Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

CD-DVD Brännare

CD-DVD Brännare

Jag har fått ett problem med min brännare. Det går bara att bränna DVD-skivor men inte CD-skivor.

Alltså om jag stoppar in en tom DVD-skiva så får jag upp rutan vad jag vill göra med skivan, men stoppar jag i en tom CD-skiva så händer ingenting alls. Går jag in i utforskaren och klickar på CD-/DVD enheten så får jag upp en ruta där det står att det inte finns någon tom-skiva i spelaren fast att det finns en när det gäller CD-skivor. Med DVD-skivor så är det inga problem.

Jag har en Dell Dimension 9150 och kör med Vista Ultimate. Detta bara hände helt plötsligt en dag för det har fungerat innan.

Fattar inte att den kan läsa tomma DVD-skivor men inte tomma CD-skiv
or!!! Hoppas att någon sitter på svaret för jag vill kunna bränna både och....

//Raj-Raj
Antal svar på detta inlägg: 44
Sidor: «1 2 3 4 5 Nästa »

alla tillverkare gör nya firmware till dvd-brännare, ta o ladda hem den senaste och kör dcen... det brukar fixa till det.
loan: Detta är gjort efter kontakt med Dell men det löste inget problem ändå. Kan fortfarande inte bränna CD-skivor alls bara DVD-skivor. När jag sätter in en tom cd-skiva så händer ingeting alls. Lampan på cd-brännaren blinkar en stund och sedan släcks den och inget mer händer.
Raj-Raj , har du en cd för rw formatet så testa den, ingen DVD-rw

problemet du har liknar mer och mer samma problemställning som fanns i XP
och roxios rw-programvara som inte ville släppa taget, och då kände inte läsaren igen vanliga cd skivor men dvd skivor funkade finfint.
Jag har inte svaret varför , men kan tänka mig att den inte släpper filformatet som rw-disken har. och problemet kom när microsoft själva uppgraderade sin rw-programvara.

hoppas att du finner på lösningen, ge bara inte upp
Annons
Har nu installerat om Vista men ändå så går det inte att bränna cd-skivor!!! Jag har precis samma problem som har beskrivits ovan. Vad ska jag ta mig till?
kontrollera om cdspelaren har någon ny uppdatering att installera.
eller drivrutin. och kontrollera i kontrollpanelen så inga fel finns synliga på cd/dvd spelaren

Annars så tror jag att din CD/DVDspelare har säckat ihop


eftersom din dell har en service tag så kan du gå in och leta på den efter uppgraderingar. föresatt att den köptes med Vista förinstallerat.

du kan även tanka hem diagnosprogram för hårdvaran

maila mig servicetagen så skall jag hjälpa dej att leta
Göcke: jag har installerat den senaste uppdateringen från Dell. Jag har också forskat lite nu och jag kan bränna CD-RW och DVD-RW men inte en vanlig CD-R skiva. Om nu min brännare är kass varför kan den då bränna de alternativen? I utforskaren så står den på enheten DVD-RW enhet, ska det inte stå CD/DVD-RW enhet? Vet snart inte vad jag ska göra åt det hela.
Jag mailar över taggen i morgon till dig Göcke så får vi se om du hittar någon annan uppdatering. Jag köpte den med XP men jag har varit i kontakt med Dell och den går att köra Vista på. Det är också Dell som har hjälpt mig med uppdateringen till min CD/DVD-spelare.
jag tror att det är just det som är problemet, RW är ett annat filformat och du måste växla format i brännarprogrammet möjligen.
Raj Raj Jag sa inte att det var så men det kan vara det. Vad fick du för svar på din scanning? Vore kul att veta! Jo det är så det skall stå om jag inte misstar mig
Gollum: Jag kan inte köra Microsoft One Care Safety Scanner på
www.microsoft.com. Det står att jag ska installera filen och det gör jag sedan står det att jag ska starta verktyget men då kommer rutan upp igen att jag ska installera. Det håller på så hela tiden så jag kan inte scanna datorn med hjälp av Microsoft One Care Safety Scanner. Felet finns fortfarande kvar att jag inte kan bränna vanliga cd-skivor CD-R men alla andra skivor kan jag bränna CD-RW, DVD-RW.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem