Onsdag 8 maj 2024 vecka 19
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Vilken är Din ABSOLUTA favoriträtt

Vilken är Din ABSOLUTA favoriträtt

Eller du kanske har fler?
Men om du "måste" svälja? Vilken är det då?

Motivera också gärna varför den är det, ex smakupplevelsen...
Personligen har jag inte direkt någon favorit bland maten men äter gärna husmanskost!!!
Och mammas hemgjorda köttbullar glömmer man väl inte bort!!!



Tack på förhand!
Antal svar på detta inlägg: 33
Sidor: 1 2 3 4 Nästa »

Måste jag välja Jan?

Jag har flera förslag, råbiff, friterad torskfile med pommes, ugnstekt kalkon med engelsk stuffing, wienerschnitzel med en skiva citron och gröna ärter.

Okey då, Friterad torskfile!
Oh NEJ, inte behöver du välja EN rätt heller Micke03!!!
Det var bara som jag skrev...
Men tack i alla fall!!!

Och det du namngett ser ju väldigt gott ut. Jag känner hur det doftar ända hit!!! Ja, om det inte är min dator som luktar bränt då förstås, så mycket som den får gå...
Och så gott som alla dina favoriträtter har jag ätit fast generellt har väl dessa tillrätts på ett annorlunda sätt då, har jag för mej...
Och stuffing är inte det någon typ av pytt i panna det? eller?
Nej, stuffing är en kryddblandning som blandas med innanmätet i ett franskbröd, lök o smör och som blandas till en geggig massa, som man fyller kycklingen med innan man sätter in den i ugnen. På engelska kallas kryddorna för "poultry seasoning", och är mycket svår att få tag på i Sverige, jag brukar köpa den i Danmark.
Annons
Jo, visst är det så Micke03! Stuffing är ju också den normala benämningen för stoppning, fyllning och färs kan man väl också säga i den Brittiska och Amerikanska engelskan...
Detta används väl också vid Thanksgiving i USA , exempelvis när man tillreder kalkonen...
Att jag skrev pytt i panna det begriper jag inte heller. Jag kanske behöver äta något. Hela kylskåpet är ju fullt med mat!!!

Och vad beror det på att kryddorna är så svåra att få tag på i Sverige då?
Är det beroende på efterfrågan kanske? Men vi har ju ganska många ändå här i landet som sysslar med specefic försäljning utav kryddor?
En prisfråga med kanske för importörerna?
Stekt salt sill med löksås!
Finns inget som går upp mot grillat kött. Det slår ut allt tycker jag.
Hej igen Moppan!

Ja stekt salt sill är väl heller inte fy skam gumman!!! Och det var väl en sk fattigmanskost från förr i världen, speciellt under 20 talet tror jag, eller?
Och nu för tiden tillhör väl den SALTA sillen det vad ska vi säga Moppan den lite mer delikativa delen utav det fina svenska matbordet!
Så är det väl? Du som vet!
Hi again Gerrard!!!

Visst!!! Grillat kött är också en höjdare tycker jag?
Har du någon speciell favorit?
Mina hemlagade pannbiffar med lök!! Mmmmmmmmmmmmmmmmm.
Hey Joanna.

Köttbullar tycker jag också är en höjdare, men det finns hur många recept som helst. Det skulle vara jättesnällt av dig om du ville skriva ut ditt recept här, det är alltid roligt att prova något nytt

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem