Torsdag 18 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Övrigt

Samtal i natten vad skall man tro

Samtal i natten vad skall man tro

Inatt vid 23.30 väcktes jag av att telefonen ringde, blev orolig eftersom jag har en dotter som är sjuk, och tog därför telefonen.

Det var en dam i Orlanda Florida, som talade om för mig att Radison hotel hade plockat fram mitt namn bland 10 000 tals resenärer till USA 2006.

Jag hade därmed vunnit ett pris bestående av 8 nätter på Radison hotel i Orlando, i deras allra finaste svit, mat ingick hela vistelsen, jag skulle åka en kryssnig till Bahamas på 3 dagar med allt betalt, göra ett besök på Disney World och Universal Studios, och tusen andra saker.

Totalvärdet på denna "vinst" skulle var 3000 dollar, allt jag behövde göra var att ta mig själv till Florida, betala någon avgift på 295 dollar, och lämna numret på mitt ID kort som legitimation.

Många frågor infann sig efter samtalet.

Var fick hon mitt telefonnummer från, hon kände också till min e-mailadress.

Hur fick hon reda på att jag var i USA 2006, dessutom min ankomstflygplats.

Hur kan hon vara så vansinnigt dum, så att hon tror jag skulle lämna ut mitt ID nummer till en person jag inte alls vet vem det var, försökte dessutom ringa upp hennes nummer, som jag hade på min presentatör, men fick bara upplysningen wrong number.

Tag detta som en varning, men jag förmodar alla känner till sådana här lurendrejare tidigare.
Antal svar på detta inlägg: 22
Sidor: 1 2 3 Nästa »

Jag har läst om något liknande. Det var också en vinst som vinnaren bara behövde betala en viss summa för tullavg. eller något sådant! Det framkom att allt var en bluff!! Tag reda på mer om det hela, vart Du ska skicka pengarna m.m. Fick du någon referens adress?
Om allt är OK. så grattis!!
Om ett erbjudande, särskilt via internet, är för bra för att vara sant så är det förmodligen inte det.
Nej Nej, jag sade till henne att jag ansåg det var en bluff, och att mitt visa nummer skulle hon aldrig få, och då ändrade hon tonen och blev riktigt otrevlig.
Annons
polisanmäl händelsen !!
Instämmer med Göcke. Kanske t.o.m. till pressen, för att varna andra!!
det kanske är dags att konsumenten kräver en möjlighet att skapa ett eget filter på
vad man vill skall kunna ringa upp och under vilka av dygnets timmar.

det borde ju vara helt möjligt, när operatörerna kan sälja ut våra nummer till calföretag så borde vi kunna få spärra de vi inte vill ha.
Har du gått vidare med samtalet du fick Micke??
pensionär, jag har bett min kusin i USA att kolla upp numret, men har ännu inte hört något.
Det här du beskriver är jättevanligt i USA. och ja det ären Bluff.
Min pappa råkade ut för det för ett tag sedan - och han tyckte också det var väldigt obehagligt. Det otäckaste är, att det är så väldigt många som lämnar ut både personnummer och kreditkortsnummer till sådana här skojare! (T o m de s k "Nigeriabreven" fungerar ju fortfarande...) De blir så förblindade av "vinsten" eller "arvet" att de går på vad som helst.

Det är alldeles för lätt att få fatt i information om människor idag. Vi har en familjemedlem som drog sig undan familjen för 17 år sedan och vägrar ha kontakt sedan dess. Med jämna mellanrum har jag kollat upp var hon finns, för att åtminstone se att hon rent ytligt sett har det bra (fast bostad, jobb osv. Numera är det lätt att hamna vid sidan om samhället.) Det tog mig inte 5 minuter att plocka fram hennes adress, telefonnummer och se att hon lever med en man och att hennes dotter gick ut första året på gymnasiet i juni.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem