Lördag 27 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Finansminister Anders Borg

Finansminister Anders Borg

Finansminister Anders Borg vill avskaffa bostadsbidraget.

Sen vill han ju ensamstående föräldrar. De ska, enligt Borg, i stället få ett extra barnbidrag.. Men dom som ej har några barn då. Vad får dom då .Det värka ju ej bra tycker jag i alla fall. Det är ju många gamla som ej har det så bra . Ska vi bara kasta bort dom då?
Antal svar på detta inlägg: 27
Sidor: «1 2 3 Nästa »

Först och främst vill jag göra klart att jag inte vill klaga över min egen situation.
Jag är idag ensamstående far till 2 små barn utan någon rätt till varken
A-kassa eller alfa-kassa i en medelstor stad i landet vi kallar Sverige.
Jag tycker det ska bli väldigt intressant och se hur mycke dom extra barnbidragen kommer att sluta på om dom blir inkomstprövade eller inte.
Idag får jag 2900 i bostadsbidrag och jag tror inte att Herr Borg är villig att
ge mig 1450 per barn extra varje månad.

Det som det är mest synd om är inte pensionärerna för dom skulle inte drabas denna gång (troligvis nästa gång när dom ska sänka eller ta bort pensionen) nej mest synd om sjuka och studenter tycker jag som fortfarande är (rädda) att söka hjälp på socialen.
Själv bryr jag mig inte om att jag får mitt uppehälle från dom.
Hoppas alla RÖSTAR RÖTTi nästa val så att tryggheten för oss barnföräldrar och låginkomsttagare kommer tillbaka!!!
Vi är nog många som inte klarar så mycket mer. Den kraftigt höjda avgiften till A-kassan är kännbar och snart höjs bilförsäkringen med lika mycket (eller mer). Att dessutom förlora bostadsbidraget blir nog sista droppen för mig. Men det känns verkligen inte roligt att behöva avstå från Internet och dagstidningen. Å andra sidan vill jag inte gå till socialen. Men om några månader kanske jag måste göra det i alla fall.

Johan
Annons
Efter att ha surfat runt på olika tidningar fann jag detta

Tycker du att bostadsbidraget borde avskaffas?
Nej

31,8% (990 röster)
Ja

60% (1870 röster)
Vet inte

8,2% (256 röster)
Totalt har 3116 personer röstat.

Röstningen startade den den 14 april 2007 16:42

Uppdatera
Stäng fönstret

Undersökningen kommer från svd

Jag hoppas inte detta är vad svenska folket vill.
Lilla_My Jag hoppas det samma, fast oddset att något skulle bli bättre är väldigt litet.
Om vi tittar på närhistoria så hände den stora försämringen när Bildt och Wibble körde ekonomin i botten i början av 90-talet.
Men sen hände något konstigt , Sossarna fortsätte den marknadsliberala högerpolitiken. De försämrade inte ytterligare men återstälde heller ingenting. Och masmedia brummade hur dåligt det går med sossepolitiken.Och folk blev helt snurrika i huven och inte kunde skilja vänster och högerpolitik. Och sen trodde dem att Reinfeldts "jobbpolitik "skulle vara den rätta och vi fick försämringarnas tider tillbaka.
Hej jag kan inte säga mer än att A Borg ger mig stark ångest och förmodligen så är det många andra som känner så , man börjar verkligen oroa sig för framtiden det gör man ju alltid men när man märker att den ekonomiska och sociala tryggheten börjar falla då är det inte så kul .

Dags att kanske börja se sig om efter en ny lägenhet , bli frisk snabbt som tusan osv man känner sig lite jagad ..

Önskar alla en underbar dag i solen
Det samma Bea!

EZ
Det är (i alla fall för mig) väldigt svårt att förstå Borgs tankegång. Det stora problemet i arbetslivet de senaste åren har ju varit att människor näst intill jobbat ihjäl sig och på så vis ådragit sig arbetsskador som resulterat i långtidssjukskrivningar. Nu säger finansministern att vi måste jobba ännu mer och för att åstadkomma det tas bostadsbidraget bort. I motsats till Borg är min uppfattning att bostadsbidraget är den viktigaste pusselbiten i välfärdssamhället och den avgörande faktorn för att många människor överlever en i övrigt svår situation. Vad gör man när denna räddningsplanka tas bort? Jag är rädd att sjukskrivningarna och socialbidragen ökar. Som en följd av det kommer mer resurser behöva tillföras vården. Jag hoppas att de som ska fatta beslut vaknar innan denna försämring klubbas igenom.

Johan
På tiden det röjs i bidragsträsket...tänker ingen på att det kostar att administrera allt detta.

Bort med bidragen och ner med skatterna så man överlever på lönen endast.
Sen får plånboken bestämma vilket boende man anser sig ha råd med.

Själv...2 barn, inget bostadsbidrag och inget barnbidrag... inget att gnälla över heller !

//Breeze
Socialbidragen och sjukskrivningar kommer inte att öka.

Till.ex. kommer folk inte ha råd att vara sjuk när man börjar räkna sjukpenningen på historiska inkomster. Om man är sjuk till.ex . 4 månader
under året får man nästa år bara 2/3 av sjukpenningen.
Det här har de i alla fall lovat under valrörelsen.

Försäkringskassans överskott är 14 miljarder per år och de är ju mumma att dela till höginkomsttagarna på Djursholm och Lidingö.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem