du självdrag i huset så får du stänga till spjällen ,ju längre pipa ju mer drag. Har man inte öppet springventilerna i alla rum så får du inte heller någon cirkulation ,varmt i taket och kallt på golven.Plus att det blir kallare i dom rummen man har öppet. Släpp in luft och trivs i värmen.
Lycka till
Ingemar
Hej kgih
Har ingen aning vilket drag jag har men fönsterna verka vara täta,
har öppna ventiler i alla rum men har 2 i vardagsrummet tycker att det räcker att ha ett öppet annars blir det väldigt dragit o kallt när kylan sätter in.
Fast att ventilerna är öppna så är det ingen cirkulation av luften.
Jag fattar ingenting dem mätar o mätar o konstartärar att golvet är kallt men att rummet håller rätt temperatur dem har lovat nu att fixa i garaget under oss vi får se vad som händer.
för att du svarade vi får hoppas att det fixar sig innan kylan sätter in, än så länge har vi kring 9-10 grader ute så det är inte så kallt inne.
Förra vintern var det hopplöst kallt o vi vill inte uppleva det igen.
Annons
Hej , Kgih, jag tror att en stor bov i dramat om värmen hos oss är fönstrerna det blåser in osv men även värmen i sig är inte tillfredsällande suck* jag vill inte ha öppna ventilations luckor hela tiden då det blåser in kallt men badrums dörren brukar stå på glänt då det blir just väldigt fuktigt å instängt efter att man duchat plus att det är ju bra för ventilationen , hur som hels så fick jag en termometer ( låna ) av fastighetskötaren inte för att jag fattar hur det ska lösa problemet det är nog snarare för att dom vill motbevisa mig , så det är förmodligen bara att bita ihop å frysa jag tror inte längre på att dom kommer att göra nåt åt det å jag kommer bara att bli förlöjligad även om dom vet att jag har rätt det är nog så att det handlar om pengar å då har jag nog inget att säga till om så vida jag inte har tänkt att stå för hela kosnaden å det går ju inte jag äger inte fastigheten .
Iaf så värmer det lite me en god varm glögg *L*

Skriv gärna mer ni som vet hur man kan gå till väga me problemet eller har nåt förslag på vad jag å många andra kan göra åt problemet , ha en trevlig lördags kväll :)
Bea, du säger att blåser in via fönstren. Hur är det med fönstertätningen?
Har tätningslister ramlat bort vid fönsterputs? Om dom har ramlat bort så får du be vaktmästaren att sätt upp nya tätningslister.
Hurdan ventilation har du? Sker det kanske under fönstren, i så fall kan du ju strypa lite på öppenheten. I vissa fall finns ventilation under fönsterbrädan, är det gammalt så har ett skjutreglage annars en liten låda med en svart skruv/reglageknapp.
Jag hade fuskläst tråden så jag tog bort det jag skrivit
misko , vi har en lucka ovanför fönstren som man kan öppna å stänga som man vill fast även när man stänger den så kommer det in lite luft Ähm det blåser in rättare sagt :( nja det där me tätninglistor är det lite si å så me dom är väldigt dåliga å vad jag vet så är det bara EN person som har fått det åtgärdat :( hur som helst så är det så att så fort jag nämner nåt om problemet för hyresvärden eller fastighetskötaren så drar dom örona åt sig jag får ingen respons alls i den frågan , börjar undra om det inte ligger annat i o m att dom är så väldigt aviga ...
Får tilläga att den ena fastighetskötaren erkände en gång att det där me värme kurvan har aldrig fungerat å kommer aldrig att göra det

Sida:
« 1 2 3


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem