Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Övrigt

Fartkameror

Fartkameror

Är det nån som vet hur dom funkar, lagar osv, när man får böter osv?
Antal svar på detta inlägg: 33
Sidor: 1 2 3 4 Nästa »

De fottar alla som kör för fort, lagar de vet jag inte, men böter kommer på posten men du LB kör inte för fort så slipper du undra.
Alla kameror är inte laddade. Bättre göra vägarna säkrare.
många mil: det kostar mer, det kostar tillräckligt med bilskatt, bensin osv. Kameror är billigare eller så kan du betala nya vägar!
Annons
Har inte förstått mig på att göra traffikanterna till brottslingar.
för en fortkörning. måste vara bättre att göra det svårare att köra fort på de plattser som det berör. och fritt på andra.

när det gäller hastighets överträdelse så är det en viss proc som måsste räknas av, eftersom hastigheten inte visas exakt på hastighetsmätaren och inte visas lika under mätarens livstid.

Fartkamerorna fungerar annars precis som de som är handburna med video eller i polisbilarna.
det tas ett antal bilder för bevis med hastighet och tid registrerade på bilderna.
sedan är det regskylten som skall gälla som faktura adress
i andra hand kan ansiktet på föraren spåras.
går inte något att spåras så blir det inga böter.
Än så länge så måste föraren kunna spåras. Endera genom att ägaren till bilen erkänner att det var han som körde eller genom det foto som togs vid tillfället kan leda till att föraren identifieras.
Inom kort så tror jag dock att lagstiftningen kommer att ändras så att det blir som i många andra länder, ex Danmark, där det är ägaren som straffas oavsett om denne nekar till att ha kört. Det är i så fall upp till ägaren att ta fram den skyldige föraren.

Kameror är billiga skrev någonl. Detta är väl en sanning med modifikation eftersom varje kameraskåp kostar flera hundra tusen att installera.
Finns en sida som heter stoppafartkamerorna .nu.
Kanske du hittar dina svar där.
JA håller me! =D
Off-topic: Är det bara jag som tycker att det har blivit fler oseriösa inlägg på senaste tiden? T.ex "hoppsans" inlägg.
Hej Tobbe , kan inte säga att antalet har blivit fler
men att det finns ett antal lustígkurrar som aldrig vill följa reglerna.
Angående hoppsan
så är dennes inlägg ett typexempel som ligger på gränsen. eftersom vi nu tar hoppsan som exempel på hur vi inte vill att det skall vara
så får detta inlägg vara kvar som påminnelse.
mest för att det är så kortfattat som svar och för att vi vill hushålla med smiley's som utrycksform i forumet.

sedan vill jag passa på att be alla som skriver inlägg att inte
skriva namnet eller rubriken med en massa specialtecken
det räcker gott med de tecken som vi har i det svenska alfabetet alltså från a till ö och att skriva ett vanligt alias räcker
man blir inte mer annonym än så.

får sedan passa på att önska alla välkommna åter till jobbet eller skolan efter sommaren.

mvh / göcke moderator IS

Fartkameror är digitala sådana. De tankas ur med jämna mellanrum och det är varje polismästardistrikts trafikutredningsgrupper som sköter själva utredningen och skickar därefter ett s.k. kontorsföreläggande till den som kört för fort. Är det inte fordonsägaren som kört, så är det upp till denne att bevisa att så inte är fallet.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem