Onsdag 8 maj 2024 vecka 19
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Våren är här

Våren är här

Våren har kommit till Småland!! Det är 13 grader varmt nu kommer nog upp i 15 grader framåt em. Fåglarna kvittra gräsmattan börja grönska.

Är inte detta en underbar tid??

Hoppas vi får en finare sommar än i fjor,då det regnade nästan varje dag.
Antal svar på detta inlägg: 38
Sidor: «1 2 3 4 Nästa »

Om ni klaga att det renga i Göteborg!!! Vet ni att Växjö är den solfattigaste staden i Sverige.

Ett år kom det 105mm rengn på en natt!!! Åskan vrålade i från kl 0100-0800.

Här är man tacksam om man ser solen någon timme då och då.
Thomas2!

Jag vet vad jigsaw menar. Inte solen, utan ljuset.

Solen skall lysa när jag sitter på altanen och dricker hallonsaft med mina släktingar. Ha,ha!!

Den skall inte vara ljust till kl:23:00 när jag vill "nana".
idre:

Jag flyttade faktiskt från just Idre. Var nog den ende som bodde och hade fast jobb där, och aldrig tog på sig ett par skidor. Vet också att Påsken markerade slutet på vintersäsongen, men helgen kom ju tidigt i år, och bakslag får man ju räkna med.

Inga problem i Göteborg: "Vår" året runt!
Annons
Kvibergsmyran :

Nu är det så att mitt nicknamn är idre men jag bor inte där. Jag bor betydligt längre norrut, i Marsfjällets skugga. Här får vi vänta på våren ytterligare minst 14 dagar.
Kvibergsmyran !

Ha,ha!

Har du bott i IDRE. Livet är underligt. Det har jag aldrig gjort. He,he!!

Men jag har haft en sköldpadda som "kissade" då och då. En gång varje år
tror jag. Men jag blev sur när jag trampade i pinket. Då skrek jag nu åker den d....la sköldpaddan ut. Men barnens gråt gjorde att jag stod ut med våta fötter. Ha.ha!!

Varför har man sköldpaddor. Går det att sälja till likasinnade. Verkar sanlöst.
Men jag vet. Det finns större problem att ventilera. Irak, kanske??
leiake:
Dom stora problemen angående Irak, klimat och annat, slipper jag bekymra mig om. Som den sanne demokrat jag är, litar jag på att våra välbetalda politiker vet bättre än jag.
Däremot är jag väldigt angelägen om att min sköldis har det bra hemma hos mig, njuter av den vårsol som tyvärr lyser med sin frånvaro.

idre:
Drog lite för snabba slutsatser ang nicket ser jag, men sanningen att säga, har jag bl a mellanlandat några mil NV om Marsfjället innan jag hamnat där jag nu är. Våren däruppe är något sydsvenskar inte ens vet om.
http://www.ewp.se/ewp_2/askrisken.php?valj_ewp=EWP+Sydost&SkickaK

Hur pålitliga är denna EWP. Börja blir risk för åska???
Nu är våren, sommaren år på intåg över landet även i Stockholmsregionen.
Snart kommer myggen, fästingarna samt något nytt för oss och det är mördarsniglarna. Mördarsnigeln som är en grå eller rödbrun snigel (spansk skogssnigel) vars föda utgörs till stor del av växtdelar. Mördarsniglarna är inte roliga att få in i sina odlingar. Sniglarna är hermafroditer (tvåkönade) så är det lätt för dem att fortplanta sig. När de fortplantat sig, ca 2 ggr / år. Nykläckta sniglarna gräver ner sig i jorden där de övervintrar. En enda snigel kan lägga ca 350 - 400 ägg. Äggen är 3-4 mm stora vita kulor och brukar finnas ner till 10 cm i marken eller i komposthögen. På sex veckor har äggen blivit färdigutvecklade sniglar.
Själv plockar jag sniglarna med en griptång som jag lägger i plasthink, på med lock och in i frysen där dom fryser ihjäl.
Gillrar fällor med att lägga ut svarta plastsäckar, brädbitar, wellpappskivor eller andra saker som sniglarna kan krypa in i för att söka skydd mot solen.
Frysa/Koka
På kvällen brukar mördarsniglarna ta sig till en kompost eller lövhög. Där kan man samla in mängder ganska snabbt. Ett annat sätt att avliva sniglarna är, samla ihop sniglarna på lämpligt sätt och häll dem sedan i en hink med saltat vatten, där de sedan dör.

Hej
Hos mej uppträder ett annat gissel, i gräsmattan. det är en liten skalbagge som med sina larver äter upp gräsrötterna. när de sedan blir flygfärdiga, är det enda sättet jag känner till att fånga dem i en gul plasthink med vatten i. de dras till gult sägs det och drunknar. finns det även andra sätt månntro? undrar.

Ozzy
Ozzy: Dränk in gräsmattan med diesel och kusarna försvinner.

Jag körde över en huggorm idag.
Ej med avsikt.

Det är riktigt skönt i ute där solen lyser.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem