Lördag 27 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Hobby och motor

Råttor

Råttor

Mycket märkliga husdjur har folk hemma, och många av dem skulle jag gärna kunnat haft själv, t.o.m ormar skulle jag kunna tänka mig, men hur kan man ha råttor i sitt hem. För mig finns inget äckligare djur, och bara åsynen av dem får mig att må illa, speciellt den långa svansen.

Har du ett sådant djur hemma så berätta vad du ser hos den som inte jag ser, och varför du valt att ha just en råtta som sällskapsdjur.
Antal svar på detta inlägg: 25
Sidor: «1 2 3

Hejsan.

Först vill jag berätta vad vi har för husdjur.

74 ormar i olika färger och arter.
15 ödlor även här i olika varianter.
6 grodor (2 sorter)
3 Tamråttor (toppörade & dumbo)
7 Tam-möss (engelsk typade)
2 hundar

Sen har vår dotter 2 ormar, 1 ödla och 2 dvärghamstrar.
Hon har haft vandrande pinnar förr men dom var inte så kuliga


Utöver detta så har vi en uppfödning av råttor och möss för att få mat till våra ormar.
22 burar igång och jag vet inte hur mycket djur det finns där.
Säkert 150-200st.....


Som ni ser så finns det ett intresse av djur i denna familj

Nu ang. råttor.

Eftersom vi har både uppfödning av dessa djur som mat och TAMRÅTTOR så borde det vara lite problematiskt.
Jag har en egen gräns för vad jag gillar och ogillar.

Mina ormar måsta ha mat och det är den drivande kraften i mig som ser dessa råttor som mat och mina egna tamråttor som tama sällskapsdjur.

Våra tamråttor är familjemedlemmar och dom behandlas med värdighet.
Vi har en bur som är ca 120 x 60 x 90 cm och där finns allt som en råtta behöver med gömställen och hyllplan i olika nivåer, hängmatta, leksaker m.m.

Att dom skulle sprida sjukdomar är en gammal myt.
Dom KAN sprida sjukdomar, men det gör människor också.
Om man köper råttor från uppfödare som man vet har fina djur med fina linjer så behöver man inte vara orolig alls för sjukdomar.
Sen kan råttan bli sjuk ändå. Dom blir förkylda liksom vi blir.
Allt handlar om att man ska ge råttan rätt mat, färskt vatten och tillskott av vitaminer antingen i form av frukt och grönsaker eller om man vill ta till latmetoden med vitamindroppar i vatten

Det finns däremot en sak med råttor som man inte kan se när man köper från uppfödaren eller affären.
Det kallas för "sned-skalle" och ser ut som om råttan fått en hjärnblödning då den lutar huvudet och springer runt runt i buren och trillar ganska ofta.

Det rättar sig med tiden men jag tror inte det blir bra alls så en veterinär rekomenderar en avlivning av djuret.

Vi har haft 2 råttor som haft detta och den ena blev inte bättre så vi tog han till vet. för insomning. Den andra blev bättre efter ett tag och lärde sig hantera sin snedhet. Vi valde ändå att ta bort henne för det såg inte roligt ut när hon blev uppspelt...

Svansen:

Mina föräldrar gillar inte heller denna del på råttan eftersom den oftast ser lite knottrig ut. Det bästa man kan göra är att låta den som inte gillar svansen (hur nu man kan tycka den är äcklig) få känna på den.
Nu när dom sett så många råttor hemma här så har dom vant sig vid detta

Att ha dom som husdjur:

Först och främst så om man jämför med t.ex. hamstern så blir en råtta mycket tamare. Möss hear en tendens till att bita mer än en råtta, likaså marsvinet. Kaninen har ett häftigare humör och är mer bestämd så vill inte kaninen så ska man låta den vaa annars så både river och bits den för att komma loss.
Detta förekommer inte på råttan alls utan den är verkligen glad och pigg alltid.
Lättskött och kräver inte så mycket utrymme som t.ex kanin och marsvin som är de vanligste gnagarna hemma hos folk.

Utseendet:

Det finns en hel drös med färger och teckningar på råttor.
Även olika hårlag....
Och som jag nämnde tidigare Dumbo.
Dessa Dumbos har inte öronen som en vanlig råtta (toppörad) utan lite längre ner på sidorna och lite större, som elefanten dumbo

Bild på en Dumboråtta med de stora öronen:
http://www.jaysanimalencounters.co.uk/sitebuildercontent/sitebuilderpictures/d
umdorat.jpg

Den som tycker denna råtta är äcklig får nog gå till doktorn

Mvh Mattias
zactell

Har du giftormar!!!!

Se till att dom inte rymmer!!
Djur är kul och man måste nog lära sig och förstå varje arts egen egenskap för att kunna uppskatta dom som sällskapsdjur.
Har inga själv just nu men gillar hundar skarpt, stora busiga med en egen vilja så att det är en kamp om vem som bestämmer.
Om sjukdomar på råttor och möss. Möss äter sina egna, om råttor gör det vet jag inte. Detta skapar nog bra förutsättningar för att skapa sjukdomar i sinnet typ galna kosjukan. Möss får ju också i sig en massa mikroorganismer i födan som vi människor kan bli sjuka av. Så jag tror att huruvida de är smittbärare av farliga grejor för oss människor handlar om födan och deras miljö. En mus/råtta född i fångenskap och matad med samma käk som vi äter borde inte vara mer smittbärare än exvis en hund.
Men jag är bara amatör på området så expertisen må rätta mig.
Jag är fjällvandrare och jag har haft en diskussion med en vetrinär på nätet huruvida man kan käka lämmel under vandring. Dom är ju ganska lätta att fånga. Men han avrådde mig skarpt för dom kan vara bärare av virus farliga för oss människor även efter kokning.
Diskussionen kan läsas här http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=12808
Annons
Ursäkta min kära, inlägget ovan är skrivit av pedhan, ingen annan, råkade skriva vid fel dator där hon var inloggad
Nej. Inga giftiga djur i mitt hus

Har ju en spottkobra men den kan min fru tämja

Sida:
« 1 2 3


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem