Måndag 6 maj 2024 vecka 19
Forum
Kategori: Övrigt

Fartkameror

Fartkameror

Är det nån som vet hur dom funkar, lagar osv, när man får böter osv?
Antal svar på detta inlägg: 33
Sidor: «1 2 3 4 Nästa »

hej Thomas, jag undrar om ansiktet är maskerat till exempel, eller om det är kompisen som kör, måste man uppge vem det är då?
lb , om du är tyst. så får ju du stå för böterna. ingen kan ju tvinga dig att uppge vem det är som kör, men du ansvara för fordonet. om du är ägare av den.
Det är ju därför det blev sådan uppståndelse med den osynliga färgen som norrmännen sålde och som skulle göra det omöjligt att se registrerings skylten och på det sättet förhindra spårning av ägare.
Jag håller inte med om detta, polisen måste identifiera föraren av fordonet genom att titta på bilden. Går inte detta läggs fallet ner. Än så länge! Nu ligger ett förslag till ändring i lagtexten om att det är ägaren till fordonet som skall vara ansvarig. det är dock långt ifrån säkert att detta ändring kommer att gå igenom.
Annons
Hej Bosse , visst jag håller med dej om detta men att tro att de sätter upp fler kameror som övervakar och att ha ett så trubbit vapen som identifiering av ansikte för att det skall gälla. det blir alldeles för tungrot att administrera. så det lutar nog åt att de får igenom att det är nummerskylten som gäller och färgen på bilen. sen får nog ägaren gå till doms med överklagandet. vi har ju samma förhållnde på bilar som är felparkerade. där är ägaren den ansvarige tills det går att motbevisa.

Tycker iallafall det hade varit bättre att sattsa dessa pengar på att göra vägen sådan att hastigheten sänktes naturligt.
Jag köper det du säger Göcke. Det var bara den biten med att det redan skulle vara så att bilens ägare är ansvarig för som jag inte köpte rakt av.
Ska man göra vägarna säkrare och bättre så kommer folk att köra ännu fortare och än mer människor dö på grund detta.

Vad menar du med "att göra vägen sådan att hastigheten sänktes naturligt."
Placera ut "fartgupp" på motorvägen då eller?

Jag tycker det är ett svårt dilemma.
Endera vill man värna om den personliga integriteten, endera säkerheten på vägarna.
Vad är viktigast?
Jag tycker inte det är så farligt att man fotograferar fortkörare, så som är fallet med Fartkameror.
Men om det sedan sprider sig, kameraövervakningen, kan det vara ett farligt steg att ta. Det gäller att sätta en gräns någonstans.

Om jag inte minns fel så har det satts upp kameror i provhyttarna på en klädkedjas butiker, för att förhindra snatteri.
Det är steget som klev över gränsen, tycker jag.
Bosse jag förstår vad du menar också ;)
Till Elias så var det ett gupp eller någott annat som gör att du måste sänka hastigheten ja, men att göra det på motorvägen
är väl att ta i. var nog inte det jag menade, om det inte är så
att hastigheten skall sänkas på grund av olika skäl.
Jag tycker att de sätt som vägverket har byggt om vissa vägar har gjort bra resultat för att få ned dödsfallen i trafiken.
Om man tar bort alla möjligheter att göra västersväng till angränsande väg/tomt så kommer många av MC-olyckorna att försvinna, jag har med fasa sätt att det är same as usual
varje år. att mc-na drar in i sidan på en vänstersvängande bil.
Och dessa olyckor tar inte några fartkameror bort.
ett annat sätt upplevde vi i ett turistland i sommar, de hade fräst ut decimeterbreda spår i assfallten vid ett vägbygge.
kan garantera att man sänkte hastigheten förbi där, utan att de hade satt upp skyltar om vägarbete.
Nä det är fantasilöst att sätta upp fartkameror och göra folk till brottslingar och bygga skolor bredvid genomfartsleder mm. Jag tror också att vägverkets ombyggnad av vägarna har mer betydelse än fartkameror.
så bort med kamerorna och gör oss mer delaktiga i trafiken i stället så att vi inte sommnar till när vi kör.
Hur är det egentligen med kamerorna och motorcyklar som kör för fort? På en motorcykel finns det ju ingen registreringsskylt där fram, den sitter ju bakpå motorcykeln... Kameran fotograferar väl bara fordonet framifrån, eller har jag fel?

Jag har nämligen själv kört förbi hastighetskameror på min motorcykel i alldeles för hög fart och har aldrig fått några böter...
Jag reflekterade över en reklamfilm som gick i somras. Den ville påvisa att man inte tjänade så mycket tid som man kanske skulle tro att man gör då man kör över hastighetsbegränsningarna. Den sa " Om man kör 20 km för fort i en mil så har man tjänat två minuter i tid". Då jag såg denna filmsnutt befann jag mig i Halmstad hos min mamma som känner sig kriminell då hon kör i 115 km/h på motorväg. Vi började resnera kring detta då hon alltid klagar på att jag kör för fort. Jag kunde ju snabbt räkna ut att även fast jag bara tjänar dessa två minuter/ mil så är jag dock framme i Halmstad (då jag åker från Stockholm) 100 minuter (1 timme och 40 min) tidigare om jag kör dessa 20 km/h för fort. Om vi då säger att jag åker och hälsar på min mamma 2ggr/år och av någon anledning skulle dö när jag är 45 år (om 13 år) så skulle jag alla fall ha hunnit vara där i nästan två dygn mer om jag nu hade kört 20km/h för fort varje gång. Jag vill nu inte påstå att man måste köra för fort, men jag skulle vilja upplysa om att jag för egen del oftst inte kör för fort för att tjäna tid, utan snarare för att kunna hålla mig pigg och allert under hela min körning (detta är naturligtvis beträffande motor- och landsväg). Jag menar, hur säker bilförare är man om man ligger och såsar i innerfil och blir helt trött av denna monotoma körning? Dessutom vill jag tilllägga att debatten om trafiksäkerhet borde vara uppdelad i två olika; Motorväg/landsväg och i tätbebyggelse då dessa är två helt skilda ämnen, med olika förutsättningar och risker.

Tack för mig/ Jenny Stockholm
Ang mc så saknar dessa nummerskylt och kan därmed köra nästan hur de vill. Det finns dock i andra länder kameror som fotograferar både fram och bak och det lär nog bli något liknande med tiden här i Sverige

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem