Onsdag 24 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

CD-DVD Brännare

CD-DVD Brännare

Jag har fått ett problem med min brännare. Det går bara att bränna DVD-skivor men inte CD-skivor.

Alltså om jag stoppar in en tom DVD-skiva så får jag upp rutan vad jag vill göra med skivan, men stoppar jag i en tom CD-skiva så händer ingenting alls. Går jag in i utforskaren och klickar på CD-/DVD enheten så får jag upp en ruta där det står att det inte finns någon tom-skiva i spelaren fast att det finns en när det gäller CD-skivor. Med DVD-skivor så är det inga problem.

Jag har en Dell Dimension 9150 och kör med Vista Ultimate. Detta bara hände helt plötsligt en dag för det har fungerat innan.

Fattar inte att den kan läsa tomma DVD-skivor men inte tomma CD-skiv
or!!! Hoppas att någon sitter på svaret för jag vill kunna bränna både och....

//Raj-Raj
Antal svar på detta inlägg: 44
Sidor: «1 2 3 4 5 Nästa »

såg inte att du körde Vista Raj-Raj.
Bara att du hade en Dell Dimenssion
och de hade ett liknande fel just i XP. och med det medflöjande brännarprogramet.

vilket brännarprogram har du då.?
eftersom du fick felet plötsligt bör du fundera vad du installerade eller gjorde innan.

och har du kontrollerat hos Dell så de inte har lösningen.
Ingen fara Göcke, jag har nero. Det var ett tag sedan som jag brände en skiva så jag vet inte exakt vilka program som har installerats eller vads om har gjorts med datorn. Jag har ringt Dell och det enda svar jag fick från dem var att formatera om datorn men jag är inte så pigg på att göra det ännu. Jag lyckades att bränna en skiva i går för att efter det problemet återuppstod igen. Får väl hoppas att någon här har stött på samma problem och sitter inne med lösningen annars så får man väl formatera om datorn.
hade sama problem med nero men det fungerade när jag instalerade om det
Annons
RammsteinHalo: Tack för ditt inlägg, men om det är Nero som är felet varför får jag inte upp rutan när jag stoppar i cd-skivan vad jag vill göra med den tomma skivan? hade du också det felet att du inte fick upp när du stoppade i cd-skivan?
Har nu avinstallerat Nero 7 och installerat Nero 8 men fortfarande samma problem.
Typiskt vista! har du testat med att scanna Hårddisken? prova det i annat fall får du försöka att ominstallera allt! Kan vara korslänkat eller virusangripet varigenom funktionen inte utförs. Har du någon gång testat att uppdatera drivrutinen Via kontrollpanelen - Om nu vista har en sådan.
Kolla också om du har ström till brännaren (Kan vara glapp i sladden som gör att den inte startar upp ordentligt) Kolla detta och korrigera detta. Rensa också hårdisken med Microsoft One Care Safety Scanner på
www.microsoft.com. Tar visserligen lång tid. Men det kan lösa problemet.

GOOD LUCK!!!
Gollum 1: Rätta mig om jag har fel, menar du att Counter Spy skulle vara det som gör att jag inte kan bränna cd-skivor?

//Raj-Raj
Okej, missförstod dig innan, du menar att det är ett spyware eller virus som gör att jag inte kan avinstallera Counter Spy och starta min CD-/DVD-brännare. Jag ska testa din länk och köra igenom datorn och se vad resultatet blir.

//Raj-Raj

Jag hade liknande problem med mina CD-R skivor. . Det gick inte att läsa dem. . Jag har både en DVD-CD brännare (Nec) och en CD brännare (Philips) på mina fasta dator.
Nu har jag löst problemet men jag är osäker om vad som var lösningen.
# 1. Jag använde tidigare en Sony-brännare och skivorna var då formaterade med "Direct CD" nu när jag använder Nero heter formaterings-programmet "InCD". . När jag satte in en älder CD-skiva och försökte läsa den fick jag meddelandet : I: är inte tillgänglig. .Begäran kan inte utföras pga. ett fel i en I/O-enhet. . (vad det nu är för något)
# 2. När jag sedan försökte formatera skivorna med Nero - InCD gick det inte att utföra formateringen. . Slutligen kom jag fram till att orsaken var att Norton Internet Security (mitt antivirus program) i personlig brandvägg var inställt på att blockera InCD. . När jag ändrade till "tillåt alltid" för InCD fungerade det att formatera CD och CD-RW skivor.

Så nu fungerar allt helt ok igen. . Jag kan läsa och kopiera till CD-RW och DVD-RW skivor. . Jag har inte använt dem på länge eftersom jag har skaffat en extern Hårddisk som är ansluten med en USB-kabel. . Där sparar jag mina Ghost-backup-kopior och annat material som jag vill säkra.

Jag hoppas Raj-Raj att dessa förslag kan vara till hjälp för dig. . Annars får någon annan komma med ett bättre förslag.
Hej Raj-Raj! När du ska bränna cd-skiva i Nero 7, och öppnar nero start smart så uppe i ovankant har du en rullgardinsmeny där du då väljer CD, DVD eller CD/DVD.

Vad händer om du väljer CD där då?

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem