Torsdag 2 maj 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Övrigt

Brandvägg i router

Brandvägg i router

Hallo igen !!
Är det nödvändigt att ha brandvägg i router om jag redan har en "vägg" i Telias säker surf paket ??.
Antal svar på detta inlägg: 33
Sidor: «1 2 3 4 Nästa »

Jag kör Netgear, D-Link, 3-com mfl produkter
blir alltid nyfiken när någon slår hårt på en produkt, då vill jag ha mer uppgifter. för och nackdelar kan finnas ja, men vad är det som gör att just D-link är så dålig ?
är den svårkonfigurerad eller har den för många eller få möjligheter att justera det man vill. eller är det så att den inte fungerar mot en specifik internet leverantör.
eller är kundsupporten dålig.

Nochen vilken trafik är det som din kompis inte får igenom?
Göcke D-link är skit produkter som inte håller vad de lovar och så har de dålig firmware.

Så det är inte bara programvaran, utan processorn som sitter i dem är för klen och klarar inte 10mbit full duplex på wan porten vilket är utlovat och även suppoerten har sagt till mig att de ska klara.

De har för taskig kylning på processorn så många av deras routrar brukar brinna upp efter ca 1 år, klarar den sig så länge så håller den längre, kända problem med firmwaren att den inte kan behålla en uppkoppling för de flesta bredbandsleverantörer i sverige.

Ja räcker inte de för att bli klassad som en skit produkt då vet jag inte vad.
Svar till Rob / Göcke / Benny...

Jobbar med alla 3 märken, alltså D-Link, Netgear, och HP Procurve.

Man kan väl säga att D-Link är en mycket prisvärd produkt för hemanvändare, lätt att konfigurera och mest tuta o köra, kanske inte världens bästa kvalitet, men den har blivit bättre, på dom trådlösa har jag inte haft mer än 1 retur i år! Det är kanske mindre än 3 % i alla fall....

Netgear är egentligen samma skit, men dom har ett bättre rykte och det är inte därför att dom är så mycket bättre, det är för att det sålts alldeles för få, för att det skall skapas ett dåligt rykte om dom... Men även dom har blivit bättre, kanske en klass bättre än D-Link vad gäller routers och accesspunkter...

HP ProCurve är en helt annan historia, där får man verkligen en produkt som kan sitt jobb! Överdimensionerad i varje aspekt, och gör jobet utan att anstränga sig, förvisso ca 3 ggr så dyrt som D-Link & Netgear, men för den vana hemma användaren och det lilla kontoret så är detta kanon, Dom är helt klart seriösa....

Och steget upp är väl Cisco då som skall ta hand om den krävande användaren! Det lite större kontoret, eller det lilla IT företaget där krav ställs på Extrem tillförlitlighet och bra prestanda.....

Lycka till med era inköp, och lita inte för mycket på allt negativt som skrivs om D-Link, dom fungerar trots allt ganska bra.........

Mvh

Minion IT
Annons
Ja det är väl som baken ,tvådelat här också.
ett ryckte kan lätt bli defakto standard. när man för snacket.
Jag faller också för frestelsen att sabla ned vissa produkter.
så jag är inget undantag.
Men jag stämmer nog in i Minion IT kön.
För vanliga användare så kan man använda D-Link de är inte bättre eller sämre än de andra konkurenterna i samma prisklass.
Minion.

Om folk vill kunna använda sin bandbredd fullt ut är inte d-linken att rekommendera.
Netgear använder snabbare processorer i sina vad jag fått höra.. det enda jag vet med 100% säkerhet är att D-link routern 704 och 604 som är avsedda för hemanvändare ej klarar av at utnytja ett telia 8000 abbonemang fullt ut de klarar aldrig komma upp i 8mbit, och de klarar itne av BBB VDSL där är det helt kört. och de har ej något svar på varför de itne funkar på supporten heller. Men det kan jag förklara med att deras processor i routrarna helt enkelt inte klarar av arbetet de måste utföra för att routa trafiken. samma sak gäller BBB ethernet funkar inte heller.

Sen vet jag inte hur bra deras produkter som kostar några kronor mer runt ca 2000kr de kanske har bättre kvalité.

Men en sak alla användare är överens om är att D-links firmware är jäkligt dålig. Bugen med att telia abbonemnag kopplas ned i tid och otid fixa de Nästan, den kom tillbaka efter ett tag. Polaren körde comhem det funka inte alls bara koppla ner så han fick någon special firmware då vart det ännu värre.

Så att säga att det bara är att de fått dålig publicitet är fel. Deras routrar för hemanvändare är vekligen dåliga.

Idag kör jag med en dator som gateway och jag har aldrig varit så nöjd. inga problem med nedkopplingar och jag utnytja min bandbredd fullt ut.
Svar till Rob //

Tråkigt att just du och dom runt omkring dig har haft problem med D-Link.... Dom produkter som du nämner tillhör ju kanske inte just den typ av produkter som jag arbetar med, men jag vet att det har varit lite problem med dom. Jag vill inte på något sätt vara en ambassadör för D-Link, men jag måste ju kontra med att nämna en produkt som jag testat och som fungerar betydligt mycket bättre än förra generationen....
DI-804HV är en VPN router som har både kapacitet och prestanda som väl matchar Netgears produkter. Vill man köra trådlöst så tycker jag man skall välja en DI 824VUP+.

Ingen av dessa har inbyggt modem i sig, och processorns kapacitet kan fullt nyttjas av routern....

Har inte så mycket till övers för "allt i ett" produkter....

Lite som att köpa hemma bio paket modell allt i ett? En köpare av sådana produkter kan inte ställa så höga krav på produkten då man faktiskt får vad man betlalar för!

Nej! Seriöst bredband är som allt annat man vill ha kvalitet på! Det gäller att inte spara sig dum!

Ha en trevlig fredag.....

Minion IT
Ingen av de routrarna jag tog upp där ahr inbyggt modem.
Och de utnytja prollen till max därför som de itne fungerar någe bra eftersom prollen inte klarar av arbetet.

Och måste prollen jobba så mycket så är det inte så konstigt att de har problem med kylningen när de har en för lite fläns på. gamla 704 som helt var i metall var mycket bättre då.

Så att rekommendera någon att köpa något ur 6xx serien kan jag inte göra. Vore jäkligt taskigt.

Så ska ni köpa en router för det lilla nätverket hemma kolla på något annat märke än D-link.



Svar till Rob /

Jag förstår att du har haft en lång red med problem med dina D-Link routers ? Och jag vet inte om du jobbar mycket med denna typen av produkter heller ? Men jag själv sitter som säljare av sådana här produkter, samt installatör av dom samma... Och efter att ha installerat ett 50 tal i alla fall, så måste ju mina erfarenheter räknas i alla fall ?

Dom routers du nämner är ju väldigt basic, därför så rekommenderar jag en VPN router i alla fall!

Kollar man på Netgears små routrar utan VPN så är dom helt jämförbara med D-Links produkter skulle jag vilja påstå!

Sen att du har fått några måndags ex är väl tråkigt förvisso, men det gör ju inte alla produkterna till "skit" som du uttryckte...

Dessutom är D-Link en lättare produkt att använda sig av med ett mer genomtänkt gränssnitt och en lättare management av såväl WAN som LAN för att inte tala om Wireless....

// Minion IT

Som ändå förespråkar HP Procurve och Cisco´s routrar!
Hej igen.
Håller på att få migrän i denna routerdjungel, har ingen tidigare erfarenhet av routrar men man lär så länge man lever, men jag måste fråga: vad menas med VPN router ?.

"Ipren"
Hej på er grabbar (gubbar, vad vet jag)
Jag har en D-link 604 hemma som jag tycker fungerar bra ihop med min 2 Mbits Comhem lina. Men håller på att byta till telia ADSL 8000. När jag läser inläggen ovan får jag uppfattningen att jag kommer att få problem med routern. Är det så ? Skall men tersta först eller gå direkt och köpa en annan router? Helst vill jag ha en trådlös router eftersom mitt "första telejack" sitter på fel våning. jag har redan em trådlös acsesspunkt, även det D.link, som fungerar som den skall:

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem