Tisdag 16 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Övrigt

Svart jobb

Svart jobb

Tyvärr har jag aldrig haft ett yrke, där man kunnat tjäna lite extra vid sidan om, men jag har däremot anlitat svart arbetskraft såsom elektriska jobb hemma, jag har en bilverkstad som jag utnyttjar eftersom det är en kompis, och det bli kvittolösa reaparationer.

Tycker du detta är förkastligt, eller har du någon gång jobbat svart eller utnyttjat svart arbetskraft
Antal svar på detta inlägg: 24
Sidor: «1 2 3

Vargo...
Som ett sista inlägg i den här halvt urspårade debatten...
Som privatpersoner med vanligt sunt förnuft kan det ses som Du skriver...

Dock, en ersättning för utförd tjänst eller vara, som att betala ersättning för bensin ska redovisas för skattemyndigheten, och den är skattepliktig.
(ruta 31 på kontrolluppgifterna tror jag det är)

Men nu är det en skillnad mellan yrkesliv och det privata... att dela kostnaden för bensin är accepterat, likaså är det accepterat att ge barn en slant för att de är duktiga hemma... dit hör även veckopeng och liknande.
Det finns som nämnts även beloppsgränser när det ska tas upp, och för privatpersonen blir detta i de allra flesta fallen aldrig aktuellt.

Vad jag gjort är att dra allt till sin yttersta spets för att visa på en gråzon där accepterad "vardagsekonomi" inte alltid är så självklar som gemene man tror.
Är det inte så att du får tjäna upp till 30000kr på hobbyverksamhet utan att behöva betala skatt på det? Där med kan du utföra vilket jobb som helst, med ett undantag det får inte vara samma sak som du jobbar med på dagarna, och slippa skatt alltså blir det inget svartarbete.
Inte min avsikt att skjuta budbäraren. Breeze

Men Rob's inlägg får du besvara Breeze, som har kunskap om det.
Annons
Svartjobb har jag inte haft ej heller svartjobbare. Men gentjänster har jag både gett och fått.

Sida:
« 1 2 3


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem