Söndag 5 maj 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Diskutabelt x 4

Diskutabelt x 4

Frågor som jag skulle vilja diskutera mera om är:

- Att Yes diskmedel, trots att det enligt reklamen blivit drygare, defakto blivit mindre dryg. Drygt tycker jag!

- Att schamporeklam och hudkrämsreklam är bland det mest korkade som existerar i reklamväg. Rent biologiskt, varför skulle "fruktvaxer" "mandelextrakter" och "vitaminer" vara av någon nytta för håret? Rent humbug säger jag. C-vitamin är ...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 30
Sidor: «1 2 3 Nästa »

Xenix och Rob, att ändra sina vanor för en överviktig kan vara ungefär lika svårt som för en alkoholist att sluta dricka. Att kalla det för att vara dum säger mer om den som uttalar det. Det handlar om tvångsbeteende många gånger som är fruktansvärt svårt att ta sig ur själv. Vad gäller alkoholister finns det mycket bra hjälp till självhjälp genom t ex AA som har de bästa resultaten när det gäller varaktig nykterhet. Jag vet att det finns ett antal grupper för överviktiga som arbetar på liknande sätt men tyvärr alldeles för få.

Men att kalla dessa människor dumma för att de inte på egen hand förmår ändra sina vanor är nog bland det mest inkokt korkade jag har hört. Det är i klass med den moderata ungdomspolitikern som sa att stockholmare är mer intelligenta än lantisar.
Tompaxox, Tack!!
Tacket kommer från en som inte är överviktig, men som förstår problemet.
Tompaxox vill gärna jämföra med Alkoholister....när vi pratar missbrukare så kan vi lika gärna räkna in rökarna och narkomanerna också.

Den här jämförelsen haltar lite då alkohol, nikotin och diverse narkotiska preparat är starkt beroendeframkallande gifter, och mig veterligen så räknas inte chokladmuffins och hamburgare in i den kategorin.

Det finns såklart folk med rubbningar i ämnesomsättningen men stora merparten av överviktiga är friska i övrigt.
Så...jag är mest inne på överdrivet födointag kombinerat med lathet att inte röra på sig som orsak till fetma...och är inte detta dumt, så är det i allafall väldigt oansvarigt....men att jämställa det med sjukdom...Nej, nej !

Alla är väl överens om att det är dumt att röka, dumt att sitta och supa och lika dumt att sticka sig själv i armen och injecera narkotiska preparat....men varför skulle det då inte vara lika dumt att hänga på McDonalds var och varannan dag och proppa sig full med fettiga hamburgare och sen på kvällen bara häcka i soffan med handen i chipspåsen.
Alla skadar ju sin egen kropp...rökaren sabbar sina lungor, alkisen kör slut på sin lever, narkomanen fördärvar sig totalt...och "Rundnätt" kalkar igen sina ådror och förbereder kroppen för hjärtattack och en fin Diabetes.

Säg mig...vad är det som INTE är dumt med detta ?

Vad som behövs verkar vara en chock-kampanj som visar vad som händer när man blir tjockare och tjockare....likt de kampanjer som visat olyckor med rattfulla och rökningens skador.

//Breeze
Annons
Att företeelsen är dum är väl inte samma sak som att man är DUM? Mig veterligen har även historien presenterat att antal rundnätta intelligenta människor. Liksom ett antal intelligenta alkoholister. Jämförelsen haltar för övrigt inte alls. Det handlar om missbruk i många fall av fetma. Alkoholism är en sjukdom därom är di lärde överens. Vad många tyvärr inte förstår är att det finns en bakomliggande orsak till missbruk.

De missbrukare som märks är just alkisar och knarkare. Samma beteendemönster kan man se i spelmissbrukare, sexmissbrukare, arbetsmissbrukare etc. Det handlar om ett tvångsmässigt handlande men där är samhället sådant att vi högaktar en arbetsnarkoman men vi ringaktar en tjockis eller alkis. De lider i själva verket av "samma" sjukdom. Så kom inte och prata om att "det är väl bara att skärpa till sig" eller om lathet.
Någon chockkampanj kan jag meddela kommer inte att hjälpa, alla har vi sett skräckbilderna på rökare i skolan men trots det röker många, även läkare. Precis som många läkare, advokater och andra "lärda" är alkoholister. Vad som måste till är att man som missbrukare kapitulerar inför sin sjukdom och blir villig att göra allt för att bemästra den, frisk kan man nämligen inte bli men man kan hålla sjukdomen i schack med rätt hjälp. Tyvärr har en matmissbrukare lite svårare än andra missbrukare att bli kvitt sitt missbruk, han måste nämligen äta för att överleva. En alkoholist måste inte ha alkohol för att överleva.

Pekpinnar från omgivningen hjälper inte ett dugg, omgivningens fördömanden har i stället rakt motsatt effekt. Tala om för en tjockis att han är tjock så äter han för att trösta sig. Liksom han äter när han är glad för att fira.

Man är inte DUM för att man har en sjukdom! Man kan möjligen göra dumma saker.
Vad gäller att alkohol och nikotin är beroendeframkallande gifter så är det naturligtvis rätt, man blir så småningom kemiskt beroende. Men ett psykologiskt beroende är nog så starkt. Så därför kan muffins definitivt ingå i den kategorin.

Det är väldigt lätt att sitta vid sidan och tycka hur andra ska leva sina liv, men väldigt få har insikt i dessa människors liv och vad som påverkar dem. Nu säger jag inte att ALLA feta människor har en missbrukssjukdom.
TOMPAXOX du är en klok man !
"Det finns inga människor som är idioter, vi är alla unika, var och en på sitt speciella sätt. Skäms på dej!!!" <-- lol

Väx upp.

Alla människor har olika värde. En del människor är korkade, eller fula, eller feta, eller någonting annat som minskar deras värde. Det är bara att acceptera att världen ser ut så här..
VAD?! Är korkade, fula eller feta människor MINDRE VÄRDA? Människor olika värde? Vilken grotta kommer du ifrån Love?
...men tänk på det att förståndet är det bland mänskligheten som är mest rättvist fördelat. Det finns inte en enda som anser sig ha fått för lite...
LOL, är inte riktigt säker på att Love tänkte när h*n skrev.

Hur som helst, bra inlägg hittils, men egentligen OT. Bantning verkar dra igång debatt mer än bantningspiller, som egentligen var (ett av) topic.
Jag är icke moderator, men som trådskapare ber jag eder ändå att hålla er till topic. Ok?
Men va i hela friden!! Ska vi delas in i olika grupper kanske? Du är tjock och ska vara i den gruppen, du är korkad och ska vara i den gruppen, du är ful och ska stå där. Det påminner mej lite om Povel Ramel när han sorterar bräder.

Är man mindre värd om man är tjock eller varför inte för smal. Det finns många som lider av att vara för smala, det hjälper inte hur mycket dom äter så ökar inte deras vikt. Jag tror jag går upp i atomer. Mindre värd för att man inte är stöpt i samma form! Jag är störst bäst och vackrast, eller?? Är det så vi ska se på våra medmänniskor? Vem ska avgöra vem som är vad??

Vaddå "Väx upp" Som 40-talist så kan jag dra paralleller till något helt annat. Men det är förbjudet ämne att diskutera här så det lämnar vi därhän.

Inga mer kommentarer från mej!

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem