Torsdag 2 maj 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Dator och internet

Datorn bara piper????

Datorn bara piper????

Finns det någon som är mera datakunnig har stött på ett problem med min:

AMD Athlon XP 2600+ Datortyp: AT/AT Compatible
Bios-version: VKT400 - 42302e31
Processortyp: x86 Family 6 Model 8 Stepping 1
Processortillverkare: AuthenticAMD
Minne: 512MB
HDD: Maxtor Diamond Max Plus 9 80GB ATA/133

Det började med att hårddisken crashade vid en ominstallation då satte jag in en Samsung SP1614N (den var väl inte helt okej men hade inte crashat) bytte då batteri i datorn men det hjälpte inte heller för datorn står fortfarande bara och piper med lång signal med 5 sekunders mellanrum, har också provat att ta ur batteriet över en natt men det hjälpte inte heller vad är det som är fel?
Antal svar på detta inlägg: 85
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 8 9 Nästa »

Finns det någon som kan kolla om jag har tittat på rätt Beep codes i förhållande till min dator.
Jag tittade på denna:
http://bioscentral.com/beepcodes/amibeep.htm
om det är rätt så stod det på 1 lång signal:
POST has passed all tests ? och det betyder????

Gia
VKT400 är ett PhoenixBios om jag inte mins fel

POST has passed all tests , betyder att testen är genomförd
På PhoenixBios hittar jag inte 1 långt Beep utan kombinationen med 3 Beep så då står jag där i varje fall, och om jag följer AMIBios där det fanns 1 lång Beepcode så skulle det alltså betyda att testen är genomförd.
Datorn står bara och piper, skärmen startar inte ens och jag blir Tokig, men som tur är så är jag en envis rackare som inte har gett upp ännu Tack allihopa för i kväll men nu tänker jag sova på saken, tittar ut i morgon igen.
Annons
Om man googlar på "VKT400 - 42302e31" verkar det vara ett Award-BIOS, men det är väl Phoenix som gör dem. Om man se tittar på beep codes på award hittar man mest "Repeating (Endless loop) Memory error Bad memory or bad connection "
Mest om minne alltså.
Men på ett ställe står det "Continuous beeping, each lasting about three seconds. The beeping does not stop. Seems to be CPU related."
Så det kan ju vara något med CPU:n.

/Claes
Så du tror att processorn har gått sönder jag kan tyvärr inte prova har ingen som passar har bara P4-or.
Vet någon vad en ny processor kostar på ett ungefär till denna dator?
Kul att så många snälla själar försöker att hjälpa mig med detta

Nu har jag kollat grafikkort och minnet men inga fel där, nätagget ska väl vara sjyst eftersom den går hela tiden, stänger inte av sig själv.

Gia.
Kan det vara ide/sata sladden som e kass?
Gia har du kollat i manualen till moderkortet. Felsignalerna brukar tydas där, dvs vad pipen betyder.

Sitter kylningen fast ordentligt mot processorn och fungerar?
IDE/SATA sladden spelar väl ingen roll eftersom jag inte har någon HDD installerad eller har jag fel?

Någon manual fick jag inte med när jag köpte den begagnad och tror inte killen har ett papper kvar eftersom det inte är någon ordningsmänniska precis, men när jag köpte datorn så skrev jag ut ifrån datorn Systemsammanfattning och cpuz och där hittade jag:
DMI BIOS
vendor: Phoenix Technologies, LTD
version: 6.00 PG
date: 01/28/2003
DMI SYSTEM INFORMATION
manufacturer: VIA Technologies, INC.
product: KT400-8235
version: unknown
UUID: unknown
UUID: FFFFFFFF-FFFFFFFF-FFFFFFFF-FFFFFFFF

Jag har inte rört processorn eller processorfläkten.
La märke till att processorfläkten startar väldigt sakta och ökar sedan farten succesivt ska den göra så?

Gia.
Basic Beep Codes for ABIT AWARD BIOS Motherboards

1. No beep at all - this means your motherboard is dead, either due to a defective or underpowered power supply, poorly seated CPU or RAM, or a dead-on-arrival board
2. One beep - board is working fine
3. One long beep then machine shuts down - faulty, improperly installed or missing CPU
4. 1 short(Beep) System booting is normally
5. 2 short(Beep) CMOS setting error
6. 1 long - 1 short(Beep) DRAM ERROR
7. 1 long - 2 short(Beep) Display card or monitor connected error
8. 1 long - 3 short(Beep) Keyboard Error
9. 1 long - 9 short(Beep) ROM Error
10. Long(Beep) continuous DRAM isn't inserted correctly
11. Short(Beep) continuous POWER supply has a problem
12. A two-tone siren, generally caused by overheating or out of specification voltages
13. Four beeps then machine shuts down. This is because this version of the BIOS will shut down your machine if no fan tachometer signal is detected on the fan header. Make sure you attach a fan to the FAN1 or FAN4 header or clear CMOS to reset to default (no checking).

The list is intended for ABIT VIA KT400 based MotherBoards

Kan det vara denna kanske

hämtat från:
http://www.ocforums.com/showthread.php?t=218664
Datorn var utan batteri över natten satte tillbaka det nya batteriet alldeles nyss och startade upp datorn och den pep som vanligt men stängde av den igen och startade på nytt och faktiskt den vart TYST och bara fläktarna hördes, så fick den stå en stund sedan stängde jag av igen och startade upp på nytt och då pep den igen, Vad är det för fel någon som vet?

Kom med flera förslag om det finns några flera

Gia

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem