Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Övrigt

Stening?

Stening?

Läste på text-tv att en kvinna i Iran skall stenas till döds. Nu undrar jag, hur stora eller tunga är dessa stenar som den dömde stenas med? Är de stora som gatstenar eller kolosser på 20-30 kg?
Antal svar på detta inlägg: 33
Sidor: 1 2 3 4 Nästa »

det är gatstenar och småstenar om vartannat, stenar som du kan
kassta.
*hmmmmm*

Vanliga stenar som man kan kasta ?

Betyder det att om man är stor o stark, så får man kasta större stenar, för att man orkar kasta dom ?

Sen blir man ju väldigt nyfiken på hur det här barbariska förfarandet går till ? Finns det dom som jobbar som stenkastare, eller väljer man ut ett gäng på stan som får kasta?

Dom som ställer sig där bör ju allvarligt fundera på uttrycket myntat av en ganska välkänd man. "Låt den utan synd kasta första stenen".........
Du kan ju läsa lite om det senaste i Iran
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=356818

Jag har inte läst någon förklaring på hur de valts ut , men tror att
grupptrycket är så stort att de bara föser ihop ett gäng och dumpar en lastbil med sten och så får de kasta.
kastar du inte finns det säkert straff för det också.
men som sagt jag har inte kunnat verifiera detta.
För ett antal år sedan när talibanerna hade makten så stenade de även kvinliga lärare bara för att de var lärare och kvinnor.
Och på andra plattser så stenas kvinnor bara för att de har blivit våldtagna. Så när man använder stening som avrättningsmetod är alltså en tolkningsfråga.
Annons
Alldeles oavsett hur stora stenar eller vem som kastar dom så är alla former av dödsstraff fel.
Och sen vilka "brott" som skall leda till denna typ av straff sen då. Som Göcke nyss var inne på så kan det leda till straff att ha blivet våldtagen. Hur fan kan några fortfarande tänka så jädrans krokigt, det är ju iaf. snart år 2005. Och inte medeltid !
Jag håller med dig Bosse , Dödsstraff är fel.

Nu måste jag nog säga emot Bosse / Göcke då jag tycker att dödsstraff är en realitet som bör förespråkas allt flitigare i media!

I det samhället som vi nu befinner oss i, och som med tiden kommer att bli än hårdare och kallare så tycker jag nog att det visst finns fog för att infoga dödsstraff på vår straffskala!

Vad skall du avskräcka en mördare med ? En varm säng och vård i 5 månader innan du kommer ut och blir utplacerad i ett hus med egen trädgård, allt betalt av den gode G.Persson & Co ?

Det är min fasta uppfattning och tro att vi på sikt måste på ett mer resolut sätt straffa och visa "exempel" på hur det kan gå för att kunna hantera den allt grövre brottsligheten.

Sen så är det ju självklart så att detta kan undvikas, men då måste den svenska polisens resurser mångdubblas flera gånger om, och en fråga som jag själv ställer mig i denna nedläggningens tid är varför man inte skolar om halva militären till poliser, och skjuter över anslagen till polismyndigheten istället ?

Jag är faktiskt rätt trött på alla pengar som läggs på vår försvarsmakt, då vi egentligen inte har några fiender? Vem skall vi försvara oss emot ? Norrmännen ? *Ha Ha Ha ! Det var den bästa norge historian idag.....

Jag säger : Avveckal hela militären, och ha endast en mindre insats styrka redo, behåll och utveckla vårt flygvapen och marinen för att patrullera våra gränser istället! Ta sedan pengarna och ge dom till polisen, så kanske vi slipper att införa dödsstraff i alla fall.........

//
Hämnd i alla läger är tydligen dagens honörsord.
och öga för öga osv. Grottmänniskan lever fortfarande i oss.
Det var ju stening som avrättningsform vi skulle diskutera. och det är ju en av de mest vidriga former som finns.
De behandlar inte ens djuren på detta sättet.
Så att en kvarleva från människans början när man bara hade stenar att kasta kan leva vidare, visar att vi har lång väg att vandra för att komma ur våran grottmentalitet.
Göcke //

Vad förespråkar du då ? En AK5:a ?

Skämt åsido.... Men det väl steningen som vi pratade om här, och jag svarade bara på andras åsikter om dödsstraff och mina tankar om det....

Jag kan nu berätta att en "stening" går till på så sätt att personen begravs upp till halva bröstkorgen ungefär, och sedan så trär man en ansiktshuva över den dömda varpå ett ihärdigt regn av mellanstora stenar kastas under ca 30 minuter, men det har även förekommit steningar som har varat i upp till 2 timmar! Stenarna som har en snittvikt på ca 300 Gram kastas så hårt och träffsäkert som möjligt, så möjligheten att klara sig med livet i behåll ur en "stening" betraktas som mycket små. Det har iofs hänt att en man överlevde och blev därefter friad, för att han tagit emot sitt straff!

Så kom inte och säg att dessa människor har en grottmentalitet! Dom har ju tydligen vett nog att inse när man ha tagit emot sitt straff.... Det är väl mer än vad som kan sägas om dom som sparakde sönder 2 killar i Sthlm nyligen, varav den ena fortfarande ligger i koma ?

Dom förtjänar en stening! ( Kanske inte, men någonstans måste man ju börja )
Chris , tror att de blev trötta på att kasta sten.
det hade nog inte med vett att göra.
Och ligger den personen i koma också, eller missade de att träffa huvudet.
Ja jag ladda hem en film för något år sedan där dom stenade 2st kvinnor i Afganistan (var nyfiken)
Det var något jag ångrar att jag gjorde, och det är nog det vidrigaste jag har sett.
Det stod en hel folkmassa och kastade sten på kvinnorna som var nedgrävda till midjan så som Chris beskriver det, och över sig hade dom vita lakan.
Och dom kastade stenarna c:a 15 minuter och lakanen blev rödare och rödare ända tills dom gick sönder och hela tiden försökte kvinnorna att undkomma stenarna.
Ingen förtjänar en sådan död.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem