Måndag 29 april 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Övrigt

Svart jobb

Svart jobb

Tyvärr har jag aldrig haft ett yrke, där man kunnat tjäna lite extra vid sidan om, men jag har däremot anlitat svart arbetskraft såsom elektriska jobb hemma, jag har en bilverkstad som jag utnyttjar eftersom det är en kompis, och det bli kvittolösa reaparationer.

Tycker du detta är förkastligt, eller har du någon gång jobbat svart eller utnyttjat svart arbetskraft
Antal svar på detta inlägg: 24
Sidor: «1 2 3 Nästa »

Svart jobb räknar jag bara när det är företag som utnyttjar arbetskraft till att arbeta utan några band från något håll. Både vad det gäller lön och säkerhet. Det andra är vän tjänster och gentjänster.
och förtjänster
Det sista Du sa Göcke om konkurans till de hem nära tjänsterna, ,ja det måste det ju vara. Så nu mera bör vi inte ge vänner dessa tjänster längre.De högst betalda blir snuvade på avdrag i deklarationen. Eller??
Annons
Visst Göcke... ALL hjälp som ges eller tages emot som innebär en penningtransaktion eller fordrar en gentjänst kan betraktas som svartjobb...

Vargo... nog har även Du anlitat svart arbetskaraft... har Du aldrig någonsin gett ett barn en peng för att de varit duktiga att plocka undan tallrikarna efter maten, diskat upp... eller kanske sprungit och handlat och som tack för hjälpen också fått köpa en liten påse godis ? Eller kanske gett någon nära en peng till att täcka bensinen när man blivit skjutsad någonstans ?
Det här anses inte som svartjobb direkt... men om vi ska vara totalnitiska och rida paragrafer så är även detta svartarbete...
Det förfaller mig otroligt... om Du inte är från Skottland förstås !

//Breeze
pensionär , isåfall är min assistans här på IS med flera duktiga svarare
på tekniska problem rena nageln i ögat på etablisemanget.
, erkänn att det är parodi.
Gratis svartjobb
Göcke... idiellt arbete.. det är en annan femma det !
Är det helt oavlönat så är det inte heller något svartarbete. Det blir det endast när någon form av ersättning ges eller tas emot.
Breeze , det är en löjlig formulering.
inte kan man få en gentjänst av en 90åring med dubbla höftledskulor och
senildement, som inte kommer ihåg vad man gjorde för 1 minut sedan.
som frågar om man tömt postlådan 20 ggr innan man är färdig med att klippa gräset. en yta på 500kvm.

Nä jag håller nog mig till det vanliga med att hjälpa andra och vara nöjd med det sociala kontakter man underhåller.

Det har blivit alldeles för penningfixerat i denna värden.
Jag föredrar att se ett leende när man kommer som ett erkännande att de
kommer ihåg mej. istället för att rassla med plånboken.
Om det är!! Mycke medveten om det rena rama parodin erkänner jag!Kanske Ert jobb räknas som volentärjobb eller idieelt arbete???
Svart arbetskraft är väl om någon utför ett arbete mot betalning? Om man ger ett barn en påse karameller är det väl ingen betalning det är väl en muta Om man skulle betala lite för bensinen när man får åka med i en bil så är det väl mer att dela på kostnaderna
Göcke...
Löjligt eller ej... ALL ersättning ska tas upp om man ska vara ärlig.
Däremot finns det en gräns på när det ska börjas betalas arbetsgivaravgifter och inkomstskatt
Om det sen är en dement 90 åring med"dubbla höftledskulor" eller en 35 åring som betalar spelar inte i lagens mening någon som helst roll.
Det resonemanget finner jag ärligt talat löjligt... man kommer inte undan skattemyndigheten bara genom att säga att man glömt det. Kan man inte klara av något på egen hand förväntas man ha folk som gör det åt en.

Har man sen hjälpt den dementa 90 åringen med "dubbla höftledskulor" och gått därifrån med ett handslag och ett tacksamt leende som tack för hjälpen har man utfört en medmänsklig handling.
Det är en helt annan sak, och det måste man skilja från svartarbete som denna tråden handlar om.

Hursomhelst, jag håller med om att dagens värld är alltför penningfixerad, Tjänster och gentjänster, med eller utan ersättning måste få finnas. Likaså medmänsklighet att hjälpa de gamla.
Om nu lagen upplevs som löjlig kan jag inte rå över. att man inte känner till den kan jag heller inte rå över. Men skjut inte budbäraren för det...

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem