Tisdag 7 maj 2024 vecka 19
Forum
Kategori: Hobby och motor

BENSINPRISERNA: Hjälp till nu

BENSINPRISERNA: Hjälp till nu

Hej Allihopa!

Jag och många fler har fått dessa SMS och hoppas att ni hänger på.
Så här stog det i SMS-et:

Besök inte en bensinstation för att handla något eller tanka mellan
den 23-26 maj!
Detta är en protest mot bensinpriset!
Handla cigg, snus och annat ni behöver på andra ställen, blir dessutom
billigare.

Nu går det även ut mail överallt.

Sänd vidare till alla.
Antal svar på detta inlägg: 38
Sidor: «1 2 3 4 Nästa »

Soppan är alldeles för billig,,

Hur kan det komma sig att det är ett myller av lastbilar på vägarna, jo soppan är alldeles för billig. Hur kan det komma sig att det bara sitter en i varje bil. Ja det är mycket man kan fundera över.
I-länderna har ju tills nu haft årtionden av slöseri, inte bara av olja. Nu börjar ett antal U-länder med mängder av folk att bli I-länder och slösa lika mycket. Enl. experterna så är det en ohållbar situation. Vi har nog att vänta inte bara prishöjningar på olja utan mycket annat också, det är nog bara att acceptera att vi får lägga om livsstil. Ingen regering kommer att sänka några energiavgifter. I bästa fall så kan väl några andra skatter och avgifter sänkas för att kompensera.
Att skicka kedjebrev eller lägga ner nergi på annat sätt för att försöka sänka energiavgifter är bara slöseri med energi.
Bättre då att lägga ner energi på att hitta en annan livsstil.
För de som har bussförbindelser så spelar det kanske mindre roll om bensinen stiger till 9000/liter.
Vadå, alla kan väl åka buss?

Det finns folk i sverige som inte hahr bussförbindelser.

Jag är en av dem.
Kommunen skryter med sina gratisbussar som är bekostad av kommunalskatten dvs jag är med och betalar där, men bussturerna går inte över hela kommunen.

Jag skulle åka buss om det var möjligt, helt klart!
Tänk vad skönt att slippa fundera på om bilen ska starta skrapa is osv osv.

Om jag sätter tillbaka hjulen på skrotpv:n så är ju den billig i drift!
Det är nämligen ett hål i golvet på den på förarsidan som man kan sparka på farten med.
Undrar bara om man måste betala någon form av skatt ändå för staten går ju miste om en hel del isåfall.
Sedan om hela sverige gjorde sådana bilar då blir det ju en JÄTTEförlust.

Då kanske jag blir stämd för att jag har börjat

Ha en trevlig dag, solen skiner.
Annons
Helt klart med det Pellefant skriver. Skippa två kjedjor. Statoil och Preem.
Fick mail om detta för två veckor sedan och glad att det sprids.

Tankar på Hydro, Bilisten och Jet.

Fortsätter så länge det behövs.

Sprid Vidare.

/Hidden
Visst är det skatten som märks mest. För varje krona som läggs på bensinen så tjänar staten mer pengar eftersom det beskattas i procent istället för i krontal.
Den bästa aktionen måste vara att en gång i månaden ställa upp och köra till Stockholm och in i centrum d'är politikerna huserar. Sedan kan man köra runt där i en timme eller några timmar mitt i rusningtrafiken på morgon och eftermiddag. Då kanske politikerna märker protesterna.
Jo, men då ska man väl inte köra med en bil?
Man ska ha en traktor och gödselspridaren tillkopplad!

Fast det är klart, skit finns det väl redan där?

Hoppas ingen tar illa upp nu.
Skitsamma vad bensinen kostar,
bara den sjunker en tia då jag tar körkort
priset kommer att öka både på råolja och matråvaror, det är just nu en spekultion i sama storleksklass som det var innom IT-boomen.
runt 2002.

det hjälper inte med att ta bort skatten, när allt annat blir dyrare.
skall det till protestlistor för att matvororna blir dyrare också?
och momsen blir mer i kronor där med.!!
Det hjälper inte att bara vi ska tiga,tankar,och köra vidare som inget hänt.

Det är ju ändå vi konsumenter som bestämmer priset. Stora protester är det enda som hjälper.

Men så länge yrkerstrafiken går vidare,så händer inte så mycket.
Thomas2 , ack så fel vi har, priset sätts över våra huvuden i ren spekulation. att vi har en skatt att bråka om , påverkar inte värdsmarknadspriset ett dugg.

det är Indien/Kina och sen Afrika som kommer att trissa upp priserna
på marnaden för att det finns en marknad för penningstarka aktörer att
handla med varorna. ett fenomen som inte funnits tidigare på värdsmarknaden.

så även om den inhemska skatten kommer bort så kommer priset på varan att öka lavinartat de närmsta åren.

att vi i lilla svedala med 9miljoner skulle påverka något, när det finns städer i kina som har den mängden med människor och som bara vill
köpa en bil och bränna bensin.

jag tror att vi måste gilla läget eller skita i bilen i framtiden, om inte något nytt sätt att färdas med kommer fram.

och om vi inte vill betala bensinskatten . är det väl inte troligt att vi vill betala skatt för vägunderhåll och global miljöförstörelse heller.
för de priserna kommer också att öka

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem