Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Övrigt

Stening?

Stening?

Läste på text-tv att en kvinna i Iran skall stenas till döds. Nu undrar jag, hur stora eller tunga är dessa stenar som den dömde stenas med? Är de stora som gatstenar eller kolosser på 20-30 kg?
Antal svar på detta inlägg: 33
Sidor: 1 2 3 4 Nästa »

det är gatstenar och småstenar om vartannat, stenar som du kan
kassta.
*hmmmmm*

Vanliga stenar som man kan kasta ?

Betyder det att om man är stor o stark, så får man kasta större stenar, för att man orkar kasta dom ?

Sen blir man ju väldigt nyfiken på hur det här barbariska förfarandet går till ? Finns det dom som jobbar som stenkastare, eller väljer man ut ett gäng på stan som får kasta?

Dom som ställer sig där bör ju allvarligt fundera på uttrycket myntat av en ganska välkänd man. "Låt den utan synd kasta första stenen".........
Du kan ju läsa lite om det senaste i Iran
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=356818

Jag har inte läst någon förklaring på hur de valts ut , men tror att
grupptrycket är så stort att de bara föser ihop ett gäng och dumpar en lastbil med sten och så får de kasta.
kastar du inte finns det säkert straff för det också.
men som sagt jag har inte kunnat verifiera detta.
För ett antal år sedan när talibanerna hade makten så stenade de även kvinliga lärare bara för att de var lärare och kvinnor.
Och på andra plattser så stenas kvinnor bara för att de har blivit våldtagna. Så när man använder stening som avrättningsmetod är alltså en tolkningsfråga.
Annons
Alldeles oavsett hur stora stenar eller vem som kastar dom så är alla former av dödsstraff fel.
Och sen vilka "brott" som skall leda till denna typ av straff sen då. Som Göcke nyss var inne på så kan det leda till straff att ha blivet våldtagen. Hur fan kan några fortfarande tänka så jädrans krokigt, det är ju iaf. snart år 2005. Och inte medeltid !
Jag håller med dig Bosse , Dödsstraff är fel.