Måndag 29 april 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Bensin priset

Bensin priset

Var och tankade bilen i dag man undrar vad dom tänker på när dom höjer bensinen ? jag undrar vart pengarna går är det någon som vet?
Antal svar på detta inlägg: 45
Sidor: «1 2 3 4 5 Nästa »

Namnlistor biter inte ett dugg, Det som förmodligen skulle hjälpa är en strejk.
Men här i Sverige har vi blivit lite för bekväma och "mesiga", så inte ockuperar vi rondellerna inte..
Varför inte sätta mer press på producenterna Det är ju ändå vi konsumenter som i slutändan får betala. Det är ju tillverkarna som producera bilmotorer som släpper ut dom farliga utsläppen!!!!

Viseligen har motorerna blivit betydligt renare på sista åren, men det räcker inte att stanna upp med det. Vi måste ha motorer som är rena ifrån faliga utsläpp. Och det tillverkaren som ska se till det .... Vi får ju betala det med dyrare bilar.

Så bensinpriset borde halveras.
Orsaken till att inte så många klagar kanske kan bero på att det trots allt inte åtgår så stor % av våra löner till bensin idag.
Vi kanske lägger mellan 6-10% av lönen till bensin medan det för ett antal år sedan åtgick 15 - 20%. Jag talar nu om tidigt 60-tal då inte lönerna var på samma nivå som idag och bensinen kostade 0,67 kr....Vi spädde ibland med andra vätskor som bara kostade 0,15 kr.
Så vi tyckte nog också att bensinen var dyr på den tiden!
Ett tips vill Du köra bil billigt åk till Venezuela där kostar den 30 öre/liter - men vägnätet har mycket i övrigt att önska och resan dit är dyr!
Så förhoppningsvis får vi här i Sverige ut en del av pengarna som går till bensinskatt för uppbyggnad av vägnätet.
Det kanske finns en anledning att se över hur vi använder bilen och hur fort och slarvigt vi kör - det finns pengar att tjäna genom ekonomisk körning. Det är även skönt med en promenad allt i mellanåt!
Så kör lungt 2008!
Annons
Thomas2!

Bensinpriset är ju skatt alltihop. Jag tror att bensinmacken får 10 öre litern.

Dom måste ju sälja snus o tobak och dambindor för att överleva.

Bensinpriset skall ju dubblas. Givetvis!! Då blir luften ren och hälsosam och stärkande. Helst i fjällen.

På tal om fjällen. Om det inte fanns skidliftar. Hur många tror du åkte skidor.
Inte någon om dom skulle gå upp. Ha,ha!!

När jag var yngre så fick man ta sig upp själv. Man åkte 2 ggr. Sedan var man slut. Totalt slut. Så mycket minns jag innan jag svimmade. Ha,ha!!
leiake!

Skatten borde halveras mena jag!! Snus går väl inte att köpa på bensinmackarna??? Då blir man ju ruinerad en gång till !!!!
hej hemma i Virginia kostar 1 gallon 3.31dolars soppan,
bort med skatter.....
Bra, men här hemma kommer vi nog att återgå till häst och vagn!
Problemet är bara vem ska ta hand om hästskiten? Och dess föroreningar.
Moppan!

Lite hästskit gör väl ingen skada på miljön, "förstör" väl kanske
nån stadbo´s skor............ på sin höjd!

Vi får lära dalahästarna att sprätta iväg skiten, typ det hundarna
försöker att göra när de har uträttat sina behov!!


Mi
Höj skatten istället!
Det finns bättre alernativ än bensin.. Höj skatten på bensinen så att priset hamnar runt 25-30 kronor litern och gör det möjligt att konvertera bilen till E85-drift istället..
Om alla skulle köra på E85 så räcker det inte på långa vägar,och vad händer med priset då..?

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem