Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Övrigt

Svart jobb

Svart jobb

Tyvärr har jag aldrig haft ett yrke, där man kunnat tjäna lite extra vid sidan om, men jag har däremot anlitat svart arbetskraft såsom elektriska jobb hemma, jag har en bilverkstad som jag utnyttjar eftersom det är en kompis, och det bli kvittolösa reaparationer.

Tycker du detta är förkastligt, eller har du någon gång jobbat svart eller utnyttjat svart arbetskraft
Antal svar på detta inlägg: 24
Sidor: 1 2 3 Nästa »

Jag har målat med svart färg några gånger.

Det kan man tolka hur man vill.
Micke, jobbade du inte inom SJ, eller? Kunde du inte ha kört svart på kvällarna??
Tyvärr Joanna, jag tillhörde markpersonalen (växlare), och på den tiden var all trafik, i alla fall i Malmö tillhörande SJ. Däremot så tillhörde jag en museiförening som körde ånglok, men det var helt ideelt det arbete man utförde där.
Annons
Alla har vi nog utnyttjat svart arbetskraft någon gång, eller???
Svart arbete behöver väl inte betyda att man har utfört ett arbete inom sin yrkesgren.
Det kan ju vara att man hjälpt grannen Hulda, 84 år att klippa häcken och som tack fått ett par hundralappar, en kopp kaffe och ett wienerbröd.
Eller att man skjutsat kompisen med fru och barn till flygplatsen då de skulle på semester och erhållit 300:- i bensinpengar.

Problemet är att man egentligen kan se alla tjänster och gentjänster som svartarbete... och då har nog alla utan undantag utfört svartarbete...

Dock antar jag att här åsyftar man större ersättningar... och Nej, det är OK om man hjälps åt inom bekantskapskretsen med olika jobb även om dessa vore värda avsevärt större belopp.

Men Ja, det är förkastligt om 2 hantverkare som arbetar utåt mot samma klientel, där en av dem utför arbetet svart och därmed kan lämna offerter på betydligt lägre pris.
Då kan svartjobbaren lätt konkurrerera ut hantverkaren som arbetar lagligt.

Man måste kunna få skilja på vänskaplig hjälp och osund konkurrens inom yrkeslivet... tycker jag iallafall !

//Breeze
min bilvårdare är från somalia!
Håller med dig Breze, det var just den typen av s.k svartjobb spm jag menade. Om jag får hjälp av en kompis att utföra ett jobb jag inte klarar av själv, och ger honom en skälig summa pengar, så är det egentligen att klassa som svartjobb, men jag tror som du att något sådant har alla av oss gjort någon gång, men kanske inte alla vill erkänna det.

Däremot är det andra exemplet du nämner vad gäller offerter helt förkastligt, och där tror jag inte vi får se någon annan synpunkt här idag, ELLER?
Göcke:
Jag har aldrig anlitat svart arbetskraft ,däremot har jag haft ett arbete där jag ofta blev alldeles svart
att man hjälptes åt är en förutsättning långt tillbaka i tiden.
men bara för ca 50år sedan behövde jordbruket hjälp med höet och då samlades hela släckten in för att hjälpa till.
var det svartjobb det också?????

i såfall är jag en svartjobbare långt tillbaka i tiden

är det svartjob att klippa gräset och skotta snö åt de åldriga grannarna
så de kan bo kvar i sina betalda hus så länge de orkar och har råd??
eller en hjälpande hand när man skall hänga gardiner.
allt behöver ju inte vara mot betalning!!!

eller är det att konkurera ut de hemnära tjänsterna som skall göra allt detta mot betalning.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem