Onsdag 8 maj 2024 vecka 19
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Är du RÄDD för att åldras

Är du RÄDD för att åldras

Inte jag i alla fall,
så länge jag har hälsan i behåll
och värderas precis LIKA mycket
som vilken annan människa
som helst, SKA värderas
i samhället!!!

Det är fint att åldras också,
man får ju erfarenhet och kan
lära ut ett och annat, i alla fall
det som andra, inte klarar av
att LÄSA i ens VACKRA ansikte...
Men de e klart, en viss betydelse
har väl DET också...
Så länge spegeln VILL hänga
kvar i badrummet!!!
Antal svar på detta inlägg: 31
Sidor: 1 2 3 4 Nästa »

Ja du, jag är mitt uppe i processen, och kan inte påstå att jag lider av att åldras, visst saknar man en del av det man kunde utföra tidigare, men å andra sidan är man nu inne i en annan fas av livet, som jag inte skulle vilja byta ut.

Jag är än så länge fullt frisk, och njuter av att kunna lägga min tid på det som intresserar mig just nu. Är som jag tidigare nämnt en mycket ivrig cykelmotionär, älskar att sätta mig på sadeln och trampa ut i den skånska landsbygden, nu på sommaren kan det bli runt 10 mil tre gånger i veckan.

Barnbarnen är ett stort glädjeämne för mig, jag tillbringar så mycket tid jag kan med dem, hämtar på dagis, kör dem på olika aktiviteter, badar o sparkar boll, någon gång i veckan sover jag över hos dem eller de hos mig.

Jag har tid att då jag har ekonomiska möjligheter resa en hel del, jag är med i olika föreningar, tycker om att laga mat m.m

För mig är alltså åldrandet inget problem, äntligen har man tid att syssla med det man tidigare försummat, men det är som du säger, den dag man ev. blir sjuk, så kommer allt det positiva jag idag upplever att försvinna, men jag tror likväl att man då kommer att finna andra upplevelser istället, man måste ju försöka vara positiv, även om det finns krafter som idag gör det svårt
För min del så är det inte roligt att bli gammal. Jag tänker på detta flera
ggr. per dag. Allting verkar så meningslöst. Jag går mina turer i skogen.
1 mil tar 2 tim. Så jag har ingen brådska precis.He,he!! Men man blir faktiskt
piggare om man rör sig ordentligt. Alltid något.

Dom som påstår att det är roligt att bli gammal. Dom lurar nog sig själv.
Dom vill inte inse sanningen. Förringar tankarna till att tänka positivt.

Men jag har " kollat " insidan på särskilt boende. Så man vet vad som
väntar. Hur tusan kan man tänka positivt då. Det går inte.

Men jag tar dagen som den kommer. Jag hämtar tidningen på morgonen.
Läser dödsannonserna. Är jag inte med där, så sätter jag på en kopp kaffe.

Att åldras har nästan blivit en skam för många, frågan är varför? Om nu tanken är att en människa ska leva för evigt, behövs ingen reproduktion. Och det man ofta hör är att folk skulle vilja frysa ner sig, för att senare tinas upp till vad?

Man hör ju redan nu att folk inte är nöjda med politik, världsbilden osv. tror de på allvar att den dag den tinas upp att allt är guld och gröna skogar? Näe, bättre leva sitt liv nu och ta dagen som den kommer.

Jag skulle hellre leva och åldras frisk, än att trycka i mig piller, smeta ner mig med krämer och salvor för att "se" ung ut.
Annons
Njut av dagen som kommer, man vet inget om morrondagen.
Huvudsaken är att man är någorlunda frisk. Varje ålder har sin charm.......heter det visst.

Micke03, du verkar vara en underbar morfar/farfar. Tänk så härligt för ungar att umgås med morfar/farfar på det sätt du gör, det är inte alla förunnat.


Jag är inte rädd för att åldras. Jag är rädd för att bli gammal.
Rädd för att inte orka kämpa för det självklara.
Rädd för att min hjärna eller min kropp inte ska orka det jag vill längre.
Rädd för att bli utlämnad till andras ve och väl,och inte själv kunna påverka mitt liv.
Jag är inte rädd för att åldras men rädd för att bli ett vårdpaket i kommunal "omvårdnad", d.v.s ligga hemma och titta i taket.
Hej ÄRADE medlemmar!

TACK för era GIVANDE och INTRESSANTA svar!!!

Ska svara er ALLA så fort jag har tid...
Du beskriver det så bra Micke03 och tar vara på på vad livet ger även om man kommit upp lite i åren!
Det är beundransvärt tycker jag!!!
Du är också väl unnad de ekonomiska fördelarna du skaffat dej så att du efter ett hårt arbetsliv kan unna dej lite extravaganser om du vill!




Respektfullt!
Jaa du leiake du slutar aldrig att överraska!
Men vad negativ du är du är ju hur levande som helst, åtminstonde i texten här på IS och för övrigt med skulle jag tro eftersom du orkar hålla på som du gör. Toppenbra tycker jag!!!
Sen kan jag väl hålla med dej om att om hälsan i alla fall börjar svika så är det inte så himla kul och leva alltid, även om man älskar livet!
Men kompis, du älskar väl också livet och är väl fortfarande Still Going Strong, så varför ska du då titta i dödsannonserna om du lever eller inte?

Nu tar jag en kaffe!
Då kan jag nog också lungna dej ninan!

Med din spänst så överlever du nog min skugga också...

Ta inte i för mycket bara! Vi är rädda om dej!!!




Sköt om dej!!!

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem