Torsdag 2 maj 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Övrigt

Brandvägg i router

Brandvägg i router

Hallo igen !!
Är det nödvändigt att ha brandvägg i router om jag redan har en "vägg" i Telias säker surf paket ??.
Antal svar på detta inlägg: 33
Sidor: «1 2 3 4 Nästa »

Svar till Bosse /

Om jag var dig Bosse och skulle köra Telia 8000 så skulle jag välja en HP Produkt, dom är dyrare än D-Link & Netgear, men också riktigt bra för pengarna!

D-Link & Netgear funkar kanon för den lilla ADSL anslutningen och en dator, men skall du köra trådlöst och 8000 så tycker jag att du skall HP istället, det är värt den x-tra tusenlappen!

//Minion IT
Tack Minoin
Javisst, jag kan gott tänka mig att lägga en tusenlapp extra.
Men vad behöver jag, kan du tipsa om det ?
Jag har idag en router med 4 10/100 portar, jag tror det är en D-link 604, sen har jag switch 5 x 10/100 också från dlink.vidare står där en trådlös acsesspunkt 11g.
Hemma har jag tre fasta datorer, två laptoppar och en handdator. lapparna och handdatorn har jag trådlösa 11g kort i.
Vad behöver jag köpa för att kunna koppla in ADSL-modemet på en annan våning ?

Tacksam för tips av er experter.
/B
Bosse det du behöver är ett första jack på övre våningen.
Dra en 2pars partvinnad telekabel till övre våningen från det som är första jack i dag, lossa de inkommande kablarna i ditt gammla 1:a jack och led upp dem till övervåningen i din nydragna kabel och led ned dem igen i det andra paret till plattsen där ditt gammla 1:a jack är

kabeln köpes i löpmeter, kan också köpas i påsar med 10,15,20,30m på någon teliabutik, ta den tunnaste kabeln med små klammer
Annons
CISCO SOHO 97 ADSL ROUTER är en kanon router med inbyggt ADSL modem!

Fungerar nonstop! + bra firmware!

Till det rekommenderar jag en accesspunkt som heter :

NETGEAR ME103 WIRELESS ACCESS POINT...

Det har visats sig att Netgears trådlösa accesspunkter har en större räckvidd än D-Links och att dom fungerar bättre ihop med andra märken, åtminstonde enligt min åsikt....

Lycka till!

Svar till Bosse!

Tycker att du skall dra en KAT5 kabel ( Nätverkskabel ) till andra våningen och sätta ett riktigt uttag!

Du har ju flera portar lediga i din D-Link switch, så det bästa är ju att dra en duo kabel ( 2x2x4x0.5 ) Då kontakterar man dom i ett dubbelt uttag!

Det ena uttaget kopplar du sedan till en accesspunkt, och det andra uttaget direkt till den dator på 2:dra våningen som inte har trådlöst!

Eller köp 2 st patchkablar och dra upp dom på 2:dra våningen, den ena till datorn, den andra till accesspunkten! Inte lika seriöst, men klart billigare och enklare.

Om du inte har tänkt dig att köra KAT6 förstås ?

// Minion IT
Tack för era tips.
Jag kommer förmodlingen att följa Göckes råd att flytta första-jacket. detta för att det innebär minst arbete och det inte blir så fula kablar igen trappa och hallar. Jag kommer nämnligen att snart att sälja huset, jag har köpt en lägenhet med inflyttning om lite drygt ett år bara, då känns det onödigt att spika kabel.
När det kommer till router Minion så är det så att Telia just nu bjuder på modem som passar deras ADSL. Jag antar att det är riktiga grejor dom kommer med. Så det jag behöver byta är till en router utan modem. Switchen och accesspunkten får jag väl pröva mig fram till om de håller måtten.
Tack skall ni ha för alla tips
/Bo
Jag har lagt till en bild hur jacket kopplas om någon inte vet det under övriga bilder
Hej igen
Vill bara tla om hur det hela avlöpt.
Jag tecknade ju avtal med Telia om ADSL-leverans hem till mig. Jag gjorde anmälan via webben, kanonfint avtal tyckte jag, allt var grönt , jag fick via webben reda på att leveransen skulle börja 8 oktober.
Igår (5oktober) fick jag ett brev från Telia där det stod att de ej kunde leverera hem till mig pga det var full på min telestation, och jag inte kunde räkna med leverans inom överskådlig framtid. (Bosse arg som ett bi)
Ringde till kundtjänst, synd om dig var i princip allt dom sa.
Det värsta av allt var att jag i samma veva som tecknadet av det nya avtalet även sa upp den gamla ComHem linan.
Så nu efter den 1 Nov. har jag ingen lina alls hemma ! Jag ringde då till CoHem och frågade om jag kunde ta tillbaka upssägningen. Går inte sa dom du får teckna nytt avtal ! Med ny start avgift och nya lösen och nya e-postadresser. Men hade turen att få tala med en väldigt mysig och go kvinna p åComHem som fixade så att jag får ett nytt modem, gratis anslutning, om jag bara uppgraderade till 8 Mbit istället.
Detta gjorde jag så klart, e-post dresserna får jag försöka rädda när de släpps.

Passa er för Telia, kolla med deras kundtjänst först, lita inte på deras webbtjänst.
Ja jag säger då det, sedan avregleringen så har inget blivit sig likt.
Var det inte det här som skulle bli så bra enligt politikerna.
fri konkurans och hoppa mellan aktörena som man byter skjorta. Både el och telemarknaden har bara blivt skit.
Jag misstänker att du Bosse har råkat ut för sk maskerade kunder.
När man byter operatör eller uppkopplingssätt så försvinner man i rullorna, och det är tydligen helt otänkbart att någon
kan använda hjärnan. man bara förlitar sig på den information som man får ut ur datorn.

Själv så tog det 5år för mig att hoppa tillbaka till analogt från
digitalt. min fastighet fans inte med i rullorna. alltså kunde jag inte få uppkopplingen. Tillslut fick jag en lokal tjänsteman att komma till plattsen för att reda ut begreppen.
och då visade det sig att jag hade haft möjligheten som alla andra grannar fick vid samma tillfälle.

Sen rimmar det inte att ha så långa uppsägningstider.
med möjligheten att kunna byta leverantör.
Har nyligen fixat ett trådlöst nätverk med två datorer hemma och har lånat en d-link DI 514 tillsvidare, kör Telia 8000 & zyxel modem och när bara ena datorn går håller internetuppkopplingen men kör jag båda händer det att jag åker ur internet, förmodar att routern är för klen..eller ?.
Är det fördel att skaffa modem/router i samma låda eller behålla modemet och skaffa en annan router

/B.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem