Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Diskutabelt x 4

Diskutabelt x 4

Frågor som jag skulle vilja diskutera mera om är:

- Att Yes diskmedel, trots att det enligt reklamen blivit drygare, defakto blivit mindre dryg. Drygt tycker jag!

- Att schamporeklam och hudkrämsreklam är bland det mest korkade som existerar i reklamväg. Rent biologiskt, varför skulle "fruktvaxer" "mandelextrakter" och "vitaminer" vara av någon nytta för håret? Rent humbug säger jag. C-vitamin är ...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 30
Sidor: «1 2 3

Jag vet inte vilken drömvärld ni tror er leva i, men i verkligheten har alla människor olika värde. Jag påstår inte att det är bra eller dåligt, bara att det ÄR så. Om någon här verkligen tror att alla människor har samma värde så är det bara tragiskt.

Att bantningspiller omsätter så mycket pengar beror på att alla vill vara smala och vackra men de flesta som är feta klarar inte av att äta nyttigt och motionera (pga. dålig karaktär), alltså försöker de hitta genvägar. Det är ingen slump att övervikt är vanligast i de lägre samhällsklasserna. Det är f.ö. samma sak med pengar, man måste arbeta hårt för att få dem, men många människor hoppas på bingolotto eller triss istället.
Tänkte inte hålla mej till "topicen" utan gå på tillbehören när man diskar.

Jag funderade då närmast på Wettexduken.

Vilket stunt det blev av den fina gamla disktrasan.

Classic var ordet.

Skall man sälja sekunda vara ska tydligen "classic" ingå i produktnamnet.
Love.

"- Spoken like a true prodigy".

Den som inte kan inse hur världen fungerar, utan tror på människors lika värde i en fungerande form i dagens samhäle, är verkligen ute och cyklar!

Det är en fin tanke, men absolut inget som går att applicera i samhält idag.

Har man inte insett det 2006, så har man undvikit vardagen på ett mycket skickligt sätt, kanske inte ens TV hemma ?

// x
Annons
Snabbmat är roten till det onda, övervikt. I alla fall bland ungdomen.
Går man förbi MC el BK en lördag vem är det som sitter där, ju familjer med sina små o stora barn o äter för allt vad de är värda. Är det konstigt att dessa barn när de växer upp äter en massa skräpmat o blir större o större. Till o med barnkalas har de där. Tycker det är sorgligt, lider med barnen, nu är det inte alla som blir överviktiga men många o allt yngre barn väger för mycket.
Det är lätt att yttra sig om övervikt när man är smal, att äta rätt, träna mm. Men att vara i det är inte lika lätt, många vill inget mer än att äta rätt o träna men av en el annan orsak funkar det inte o då ger man upp.
Eller så lyckas man med bedriften o är jättelycklig ett tag för att sedan gå upp allt igen o lite till.
Varför ja den som det visste då skulle problemet vara löst om vetenskapen visste varför vissa blir överviktiga o andra inte. Det beror inte bara på ämnesomsättningen utan där ligger mycket mer bakom.
Så enkelt allt hade varit om vi var perfekta o felfria, eller?
Att påstå att någon som är överviktig är dum, jag tappar nästan hakan när jag läste det då är väl alla dumma som inte är perfekta för inte är det bra att dricka, röka, droga sig, vara otrogen, kriminell ja listan kan göras lång. Nä vi är som vi är o får försöka göra det bästa av det o vara så lyckliga som vi kan vara.
Olika värde i vems ögon? Vilka är då de som är mer resp mindre värda? Är det rikedom som avgör värdet? Är det utseende? Vad gör en mer värd än en annan. Ni som ser så klart 2006 kan ju upplysa oss andra.

Xenix, vem är mindre värd i dina ögon?
Jag tycker tråden har blivit en häxjakt på överviktiga personer!

Jag önskar alla långa, korta, smala, tjocka och övriga personer en riktigt God Jul!
Jag säger som Babben! Det är inte bredden som är problemet det är längden!

God Jul!
Tompaxox.....

För att ge några exempel för dig, för du verkar uppenbarligen inte leva i samma som mig...

- För en arbetsgivare har människor olika värde, oavsett om man söker sekreterare, modeller eller säljare. Det är bortom allt tvivel bevisat! ( Tror TV3 hade en serie program om övervikt / arbete / invandrarnamn ?

- Om du går in hos en Bilhandlare klädd i gympaskor, collegetröja och lite allmänt ovårdad, så får du ett helt annat bemötande än om du skulle komma nyrakad och fräsch i en kostym.

- Hos polisen får olika individer olika behandling beroende på om dom är nyktra, invandrare eller möjligtvis mistänkta för något brott.

- När såg du en väderflicka sist på TV4 eller annan komersiell kanal som var alldaglig ?

Exemplen kan radas upp i all oändlighet!

Samhället som vi lever i bygger på konsumtion, och många människor jobbar inom försäljning, i en sådan värd så "värderar" man möjligheter till försäljning varje minut. Alltså har man belagt varje individ med ett "värde".

Denna värdering bygger till stor del på situationens uppbyggnad, och inte så mycket på "människovärde" i dess rätta mening, men det är så samhället fungerar och det är inget man kan undgå.

När man väljer "killar" och "tjejer" när man skall spela fotboll, så väljer man dom starkaste och bästa först, och dom som inte är så bra blir alltid valda sist....

I grund och botten så är ALLA människor lika värda, men beroende på historia, etnisk bakgrund, beteende, yrkesval, konsumtionsval, storlek, skicklighet, kunnande etc, så värderar vi dessa människor olika mycket.

I dagens samhälle så eftersträvas en "perfekt" kropp i alla komersiella avseenden, vilket tyvärr har gjort att överviktiga människor ofta får lida av en lägre vädering i många olika sammanhang.

Man behöver ju inte gilla det, men att inte acceptera det, är att göra sig en orderntlig björntjänst.

// x
Xenix.

Varför skulle jag acceptera dylika värderingar jag skiter fullständigt i om en individ är bra eller dålig, jag vet mitt eget värde och nöjer mig med det och jag krusar inte skit så länge jag är skit själv, om jag köper en ny bil klädd i säck och trasor betalar kontant och försäljaren ser ut som ett frågetecken i ansiktet så är det hans/hennes problem absolut inte mitt det finns så många firmor att gå till så man behöver inte tigga och be om att få göra en affär, se på en medmänniska så som du själv skulle vilja att andra såg på dig.

PS
Endast valutor har olika värde,

Sida:
« 1 2 3


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem