Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Hobby och motor

Råttor

Råttor

Mycket märkliga husdjur har folk hemma, och många av dem skulle jag gärna kunnat haft själv, t.o.m ormar skulle jag kunna tänka mig, men hur kan man ha råttor i sitt hem. För mig finns inget äckligare djur, och bara åsynen av dem får mig att må illa, speciellt den långa svansen.

Har du ett sådant djur hemma så berätta vad du ser hos den som inte jag ser, och varför du valt att ha just en råtta som sällskapsdjur.
Antal svar på detta inlägg: 25
Sidor: 1 2 3 Nästa »

Nej,fy för dessa djur. Aldrig i livet jag skulle ha råttor. Inte ormar eller dyligt heller.
Usch för råttor!!! Jag ryser!

Hundar har jag haft, för tillfället har jag en undulat.
Såg ett program på TV, för ett tag sedan. Där var ett par som hade massor av råttor i huset, det var ett evinnerligt badande och pussande på dessa råttor. När någon råtta dog så hade "matte" begravning, det döda djuret lades i en kartong och förvarades i frysen!!!!!!!!!
Någon här på forumet som är råttägare och kan förklara vad som är mysigt med dessa djur?
Råttor? Räknar ni hamstern dit också. 2 av mina barnbarn har dessa djur. Jag hatar allt vad möss och råttor heter, meen de små hamstrarna är faktiskt söta,dem kan jag t.o.m. hålla i min hand . Jag tycker de skiljer sig från RÅTTAN. ELLER???
Annons
Jo visst gör de. De flesta barn älskar hamster. Men som tur var så ville inte min dotter ha någon hamster när hon var liten.
Absolut Pensionär, funderingar finns att köpa en hamster till mitt 6 åriga barnbarn. Jag har själv haft sådana när jag var ung, och jag tycker de är väldigt mysiga och tillgivna. Men Råttor, nej tack!
Det finns många olika råttsorter. Några av dom väldigt söta. Jag tycker faktiskt att tex hasselmusen är väldigt söt. Visserligen mindre än en råtta men ändå med lång svans. Jag har aldrig ägt någon råtta. Jag tog hand om två marsvin en gång åt en som hade vanvårdat dom. Men marsvin hör väl inte till råttsläktet. Fast det är ju gnagare, så vem vet.
Nej jag har en katt så det där med råtta är nog inget för mig.
Men jag kan nog säga att jag tycker om alla djur. Men jag vill ju inte ha vilda råttor o möss inomhus. SÅ mycket gillar jag inte dom. Sen får vi ju inte glömma att råttor o möss har sin givna plats i ekosystemet. Utan dom skulle andra arter också försvinna. Men OK för den skull måste vi ju inte älska dom. Alla kan ju inte älska alla här i världen - som Stefan Demert en gång skaldade.
Jag har tre katter, så det är ganska rått fritt här omkring.Men under vintern så vill råttorna ha´varmt så då försöker de ta sig in lite varstans . När katterna börjar rikta sitt intresse runt om vid socklarn ,då är det dags att sätta upp fällor i skräpskåp m.m. Men jag gömmer mig nä de ska vittras FY!! Det är som väl är inte mitt jobb!
Jag har inga råttor själv - lite svårt eftersom jag har kattor - men jag har vänner som har både ökenråttor och gråråttor och de är hur mysiga som helst. Väldigt sociala och lätthanterliga och oerhört intelligenta, enda problemet är att de väldigt ofta får cancer och att de inte är så långlivade.
jA LILLIE! Vi har våra favoriter när det gäller djur , men som Du sa de lever ju inte så länge,till alla barns ( vuxna också föresten ) förtvivlan. Många gånger bör man nog tänka efter innan man skaffar ett djur till barn. För saknaden blir jätte stor när den dör.
Jo visst skulle jag tänka mig ha råttor som husdjur! Dessvärre så har jag det här på landet men det är de som kommer utifrån. Det är klart, mina katter gillar ju dessa!

Men, för att vara något seriös i tråden, så är det nu så att ALLA råttor, oavsett tama eller vilda, har en förmåga att sprida sjukdomar ikring sig!
Jag hade en vän som hade råttor (ja, vad för sort vet jag inte men jag kallar alla sorter för råttor hamster, marvinn m.m.) och hon fick någon konstig sjukdom av sina råttor som de troligtvis hade med sig vid inköpet!
Hon köpte dem privat, så vill man ändå köpa råttor bör man nog vända sig till en fackman!

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem