Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Övrigt

Byta till miljöbil

Byta till miljöbil

Var och tittade på en ny miljöbil i går. Det var bra pris på den, men när han sa var han vill betala för min gamla,höll jag på att ramla av stolen 14800:- Bilen är en zusuki vargon från 2000 den hade gått 6000 mil Ha, ha vilket skämt!!

Låt vara att man får 10000:- kr i från staten men i alla fall. Dom hade nog plocka ut 40000:- sedan när dom skulle sälja den vidare... Så det blir nog ingen miljöbil, jag får väl fortsätta att spy avgaser(dåliga sådana)
Antal svar på detta inlägg: 23
Sidor: 1 2 3 Nästa »

Etanolbilar har ju konstaterats inte vara så bra som man först trodde eftersom dom skövlar skogarna i ännu snabbare takt än idag och ökar på svälten..

Jag har själv mera tro på vätgasdrivna bilar numera men vätgas är ju högexplosivt och hur man får fram säkra vätgasdrivna bilar är mig ett mysterium..

Etanolbilar är troligen inte ett dugg bättre än bensin, det beror på hur etanolen framställs. Etanol från brasilianska sockerrör sägs ju vara bäst men för att få fram den måste regnskogsmark användas och regnskog är stora CO2 ätare.

Bäst idag är nog en modern diesel. Jag har själv en gammal sliten VW Golf Kombi från 94, den drar bara 0,5 l/mil och släpper ut jättelite CO2. Visserligen släpper den ut sot men det är ett lokalt problem och inte ett globalt.

Jag kommer att vänta med ny bil tills hybriden el/diesel kommer till hyfsat pris. Jag såg en sån utställningsbil från Toyota i Paris i somras, där man laddar batterierna när man bromsar. En sån bil kan jag använda i min vardag där jag kör max 10 mil/dag utan att använda dieseln. Laddas över natten i vanligt eluttag. Om jag sen ska göra långresor så får jag väl hyra en annan typ av bil eller åka tåg.

Jag tror inte att CO2 egentligen är det största hotet, utan det är CH4, dvs metangas. En viktsenhet CH4 värmer 20ggr mer än motsvarande mängd CO2. CO2 äts upp av växter, CH4 ökar bara i atmosfären utan att förbrukas. Det enda som möjligen kan bryta ned CH4 är solvinden i övre atmosfären.
Kor/får är stora metangasproducenter, gjödselstacakar, risodlingar och myrmarkerna. Det absolut viktiga just nu är att inte den ryska/kanadensiska tundran smälter och släpper ut de enorma mängder CH4 som finns under isen. Så det bästa vi kan göra är eg att pumpa upp den och utnyttja den energin istället för att använda olja.

Att bränna vätgas är den bästa energin som finns, restprodukten är bara vatten. Men vätgasen ska framställas också. Det gör man idag med el genom elektrolys av vatten. Men hur framställs den elen? Så du kan likaväl köra direkt på el med batterier.

Vätgas i bränsleceller är ju under utveckling. Det funkar bra i labmiljö men jag är tveksam till att få det att funka i alla dom mlijöer som en bil ska användas i. Och som du säger, vi kommer ju att ge de terrorister som USA skapat ett antal färdiga bomber.

Egentligen är det bara att konstatera, det antal människor vi har på jorden med en västerländsk livsstil är en omöjlighet.
Bytte till en dieselbil före jul. Släpper ut 156 gr/ mil så den hör väl inte till dom bästa,men den drar bara 0,5 lit/mil vid långkörning.
Får duga tills det kommer mera miljövänligt bränsle för etanol kan man ju inte med bästa vilja kalla för miljövänligt.Fraktas ju från Brasilien bl.a.
Annons
Om man får tro denna artikel så löser sig allting automatiskt..

http://di.se/Index/Nyheter/2008/03/17/275391.htm?src=xlink

Metanol jäst från skogsråvara, istället för etanol är nog ett bättre bränsle. Ju mer väte (H) ett bränsle innehåller jämfört med kol (C) desto mindre CO2 släpper du ut.

Metanol har den kemiska formeln CH3OH dvs 4 väte på en kol, etanol har formeln C2H5OH dvs 6 väte på 2 kol. Rent matematiskt så borde alltså metanol släppa ut 8% mindre CO2.

Diesel släpper också ut mindre CO2 än bensin.
Du kan dock spara pengar på etanol om du har stora kostnader för alkohol du dricker
Kolla länken
http://sv.bsr.se/news/129/
Får väl vänta tills dom får fram en bra el bil om det nu kommer någon? men det lär nog dröja några år tror jag. Oljebolagen har för stor makt!!
http://etc.se/artikel/14311/tanka-etanol-men-inte-foer-mycket
Jag kan köra min VW diesel på RME (Raps Metyl Ester).
Det skall vara miljövänligare att köra på, än etanol.
Tyvärr finns det inte något tankställe i min stad.
Det finns i Varberg och Jönköping bl.a.

Men hur det är att framställa miljömäsigt har jag ingen aning om.

Någon på IS som vet???
Har precis beställt en miljö diesel. 0,38 mil på landsväg. Och släpper ut 119gr /mil. Måste vara under 120gr /mil för att bli klassad som miljöbil. Det får bli mitt val tills det kommer bättre alternativ om några år.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem