Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Datorn bara piper????

Datorn bara piper????

Finns det någon som är mera datakunnig har stött på ett problem med min:

AMD Athlon XP 2600+ Datortyp: AT/AT Compatible
Bios-version: VKT400 - 42302e31
Processortyp: x86 Family 6 Model 8 Stepping 1
Processortillverkare: AuthenticAMD
Minne: 512MB
HDD: Maxtor Diamond Max Plus 9 80GB ATA/133

Det började med att hårddisken crashade vid en ominstallation då satte jag in en Samsung SP1614N (den var väl inte helt okej men hade inte crashat) bytte då batteri i datorn men det hjälpte inte heller för datorn står fortfarande bara och piper med lång signal med 5 sekunders mellanrum, har också provat att ta ur batteriet över en natt men det hjälpte inte heller vad är det som är fel?
Antal svar på detta inlägg: 85
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 8 9

Tackar och bugar för detta.

Gia.
Gia , nu får du komma med en resume på hur det går med ditt pasta kladd
har det hjälpt igång datorn
Hej Gia.

Det är ganska smått fantastiskt, men jag råkade ut för precis samma fel som du beskriver, i helgen som var.

Jag höll på att bli tokig. I mitt fall hade jag installerat en DVD-brännare som jag inte fick att fungera tillfredställande. Plötsligt dog datorn och pep precis som beskrivde det med långa ihärdiga pip. Datorn startade inte upp. Skärmen förblev kolsvart och min första tanke var att grafikkortet hade gått sönder. På moderkortet fanns en original-VGA-port men inte heller den fungerade. Jag kopplade bort både den nya DVD:n och den gamla CD-spelaren.....samma visa. Jag förstod att pipen var en kod från BIOS och försökte leta efter dess betydelse på nätet. Det var då jag bl.a. hittade din tråd här på InternetStart. Jag tror att jag har samma typ av dator som du och din felbeskrivning stämde ju klockrent mot min. Jag höll tummarna mot att någon skulle ha hjälpt dig i sista inlägget........men tyvärr så hade du kvar ditt problem.

Jag fortsatte pröva grejer med min dator. Tidigare i veckan hade jag installerat en extra hårddisk på den bandkabel som satt på port IDE1. DVD:n hade jag satt på samma bandkabel som CD:n, vilken satt på port IDE2. DVD:n ville inte läsa skivorna och det var när jag laborerade med att sätta DVD:n som master och CD:n som slave som när datorn dog och började pipa.

Jag provade till slut med att koppla bort CD:n helt och ha kvar DVD:n. (Det fungerar ju att spela CD på DVD:n). Jag satt switchen som cable-select på DVD:n...OCH DÅ GICK DATORN IGÅNG !!!

Visserligen vet jag fortfarande inte vad som var problemet, men det hade tydligen någonting med dessa switchar att göra. Jag tror att min c-disk är satt som master också, men den sitter ju på en annan port. Det lustiga var att det gick inte att koppla bort bägge spelarna heller utan det måste sitta någonting på bandkabeln.

Jag hoppas att du kan bli hjälpt av detta. Du har ju haft problemet väldigt länge nu. Lycka till
Annons
Mycket intressant läsning och samtidigt hoppas jag att det ordnar sej för er! Just det där med byglingar av hårddiskar samt andra grejor som dvd/cd kan ju ställa till det. Varje tillverkare har olika byglingar t.ex. JA - datorer vill leva ett eget liv.
Hej Allihopa!

Detta var förstås mycket intressant och ska prova att gå igenom allting men har just nu så mycket att göra så jag får lov att återkomma.
Måste få igång den så jag kan sälja iväg den, ska göra i ordning min P4 i stället men har just nu tagit nätverket,hårddisken och minnena igår till gubbens P4 (som jag lånar)
Men jag lovar att höra av mig igen när jag fått igång den.

Gia

Sida:
« 7 8 9


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem