Fredag 26 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Extern hårddisk eller USB

Extern hårddisk eller USB

Hej go vänner!

Jag har all min musik på en extern hårddisk. (200Gb)
Dock börjar den snart bli full. Hmmm. .hur gick DET till?

Att köpa en ny och större, är ju inga problem, men... jag har hört viskas om att det kommer andra slags lagringsenheter med stor kapacitet. (USB-minnen)??

Nån som vet?

För även en extern hårddisk löper väl risk att krascha? det är ju ändå rörliga delar vi pratar om,eller hur?

Så frågan är: Finns det (i dagsläget, eller snart) andra alternativ till en extern hårddisk.

/Zap
Antal svar på detta inlägg: 25
Sidor: «1 2 3 Nästa »

Zaphod:
Hårddiskar som används enbart som lagringsenhet tenderar till att hålla mycket längre än en som har OP-system.
Om du är lite snäll mot den och fragmenterar och disckontrollerar den med jämna mellanrum skall den nog hålla bra många år.
Så när det är dax att köpa ny så har det säkert kommit någon ny teknik.
tejay4u:
Det låter lugnande!

har faktiskt inte tänkt på det med defrag osv.... tack för tipset!

/Zap
Varför inte prova en eller två externa 500Mb diskar? du får dom för mindre än 2000:-/st, en för lagring av musiken och en för backup om den första kraschar.

DubbelNisse
Annons
Varför inte prova en eller två externa 500Mb diskar? du får dom för mindre än 2000:-/st, en för lagring av musiken och en för backup om den första kraschar.

DubbelNisse
albino

jodå.. jag har varit inne på att köpa en ny 500 Gb disk. 1995:-......har jag sett det för..

Annars kan man ju bränna ner det på DVD-skivor.

..lär ju "bara" bli ett 40-tal skivor ju


Allt har ju med tid o pengar att göra......
Jag kör också med en extern HD som jag sparar musiken på (160 Gb) och det är inte heller många Gig kvar på den. Vad jag vet finns inget bättre alternativ om man vill spar på filer idag.

När vi nu på allvar börjar se att BlueRay brännare och skivor kommer så kan det kanske vara ett alternativ, men hur beständiga kommer dom skivorna att vara?
CD:n & DVD:n lovordades till en början ju, men se vad som sägs om dom idag...oläsliga efter en tid om de legat i solen, en repa på fel ställe sabbar skivan...de var inte så säkra som först sades.

Tänk vad man egentligen kan samla på sig...så onödigt mycket...kommer ju aldrig att kunna lyssna på allt.
En storstädning hade behövts...

//Breeze
jag håller fast vid att "Discstakka" är ett bra alternativ... läs

Slösa aldrig mer värdefull tid på att söka efter skivor eller filer. Disc Stakka är ett automatiserat karusellmagasin som lagrar, skyddar och tar fram dina 12 cm optiska skivor som data-cd-skivor, dvd-skivor, musik- och dataspelskivor. Varje enhet kan förvara upp till 100 skivor och den ansluts till din dator via USB för strömförsörjning och data. Du kan stapla upp till fem enheter och skapa ett torn som kan hantera 500 skivor utan att behöva extra kablar eller skrivbordutrymme.

Disc Stakka levereras tillsammans med OpdiTracker programvara för innehållshantering, som innehåller en databas och en kraftfull sökmotor. Behöver du en fil? OpdiTracker hittar rätt skiva på några sekunder! Du kan bläddra bland skivorna och filerna i OpdiTracker-databasen eller använda OpdiTrackers sökmotor för att hitta alla skivor eller filer du söker inom några sekunder. När den har hittat rätt kan du mata ut den skiva som innehåller det du söker och sedan sätta i den i din dator, cd- eller dvd-spelare eller spelkonsol.
loan:
Dock måste man ju mata ut skivorna, och sedan sätta in dem i uppspelaren.

...verkar jobbigt ju.....

Som sagt... ska jag bränna ner min musik på 40-50 skivor?
Njae.... tror inte det.

Och inte minst.. min externa åker mellan kompisarna o mig.. *s*
Alla tar vad de vill, och lägger sedan dit sitt eget.

Avancerad fildelning...

/Zap
loan:
Det måste ju vara ett stoort steg tillbaka tekniskt sett att köpa en discstakkare.
Finessen med hårddiskar är ju att du slipper skivhanteringen.
När du dessutom måste mata om skivan ser jag inte nyttan med denna grej.
Nej lägg filerna i datorn och skivorna på ett mörkt och svalt ställe så håller dom länge.
Om du vill ha feltolerans kan du ju köpa en sån här:
http://www.dlink.se/?go=gNTyP9CgrdFOIC4AStFCF834mptYKO9ZTdvhLPG3yV3oV
412hqltbNlwaaFp6DQoHDrtzCZC9ogIDd8=

Den kan iaf köra raid 1. Annars finns det ju andra NAS lösningar, fast denna verkar förhållandevis billig.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem