Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

CD-DVD Brännare

CD-DVD Brännare

Jag har fått ett problem med min brännare. Det går bara att bränna DVD-skivor men inte CD-skivor.

Alltså om jag stoppar in en tom DVD-skiva så får jag upp rutan vad jag vill göra med skivan, men stoppar jag i en tom CD-skiva så händer ingenting alls. Går jag in i utforskaren och klickar på CD-/DVD enheten så får jag upp en ruta där det står att det inte finns någon tom-skiva i spelaren fast att det finns en när det gäller CD-skivor. Med DVD-skivor så är det inga problem.

Jag har en Dell Dimension 9150 och kör med Vista Ultimate. Detta bara hände helt plötsligt en dag för det har fungerat innan.

Fattar inte att den kan läsa tomma DVD-skivor men inte tomma CD-skiv
or!!! Hoppas att någon sitter på svaret för jag vill kunna bränna både och....

//Raj-Raj
Antal svar på detta inlägg: 44
Sidor: 1 2 3 4 5 Nästa »

Du har nog samma problem som jag , den vill inte ta brännda skivor .

Du kan se vad det står på den tråden jag startade " Problem me Data-Cd "

Hoppas att det kan hjälpa dig .
Detta är inte samma problem för jag har kunnat bränna skivor innan i min brännare både CD-/DVD-skivor. Den läser brända skivor men den bränner inte dem om det inte är en DVD RW-Skiva.
Raj-Raj , jag tror du har dirrektasses instalerat för att kunna köra RW skivor , då ser systemet en cd som en hårddisk eller USB minne, stäng av den funktionen.
Annons
Göcke, vill du förklara lite mer ingåedne hur jag sstoppar och var jag hittar detta. Det kan var så som du skriver men jag vet inte var jag hittar det.

//Raj-Raj
kolla om du har funktionen dra och släpp filer förbockad.
en windows komponent, högerklicka på enheten egenskaper/inspelning

en annat alternativ som även kan krocka är om du har Roxio/Sonic programvara då får man avinstallera just den funktionen i ta bort program.
men bara den delen som har att göra med RWfunktionen

orsaken är att en microsoftuppgradering gör så att denna krock sabbar cd inspelningen , om jag inte minns fel.
Var hittar jag dra och släpp filer då så jag kan bocka av den?
Jag har inte Roxio/Sonic programvara i datorn alls.
Var hittar jag dirrektasses som du beskrev längre upp i ett inlägg?
högerklicka på enheten välj egenskaper/inspelning och läs vad som står där
Jag har Windows Vista och det står inget sådant där.
Finns det ingen fil som man kan ladda ner på Microsoft som rättar till problemet så man kan bränna CD-skivor också och inte bara DVD-skivor?

//Raj-Raj

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem