Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Extern hårddisk eller USB

Extern hårddisk eller USB

Hej go vänner!

Jag har all min musik på en extern hårddisk. (200Gb)
Dock börjar den snart bli full. Hmmm. .hur gick DET till?

Att köpa en ny och större, är ju inga problem, men... jag har hört viskas om att det kommer andra slags lagringsenheter med stor kapacitet. (USB-minnen)??

Nån som vet?

För även en extern hårddisk löper väl risk att krascha? det är ju ändå rörliga delar vi pratar om,eller hur?

Så frågan är: Finns det (i dagsläget, eller snart) andra alternativ till en extern hårddisk.

/Zap
Antal svar på detta inlägg: 25
Sidor: 1 2 3 Nästa »

det finns inget alternativ till en hårddiskt till rimligt pris/Gb

alternativet är en bandstation
Hej Göcke!

Men om man struntar i pris-parametern då?
Inte för att jag har obegränsat med cash, men om tekniken finns, vet vi ju att priset rasar ganska snabbt!
Zaphod det kommer inte rasa under 10000kr gränsen för 32gb flashminnen innom en snar framtid då vista gärna vill ha fasta minnen i sina hårddiskar kommer det bli brist på minnen vilket håller priset uppe.
Annons
Hmmm.. som vanligt... Profiten styr utvecklingen.

Jaja... sånt é livet.

Men

En fråga på samma tema då... Hur pålitlig är egentligen en extern hårddisk?
Jag har en Maxtor Personal storage (200Gb).
Den används mer eller mindre varje dag.

Vad kan jag förvänta mig för livslängd på den?

/Zap
det finns dvd-skivor där livslängden garanteras till runt hundra år. Sen finns det på netonnet en typ "jukebox" som tar hundra skivor, och som man sen styr via datorn för att plocka fram rätt skiva. Kostar 1500:- tror jag. Kolla upp det om det kan vara en lösning för dina lagringsproblem.
loan nä det finns inge DVD skivor där det finns en garanterad livslängd på 100år. Eller jo kanske en teoretisk livslängd om skivorna är ute i rymden i absolut vakum utan några som helst mikroogranismer och itne utsätts för för mycket kyla eller för mycket värme eller ljus eller att de blir använda.

Då kanske du uppfyller kriterierna för att de ska klara 100år men troligen inte.
Att 32kb flashdiskarna är dyra är inget konstigt all ny teknik är dyr innan den har betalat tillbaka sig själv. Och minnes kretsar till datorer och andra enheter följer en enkel ekvation "Tillgång och efterfrågan" det är de som styr priset så enkelt är det.
http://www.netonnet.se/?zanpid=4254119C1559754937S295453
här har du den
nej , det blev fel, Discstakka heter den
Rob,

du har nog rätt men det var i alla fall ett förslag
Zaphod: Visst vore det tråkigt att förlora allt innehåll på en hårddisk men oftast sker det inte helt plötsligt av normalt slitage utan man får lite förvarningar i form av att datorn klagar på "bad clusters" eller att det börjar komma svaga raspande ljud eller återkommande "hickningar" från HDn. När detta börjar uppträda kan det vara dags att köpa en ny hårddisk och tanka över allt på före den slutliga kraschen.

Det är värre om man transporterar runt sin USB-disk för då kan den ju råka ut för stötar mm som ger en snabbare "död"

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem