Lördag 27 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Hobby och motor

Kamphundar

Kamphundar

Idag på TV diskuterades kamphundars vara eller inte vara, och som vanligt så skylldes olämpliga ägare för att det är så många dödsfall och allvarliga incidenter med dessa hundar.

Bl.a så diskuterades att ha tvång för sådana hundar att bära hundkorg, men det var inte tänkbart, för att då kunde hunden känna sig försvarslös.

Men alla dess människor som blivit anfallna och alla vi ...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 46
Sidor: «1 2 3 4 5 Nästa »

Gör som med vapen, förbjud ALLA hundar, sen om man anser sig ha behov eller nytta av en hund så får man söka "licens" för den. Krav för licens borde i så fall var utbildning och behov
/B
Obs, har behovsanpassad hund själv.
HLaaJo, intressant att du inte kommenterar resten av mitt inlägg utan nöjer dig att fråga vilka hundar som skall anses höra till kamphundarna.

Svaret är enkelt och du har redan fått det en gång tidigare: Alla hundar som är framavlade i syfte på kamp och aggressivitet.

Med aggressivitet menar jag självfallet inte en kontrollerad aggressivitet, t ex en sådan som vakthundar besitter (det är ju deras arbete).

EZ
Bosse . Bravo bort med alla odjur!!

ElectricZombie . Hur vet man att en hund är framavlade i syfte på kamp och aggressivitet.

Jag är kanske dum men jag vet inte. jag har bara 40års erfarenhet av brukshundar och har tränat och tävlat i alla bruksgrenar från appell till elitklass. Men jag har inte den kristalkula som du har.
Annons
Nu tycker jag att du är löjligt HLaaJo. Har du inte lagt märke till senaste årens debatt? Men OK, du som kan så mycket om hundar kan få en viss förklaring.

I början av 1980-talet så började man i kriminella kretsar i USA avla fram framför allt pitbullar men även staffrar och ibland japanska kamphundar i ett enda syfte nämligen aggression, framför allt mot människor och andra hundar.

Den här aveln har självklart gällt även andra raser men det är ganska enkelt att konstatera vilka av dessa som hör till de mest "populära". Det är bara att kolla statistiken.

Här kan du läsa en mycket självkritisk notis ur en artikel från Amerikanska Pitbullklubben (APBT = American PittBull Terrier):
"Following the second World War, until the early 1980s, the APBT lapsed into relative obscurity. But those devoted few who knew the breed knew it in intimate detail. These devotees typically knew much more about their dogs' ancestry than about their own--they were often able to recite pedigrees back six or eight generations.
When APBTs became popular with the public around 1980, nefarious individuals with little or no knowledge of the breed started to own and breed them and predictably, problems started to crop up. Many of these newcomers did not adhere to the traditional breeding goals of the old-time APBT breeders.
In typical backyard fashion they began randomly breeding dogs in order to mass produce puppies as profitable commodities. Worse, some unscrupulous neophytes started selecting dogs for exactly the opposite criteria that had prevailed up to then: they began selectively breeding dogs for the trait of human aggressiveness.
Before long, individuals who shouldn't have been allowed near a gold fish were owning and producing poorly bred, human-aggressive "Pit Bulls" for a mass market."


EZ
HLaaJo Det ser man när man går ut på stan ??! eller bor du ute på landet? Jag har sett med mina egna ögon hur dom har tränat kamp med hundar! Dom hänger upp ett rep i ett träd sen en pinne i andra ändan sen får hunden hänga där i käften och yla och morra är det riktigt?
Håller med dom flesta, tyvärr så har vi väldigt svag minister i just detta ärende vågar inte ta beslutet fullt ut direkt förbjuda olämpliga ägare eller att förbjuda kamphundar . (svagt)
ElectricZombie. Inget nytt i ditt inslag.

Jag hävdar fortfarande att det är skillnad mellan "pitbull" och "pitbull" och till ex. medlemmar i Svenska APBT klubben har sin fulla rät i ett fritt land ha vilken hund de vill.

Jag har träffat många sociala och trevliga pitbull hundar och förstår att människor vill ha en pitbull som sälskaphund.

Det att busen avlade pitbull LIKNANDE hundar för at använda i helt annat syfte är beglagligt men ger inte legitimitet för någon sorts klappjakt.
Den dagen när dom börjar att använda till ex. en malinois,holländsk herdehund för samma syfte har vi ännu större broblem.

Den som tvivlar kan läsa till ex. tidningen Brukshunden 8-2002 artikkeln är några år gammal men fullt aktuellt.
Jag inser att du inte har förstått ett dugg av mina tidigare inlägg och anser därför att vidare diskussion är överflödig.

EZ
Det tycker jag också
Det finns ju många raser inom gruppen "Kamphundar" där pitbullen är en av dom. En som börjar bli populär i Sverige är Dogo Argentino en stor vit hund. Den är framavlad till att vara en extrem vakthund till dom argentinska rancherna. Dessa hundar kräver verkligen "sin man". Dom är hur lätta som helst att trigga och det är ju därför dom används som "vapen" främst av kriminella och invandrarkillar. Och det är en katastrof att se, att det är hunden som går ut med husse och inte tvärtom. Dessa hundar blir ju naturligtvis livsfarliga för alla inklusive ägaren. Har själv bevittnat hur en ägare till en amstaff trigga hunden att attackera gummidäck. Det var hemskt att se. Man kanske ska börja ha batong med sig.......

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem