Torsdag 2 maj 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Hobby och motor

Råttor

Råttor

Mycket märkliga husdjur har folk hemma, och många av dem skulle jag gärna kunnat haft själv, t.o.m ormar skulle jag kunna tänka mig, men hur kan man ha råttor i sitt hem. För mig finns inget äckligare djur, och bara åsynen av dem får mig att må illa, speciellt den långa svansen.

Har du ett sådant djur hemma så berätta vad du ser hos den som inte jag ser, och varför du valt att ha just en råtta som sällskapsdjur.
Antal svar på detta inlägg: 25
Sidor: «1 2 3 Nästa »

Vet du vad det är för sjukdom Yvonne, jag har hört att råttor kan överföra mentala sjukdomar, men jag är ingen expert på området.
Jo, Yvonne - det är väl min erfarenhet också. Inte av råttor kanske men av andra typer av djur som man kan hitta "hemuppfödda" eller stressade i affärer. Man skall nog vara lika noga när man väljer fåglar, hamstrar, råttor och kattor, som man är när man väljer hundar.
Vet inte riktig Micke03, men visst har jag en svag aning om att dessa sjukdommar också kan slå sig på hjärnan! Om det blir bestående skador eller ej låter jag vara osagt. Men många sjukdommar på hjärnan gör väl säkert att det kan bli illa åt det mentala hållet också!
Annons
Hur kan ni skriva så elakt om råttor som är det underbaraste och näpnaste djur som finns. Alla råttor och likaså möss är underbart fina,både tama,vilda och blandade. Alla människor som har råtfobier måste söka vård,och hetsen mot råttor i samhället skall upphöra helt. Det skulle vara förbjudet att driva hetsjakt mot råttor. Det är så mycket fördomar om råttor så det liknar ingenting,och det där snacket att råttor sprider smitta är så löjligt så man har inte ord. Råttor sprider inte mer smitta än andra djur! Människor,hundar,katter,rovfåglar och övriga rovdjur sprider betydligt mer smitta än vad råttor gör. Och skadedjur är vi allehop om vi vill överleva,råttor vill också överleva och leva. Och råttor är inte alls äckliga på något sätt,dom är istället mycket renliga och förståndiga små djur som dessutom är släkt med oss människor. Det finns även människor som har råttsvansar med kotor och muskler då dom föds,och dom är människoråttor. Jag skulle också vilja ha min råttsvans tillbaks via stamceller och tillväxthormoner. Jag älskar och dyrkar alla sorters råttdjur!!

Det skulle ordnas speciella skyddade platser där råttor kan få vara,och där inga elaka råtthatare kan göra dom illa på något sätt. Jag lider med råttor för dom stackars djuren är det verkligen synd om.
Jag skrev ett stavfel i inlägget ovan,men rättar till det här nedan.

Människor som har råttfobier skall söka vård!
För lite mer än ett år sedan utbröt det en global svältkatastrof i världen, som tur är har vi i väst inte blivit drabbade mer än kraftiga prishöjningar på mat vilket vi överlever utan större konster.

I Indien har det däremot gått så långt att myndigheterna i den fattiga delstaten Bahir som finns i norra Indien, uppmuntrar sin befolkning att börja äta råttor.

Det är en vin-vin-lösning på svälten som drabbat Indien menar man.

Inte nog att råtta är kött och dessutom nyttigt kött så äter man även upp det djur som äter upp landets vete- och rislager. De lokala myndigheterna uppskattar att årligen äts 50 procent av grödorna upp av vilda råttor.

Hittills har bara den fattigaste av befolkningen i Indien fått äta råtta för att överleva men nu vill myndigheterna att även medelklassen och eliten sätter sina tänder i djuret och man planerar på att tillåta restaurangerna sälja maträtter baserade på gnagaren.

Det som oroar mig är inte råttkött utan att man blir tvungen att äta det som finns när svälten griper tag runt ett land. I vårt fall blir det ju varken råtta eller kanin, det blir saltade mördarsniglar, det fattar ni väl?

Det är väl klart att ni ska skaffa en råtta så att katten får sällskap
Sibirisk Dvärghamster, något av det finaste man kan ha.

Yynglar av sig som en flodvåg. Här finns pengar att tjäna för en pensionär om han vill och gör en deal med ortens zoo-affär. 25;. styck och en kull är ca 8-12 stycken.

Goa att gullia med, leker gärna, skall bo i små hus i burar och efter det att honan fötts skall hanen hållas avskiljd i ca 1-2 veckor i sep. bur.

Sågspån i båda burarna. + chinchillasand. gärna stegar och hjul.

Oftast nattdjur men går att vänja dem till ett normalt dagsliv.

Älskar; ost, skinka, grädde, nötter, salladsblad, morötter, rostbiff,äpple, päron, vindruvor mm mm.

Helt fantastiska, men stäng dörrarna om ni släpper dem i ex.vis köket. Kolla
och täpp till alla springor. De busar iväg och gömmer sig.
Av de 100-tal jag haft var en dödfödd.

Tyvärr lever de bara 2-3 år. Tappa dem inte i golvet. Låt dem klättra på din kropp, de ligger gärna på din mage och myser men ligg i så fall ner.
För som sagt de slår ihjäl sig vid högre fall.

Har ni inte provat? köp en sibirisk dvärghamster, världens roligaste djur!
Alberto!

Jag citerar från ditt tidigare inlägg.

"Tyvärr lever de bara 2-3 år. Tappa dem inte i golvet. Låt dem klättra på din kropp, de ligger gärna på din mage och myser men ligg i så fall ner.
För som sagt de slår ihjäl sig vid högre fall."

Om man står upp faller dom ju ner eller har du så stor mage så dom ligger bekvämt även när du står upp. Ha,ha!
Kära nån´ ! När jag började läsa tråden,

blev jag jätte glad, Micke03, Joanna, syrén, illie

och Yvonne56, är tillbaka!!!!

Men plötsligt såg jag ett inlägg av mig själv,

tittade på datumet 20070813, glädjen falnade,

var finns alla dessa gamla goa människor?

Sedan vad det gäller sällskapsdjur, så har vi ju olika smak.

Jag är hund och katt vän i första hand,

men tycker om de flesta, andra djur också.

Undantagna är ormar, råttor (vilda) möss(vilda)

Jag har tre katter som håller råttor och sorkar från hus och

trädgård.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem