Fredag 26 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Mitt hus brann inatt

Mitt hus brann inatt

En granne till mig orsakade brand i min huslänga i natt. Hon hade antagligen sängrökt och somnat, påverkad som hon var av antingen alkohol, droger eller både och.

Jag bor en ett hus med tre uppgångar med varsin 6 lägenheter. Hon bor i uppgången bredvid. Jag vaknade vid halv sex tiden på morgonen och kände att det luktade rök. Tänkte att det var någon som rökte på balkongen men när röken blev fränare så gick jag och kollade från min balkong. Hela gården var då fylld med brungrå stickande rök.

Slängde på mig kläderna, tog mobilen och rusade ner för trappan (jag bor högst upp, hon bor längst ner). Hennes ytterdörr var öppen och hon sprang som en yr höna med en liten vattenkanna och försökte släcka! Röken var på väg ner mot golvet så jag fick slita bort henne därifrån, annars hade hon med största sannolikhet blivit kvar därinne.

Man kan inte fatta hur fort en lägenhet blir övertänd. Två stora misstag gjorden hon. Nämligen att öppna både balkong- och ytterdörren för att vädra ut! Elden fick därmed ett ytterst snabbt förlopp. När jag gick till baksidan av huset så möttes jag av en explotion som kastade omkull mig, varvid elden började slicka ytterväggen mot andra våningen. Fick en del skrapsår men inget allvarligare.

Visste att hon hade barn, som tur är så var de inte hemma. Hon har också hund, katt och andra smådjur. Hunden blev räddad, de andra avled tyvärr.

Samtidigt som jag brottades med henne så var jag i telefon med 112. Det tog trots det minst en halvtimme innan brandkåren kom. Lite sent, tycker jag eftersom det inte är så långt till brandstationen.

En annan granne fick ut alla de andra hyresgästerna under tiden. De flesta stod därute på gården med antingen pyjamasen eller nattlinnet på. Vissa i bara trosor och t-shirts.

Under tiden tänkte jag rädda det som räddas kunde i min lägenhet så jag sprang in för att börja samla på mig. Insåg dock snart att det är meningslöst. Jag har en del samlingar som är så omfattande att det inte går att välja ut specifika exemplar. Så jag gav upp.

Nu gick det som tur är att rädda huset. Två lägenheter blev urbrända och alla de andra är rökskadade eftersom den sotiga röken gick rätt igenom alla fläktar.

Det som återstår nu är alla försäkringsärenden och obehag. Min garderob luktar som ett böcklingrökeri. Resten av lägenheten likaså. Vädra kan man heller inte eftersom det då kommer in ännu mer äcklig rök från den utbrända (nu släkta) lägenheten.

Finns det kanske någon på det här fina forumet som kan ge lite tips om hur man skall gå tillväga när det gäller det juridiska?

Avslutningsvis. Det var trots allt tur att inga människor omkom!

EZ
Antal svar på detta inlägg: 29
Sidor: 1 2 3 Nästa »

Ja rådigt räddning. Och som du skrev så tur att ingen omkom.
Men det är ett snabbt förlopp när elden väl sätter fart.
Kan bara beklaga de som fick sina lägenheter utbrända.
Jag lyfter på hatten för ditt rådiga ingripande ElectricZombie

angående det juridiska så ligger väl det på ditt försäkringsbolag.
och den först drabbades bolag.

Fotografera allt du kan ifall det blir problem.
och be om en firma för brandsanering från ditt försäkringsbolag.
ickeförstörande sanering är en lång process tyvär.
Elektronik med plast och gummidetaljer har en tendens att snabbare gå sönder. vissa kläder blir som klister osv. listan kan göras lång tyvär.
Tack för era svar killar! Mycket att tänka på där Göcke. Man är i schocktillstånd så det är uppskattat med lite "guide lines".

EZ
Annons
Mycket bra gjort EZ.
Fy tusan vilket trauma. Det blir nog inte lätt för dig att sova inatt.
Frugan brände vid, på spisen i går. Så brandvarnaren illtjöt.
Då funkar den bra tänkte jag!
Så min fråga blir ju, var det ingen brandvarnare som pep någonstans?

MVH Oskar
Jo, hon blev väckt av den. Det konstiga är att hennes hund inte skällde. Hon har en schäfer/irländsk varghund blandras.

Att sova kan bli svårt. Är helt uppskruvad. Kompisen är här nu för att jag skall kunna snacka av mig .

EZ
Fy va´hemskt, tur som du säger att ingen mäniska blev fysiskt skadad. Men psykiskt kan det sitta i ett bra tag! Skönt att du har en kompis som ställer upp.det är vid sånt här de behövs!! Hoppas också att allt ang. försäkringar går bra! Kan också behövas!!
Fy så otäckt!!! Bränder är nog det otäckaste jag vet. (Vi hade en pyroman här i området för några år sedan som satte skräck i oss allihop). Vad stark du är, som lyckades vara så klar- och snabbtänkt!
Vilken tur i oturen att ingen människa skadades fysiskt - för jag antar att ni allihop kommer att må lite dåligt psykiskt efter det här.

Hoppas att försäkringsbolaget jobbar snabbt och att saneringen går bra, utan att du behöver förlora något från dina samlingar.
Tack alla för visad sympati! Uppskattas!

En sådan här situation avslöjar genast vilka om är ens sanna vänner.

Jo, jag var ganska kall när det hände. Det var först efteråt som man började darra på manschetterna.

Tjejen har tydligen inga direkt vänner och är ovän med sin enda släkting, modern. Därför har ett par andra grannar tagit henne hem till sig. Hon var helt bruten.

Djuren (en katt, två kaniner och vita möss) tillhörde hennes son, som tur är inte var hemma. Hon har en del förklaringar framför sig. Han är bara 8 år.

EZ
Ja, "stackars"kvinna, hans bästa vänner och säkert flera kär ägodelar som har gått upp i rök! Men tydligen har han någon som kan trösta honom, de som han var hos.Eller?
Ta´nu hand om dig själv,försök gå ner i varv!!
Tack pensionär!

Ja, han var hos en kompis. Dock är den familjen inte hennes kompisar direkt.

EZ

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem