Torsdag 2 maj 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Dator och internet

Datorn bara piper????

Datorn bara piper????

Finns det någon som är mera datakunnig har stött på ett problem med min:

AMD Athlon XP 2600+ Datortyp: AT/AT Compatible
Bios-version: VKT400 - 42302e31
Processortyp: x86 Family 6 Model 8 Stepping 1
Processortillverkare: AuthenticAMD
Minne: 512MB
HDD: Maxtor Diamond Max Plus 9 80GB ATA/133

Det började med att hårddisken crashade vid en ominstallation då satte jag in en Samsung SP1614N (den var väl inte helt okej men hade inte crashat) bytte då batteri i datorn men det hjälpte inte heller för datorn står fortfarande bara och piper med lång signal med 5 sekunders mellanrum, har också provat att ta ur batteriet över en natt men det hjälpte inte heller vad är det som är fel?
Antal svar på detta inlägg: 85
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 8 9 Nästa »

Gia. CPU fläkten skall gå med flera tusen varv i min.
Ifall du inte vet hur man applicerar kylpasta på processorn.... ja låt då någon annan göra det. annars är det just kärnan alltså rektangeln/fyrkanten i mitten som skall kylas. Har du av den gamla typen så skall hela övre sidan kylas med ett TUNT lager pasta. Ta bort processorn, tvätta den med sprit, likaså undersidan av kylflänsen, sedan kylpasta endast på processorn. Ang. kabeln in i kylflänsen: det är ju en givare/sensor som noterar värmen. den skall vara där mellan flänsarna. Har du den 3-poliga kabeln som går från fläkten till moderkortet ipluggad CPU-fan?
Leiake: På vad baserar du att det skulle vara en HP? För mig verkar det vara ytterligare en av dina vilda gissningar.
Hej alandia!

Fläkten går jättesakta när jag startar datorn sedan ökar den när den fått gått en stund, fläkten i P4an går mycket fortare.
Hittade en sida som visar hur man lägger på kylpasta ska försöka att göra det själv (kan ju inte bli värre).
Kabeln (givaren som sitter i kylflänsen) är den bara att dra loss försiktigt eller?
Kabeln sitter i moderkortet precis där den satt från början.

Är datorn en HP eller?

Gia.
Annons
Gia!

Jag kollade dina data. Då fann jag ordet Compaq. HP använder ju den beteckningen på vissa modeller. Men det är ju ingen garanti att det är så.

Men det måste väl finnas ett varumärke någonstans. Eller vad är det för
konstig "grej" du har köpt.
Nej finns inget varumärke på den utan dom som köpte datan köpte maskinen någonstans på nätet år 2003. Jag köpte datorn, skärm och en spritter ny skrivare för 1500:- (han behövde pengar).

Gia.
Gia:
Kabeln till värmegivaren brukanr nog bara vara instucken mellan kylflänsarna.
Ladda från internet (Googla) efter ett toppenprogram, GRATIS.
SIW (med sora bokstäver) Det progget tar reda på allt om din dator,
t.o m anv.namn o lösenord. Jag har haft stor användning för det programmet. Men ha lite tålamod vid sök, det kan ta lite tid för vissa funktioner.
eller här:
Med SIW får du en fullständig överblick av vad du har för hårdvara i din dator.
Du ser vilka program, tjänster, drivrutiner med mera som är installerade, igång och körs.

Du får detaljerad information om CPU, moderkort, chipset, BIOS, PCI/AGP, USB och ISA/PnP enheter,

minne, skärm, grafikkort, hårddiskar, CD/DVD enheter, SCSI enheter, S.M.A.R.T.,

portar, nätverkskort, skrivare, operativ system, installerade program och uppdateringar,

processer, tjänster, serie nummer (CD nyckel), användare, öppna filer, systemets uptime,

nätverket, delade uppkopplingar, realtids övervakning av CPU, minne, page file användning och nätverks trafiken.

Det visar aktiva nätverks anslutningar, lösenord gömda bakom asterisk-tecken, installerade codecs, och mycket mer.

Programet är litet (1320 kb), gratis, samt Standalone och kräver därför ingen installation, ingenting skrivs till registret.


Ladda ner SIW 1.62
Här http://www.clanen.net/siw.html
F*n vad info man fick fram där....tack för det tipset.
sven
Ja de e som man hisnar. kolla t. ex ganska långt ner i menyn: "HEMLIGHETER"
HP och Compaq datorerna visar vid uppstart att det är någon av dem som man kör. i fönstret.
de har även sina loggor på maskinerna och deras serienummer påklistrade osv.

kan man undvika att se det , skall man inte in i en dator och jobba.

Gia har visat att hon kan få fram uppgifter, har hon missat detta så är
jag målös.

men jag är mer målös i att man skall ta bort kylflänsen och byta pasta
om man inte kan testa att se om det är kylproblem genom att en fläckt
är på upphällningen.

fläckt problem är i särklas, det fel som förekommer flest gånger.
att det har med kylpasta och anslutning av kylkropp till processor.
förekommer väldigt sällan. om inte de har råkat hamna på sniskan
av en eller annan anledning. flytt och att burken ramlar omkull
kan räcka för det.

mitt råd är , skruva loss fläckt f..n och byt den.. eller ta en hårtork och blås
kall luft på kylkroppen.

lite fantasi måste man ha om man skall köra med try and error.

angående hjälpmedel , så föresätter det att datorn kan köra igenom POST och att processorn jobbar
Tack för tipset om programmet ska söka efter det på nätet, kan vara bra att ha till övriga datorer.

Jag tog ju bort fläkt, kylfläns och processor när jag letade efter felet (som fortfarande kvarstår) och såg då att det var kylpasta på hela processorn förutom på en liten rektangel ungefär 1x1,5cm på mitten och undrade om det skulle vara så? vilket någon svarade att det skulle vara kylpasta över hela ytan på processorn.
Denna dator har varit med om 2-3 flyttar.

Ska prova med hårtork och se vad som händer men kan inte göra det förrän nästa vecka när vi kommer hem. (semester)

Om det visar sig att det är fläkten så byter jag givetvis den, måste den vara exakt likadan?
Heter det processorfläkt eller?

Vet ej om jag är trög eller trött (kanske både och) men kan du förklara närmare vad du menar med:

angående hjälpmedel , så föresätter det att datorn kan köra igenom POST och att processorn jobbar??????


Gia.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem