Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Hobby och motor

Tuggar sönder kablar

Tuggar sönder kablar



Är det någon som har ett tips om det finns något som man kan spraya eller smörja olika kablar med så att valpen inte ger sig på att tugga på dem ????

Jag har en 6 mån. gammal hundvalp ( american cocker spaniel ) som tuggar på det mesta. . Även på sladdar och kablar. . Än så länge har han bara gett sig på USB-kablar ( till skrivaren, scannern och telefonluren ). . Men jag är orolig för att han ska ge sig på en el-sladd.

Jag har satt upp olika skärmar och lådor och skydd för sladdar men det går ju inte att dölja alla sladdar.

Så, om någon har ett tips för att komma runt detta problem så vore jag tacksam att få höra det.
Antal svar på detta inlägg: 25
Sidor: 1 2 3 Nästa »

Ja du, jag vet inte om det överhuvudtaget finns nåt som hjälper mot detta! Valpar är ju så nyfikna på allt och jag tror det är individuellt vilka som biter och inte biter.

Jag har själv två st vovvar och när dom var valpar så gned jag in de sladdar (eller annat) dom bet på med vanlig ättika. Det hjälpe faktiskt lite grann. Man får ju upprepa hela tiden förstås... Sedan finns det att köpa på hundaffärer lite olika sprayer men jag har inte testat dessa så jag vet inte om det hjälper...

Lycka till med din valp!
axe
Pröva med att skaffa kabel skenor att festa på golvlisten.

MVH
bravo
Pensla med hjorthornsolja. Men dutta försiktigt, det luktar en del och kan fläcka av sig. Finns hos t ex lantmännen. Jag använde det för att hindra hästarna att bita i inredningen, funkar kalasbra.
Annons
Jag har en tik på 8 mån i huset nu. Hon har inte varit den som tuggat på saker men vissa är ju bara för svåra att motstå

I vårt fall har det varit stolsben mm av trä. Det jag fick tips om o som faltiskt hjälpte var att ströa lite vitpeppar. Förta gången hon skulle prova bita så nös hon o backade undan. Efter det har det räckt med lukten på ½ meters avstånd så har hon backat undan.

En vän hade problem med sladdar precis som du o där hjälpte vitpeppaar också. Helt kanon, finns alltid hemma, ofarligt med tex barn i huset o bara att ströa på mer vid behov.
Känner du ingen bonde som du kan låna ett elstängsel av. Tror att ett sådant skulle bota valpen.
Det ligger något i ditt svar svenkalle, jag hade en hund för över 20 år sedan som var hel förtjust i grabbens bilbana, han var som tokig i att försöka att ta bilarna så fort vi höll på och körde, men till slut så kom han åt skenorna med nosen och fick väl en obehaglig överraskning och efter det så var inte bilbanan intressant längre.
axe!

Jag har en kompis vars valp tuggade sönder alla sladdar under
skrivbordet, alla utom en och det var den som var "laddad"
med ström!!!

Jag tror att hunden "känner" att det är ström i och låter
därför bli att bita i just den kabeln!

Hon är jätteduktig med hundar och leder valp- och spårningskurser.

Mestadels använder hon en s.k "Klicker" i sin träning!

Jag ska fråga henne om tips och återkommer med ett bra svar!
axe!!

Lyssna inte på alla tokiga råd. När du ser ser valpen tugga på något. Ta den i nackskinnet säg "nej ". Ge den ett tuggben.

Fostrar man sin hund riktigt från början så har man glädje av den. Annars blir det bara elände. Anmäl den till en hundkurs. Det är det bästa.

Här är en bra sajt, men det räcker inte, men kan ge lite stöd.

www.bemoredog.se

Det finns hundkurser i Sandviken. Så skyll inte på det. He,he!!

www.hundkurs.nu/medlemmar.php?max_age=100&min_age=5&ob=4&
so_loc=245&z=1 - 30k

Klipp och klistra så kommer du rätt!!
Ge jycken ett utmanande alternativ så löser det sig säkert.

/B
Ps. kolla min profilbild.
Jag tror inte att hundar känner om en kabel är "skarpladdad". Har sett för många söndertuggade kablar för att tro det. Har även sett hur hundar kan börja uppföra sig konstigt efter en ordentlig stöt. Däremot verkar dom överleva tuggandet även då dom får frysboxar m.m. att lägga av.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem